Svenske forskere kobler melk til økt dødelighet
Og forsterker heller ikke skjelettet når du blir eldre, mener de.
(SIDE2): Det er et stort forskerprosjekt ved Uppsala Universitet som mener de har funnet en kobling mellom høyt melkeinntak, alder og dødelighet.
Undersøkelsen er gjort blant 61.000 kvinner og 45.000 menn fra Uppsala, Vätmanland og Örebro, skriver Sveriges Television på sine nettsider.
- Større sjanse for brudd
På 1980-tallet og 90-tallet fikk disse personene fylle inn spørreskjema om kost og livsstil, blant annet måtte de skrive opp hvor ofte de spiste og hva de drakk av 96 ulike drikker, deriblant melk.
Deretter fulgte man opp personer som var i middelalderen og eldre angående beinbrudd og dødelighet. Dette ble så sammenliknet med melkeinntaket.
Ikke laktosereduset melk
– Kvinner som drakk store mengder melk, hadde en forhøyet risiko for brudd og de døde tidligere. Menn hadde også en økt risiko for brudd, men vi så ingen sammenheng mellom brudd og melkeinntak hos menn, sier professor Karl Michaëlsson til SVT.
De fant ikke samme mønster hos personer som inntok laktosereduserte produkter, og forskerne mener derfor at det er melkesukkeret som er utslagsgivende.
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter i Norge, gikk nylig gikk ut med anbefalingen om at 3 porsjoner meieriprodukter kan sikre anbefalt kalsiuminntak. En av 5 norske kvinner ser ut til å få i seg for lite kalsium, i følge kostholdsundersøkelsen Norkost 3.
21 prosent av norske kvinner får i seg for lite kalsium med tanke på hva de trenger. Samtidig er det flere kvinner i alderen 18 til 29 år som får i seg under kritisk grense for kalsium enn gjennomsnittet.
Elisabeth Adolfsen Høisæther, klinisk ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) sier til Side2 at de leser den nye studien med interesse. Hun mener imidlertid at det ikke kan trekkes noen konklusjoner av denne ene studien, men at det danner et grunnlag det kan være interessant å forske videre på.
Trekker ingen konklusjon
-Vi har lest studien som kommer med alvorlige funn, men selv forskerne bak studien advarer mot å trekke forhastede konklusjoner. Dette er viktig når det gjelder alle enkeltstudier. Denne studien er i tillegg kun en observasjonsstudie, der man ikke kan være sikker på om sammenhengen man finner er den virkelige årsak og virkning. Det er også flere svakheter i metode, blant annet er det begrenset hvor mye og hvor nøye livsstilen til deltakerne ble kartlagt. Over den lange perioden studien varte spurte man bare en og to ganger hva de pleide å spise, sier hun.
Hun opplyser at Opplysningskontoret for Meieriprodukter leser slike enkeltstudier med interesse, men trekker ingen konklusjoner på grunnlag av enkeltstudier.
Mange faktorer påvirker
- Når det gjelder benbrudd vet man at nok kalsium er en av flere faktorer som er viktig for et sterkt skjelett. Både kosthold, som inntak av kalsium og vitamin D, spiller en rolle, i tillegg til blant annet røyking og fysisk aktivitet. Vi vet at meieriprodukter er den største kilden til kalsium i kostholdet blant nordmenn. Hvis man mangler kalsium, kan dette forårsake osteoporose (benskjørhet), sier Adolfsen.
- Det er også svært mange faktorer som påvirker dødeligheten av hjertekarsykdom, og her er det mange ting man kan si med langt større sikkerhet, som det har vært forsket mye på, sier Adolfsen til Side2.
Foruten at unge jenter spiser for lite, har andre ernæringsfysiologer som ment at man bør kutte ut melk og brød.
Vi drikker mindre melk
Tidligere er det blant annet kjent at barn drikker mindre melk på skolen
Det mente ernæringsfysiolog Beate Riiser Wengen var helt feil.
- Barn må få et normalt forhold til egen kropp, sa hun til Side2.
- Ved å anbefale foreldre til å kutte ut melk og brød til barna sine, vil det skape større frustrasjon, ikke bare hos de med lav sosioøkonomisk status, men hos de fleste. Dette er jo virkelig noe vi ønsker å unngå, sa Wengen.