HELSE

Senebetennelse: Her er symptomene

Overbelastning er den vanligste årsaken. Enkelte er også spesielt utsatt.

SENEBETENNELSE: I albuen opptrer seneirritasjon ofte på innsiden (golfalbue) eller på yttersiden av albuen (tennisalbue). Man kan da ofte oppleve intense smerter fra albue og ned i hånd.
SENEBETENNELSE: I albuen opptrer seneirritasjon ofte på innsiden (golfalbue) eller på yttersiden av albuen (tennisalbue). Man kan da ofte oppleve intense smerter fra albue og ned i hånd. Foto: Getty Images
Publisert Oppdatert

Et typisk tegn på senebetennelse er at du først merker ubehag og at smertene deretter øker i styrke.

Såkalt senebetennelse er ikke en som en vanlig betennelse, men heller en betennelsesreaksjon i en sene. Ofte har det vært overbelastning over tid og det har oppstått strukturforandringer i senen som gjør at det må behandles.

Restitusjon er viktig

En senebetennelse starter ofte med øm muskulatur rundt leddet, området rundt senen kan bli hovent, varmt, rødt og smertefullt. Ofte får du nedsatt bevegelighet og det er vanlig å kjenne tydelig smerte når du belaster den irriterte senen.

- Begrepet senebetennelse har gått litt ut på dato. Seneirritasjon er mer beskrivende for hva som faktisk skjer, sier kiropraktor Joakim Axel Hertel ved Nemus, Nøtterøy.

Han forklarer at irritasjonen som oftest kommer av overbelastning, feilbelastning eller for mye av en type belastning.

- Dette kommer ofte fra aktiviteter der det lagres og frigis energi i senen, som for eksempel løping, hopping eller gange.

Ofte er det et resultat av «for mye – for fort» og manglende restitusjon etterpå.

- Overbelastning er relativt fordi det er så individuelt. For de med et lavt aktivitetsnivå eller som ikke har vært aktive på en lang stund, kan en tur på en kilometer gi overbelastning, sier Hertel.

Les også: Unngå belastningsskader med fysioterapeutens råd

Enklere med akutt betennelse

Kiropraktor Martin Pran ved Klinikk for Alle på Storo i Oslo forklarer at mange kan oppleve tiltagende ubehag før irritasjonen, kanskje har de også hatt kraftige plager i området tidligere, men en irritasjon kan også komme akutt.

Han forteller at en akutt betennelse som regel er enkel å behandle i forhold til en betennelse som kommer av overbelastning over tid.

- Grunnen er at den akutte skaden ofte kommer av en spesifikk overbelastning. Da vet man gjerne hva som har skjedd, og det er lettere å avstå fra denne aktiviteten en kort periode, sier Pran. Deretter er det viktig å belaste området gradvis med øvelser.

- Det vanligste er dog at overbelastningen kommer over tid fra statisk eller repetitivt stress på senen, sier Pran. Det tar lenger tid å bli bra, og det er gjerne flere deler av kroppen som er involvert.

Her er det vanligst å få en seneirritasjon

Alle sener i kroppen kan rammes av senebetennelse, men det er vanligst å få senebetennelse i albue, skulder, håndledd, hæl og kne.

Albue: I albuen opptrer seneirritasjonen ofte på innsiden (golfalbue) eller på yttersiden av albuen (tennisalbue). Man kan da ofte oppleve intense smerter fra albue og ned i hånd. Det vil være smertefullt å trykke på området eller slå borti noe med albuen. Grepstyrken vil være ofte være redusert grunnet smerte.

Skulder: Ofte en seneirritasjon i senestrukturene til skuldermuskulaturen. Spesielt er senene til rotatorcuff-muskulaturen utsatt. Man vil da ofte oppleve smerter ved å løfte armen til siden, kjenne smerter litt foran og på siden av skulderen, og slite med å sove på den om natten. Kan ofte kjennes ut som om noe klemmes i skulderen. Ofte vil dette også kunne utvikle seg til smerter ned i arm og helt ut i hånd, samt inn mot rygg og opp i nakke.

Håndledd: Smerter fra tommel og opp mot håndleddet kjennetegner det man ofte kaller en tendovaginitt. Man vil ofte oppleve smerter ved å bøye tommel og håndledd og det vil kunne observeres noe hevelse over håndleddet og opp i underarm. Ammende er ofte noe mer utsatt for dette.

Hæl (Plantar fascitt): Smerter under hælen og frem i foten. Veldig trykkømt bak mot hæl og kan ofte stråle noe frem i fot. Kan ofte ses i forbindelse med endringer i treningsbelastning, særlig for løping, og endring av fottøy.

Kne (Løperkne): En belastningslidelse i muskel og senevev på yttersiden av kneet. Ved noen tilfeller kan man observere irritasjon i senevevet på yttersiden av kneet og noe opp i låret.

(Hoppekne): Smerter og hevelse under kneskålen. Spesielt smerter ved hopp og ved å gå i nedoverbakke. Ofte øm ved trykk. Kan ofte også slite med normal løpsbelastning.

Les også: Dette hjelper mot nakkevondt

Er du spesielt utsatt?

Noen mennesker kan være mer utsatt for senebetennelse enn andre grunnet fysiske forhold.

- For eksempel manglende styrke og koordinasjon over ett eller flere ledd. Også alder, revmatisme, overgangsalder og personer med rask vektøkning kan være disponert, sier kiropraktor Joakim Axel Hertel.

Innen idretten er utøvere som bedriver aktivitet hvor det lagres og frigis mye energi i senene, eksempelvis løping og hopping, spesielt utsatt.

Diagnose og behandling

Diagnose stilles ut fra hvor det gjør vondt, hvor vondt det gjør og hvilke bevegelser som gjør vondt, kliniske tester og eventuelt bildediagnostikk.

- Ofte er det sekundært til holdningsforandringer eller restriksjoner andre steder i kroppen, sier Pran.

Han legger til at det enkelte ganger kan det være vanskelig å finne ut selv hva som er hovedårsaken, og hvilke øvelser som kan hjelpe.

Grunnen er at bevegelsesmønsteret er blitt en vane som er vanskelig å bryte og det må følges opp over tid.

Er det smertefullt å utføre øvelsene må også betennelsen behandles på riktig måte.

- Diagnose av hvilken struktur som er affektert gjennom kliniske tester er da nødvendig, og det vurderes derfra om man må ta videre undersøkelser, ifølge Pran.

Les også: Når trenger du smertestillende?

- Viktig å belaste senen

Mange tenker kanskje at det beste er å være i ro, men ved en seneirritasjon er det viktigere å belaste senene for å øke funksjonen.

- Ved en seneirritasjon er det viktig å belaste senene, noe som vi føre til at smerter avtar og funksjonen øker. Belastningen må individualiseres, sier Joakim Axel Hertel.

Ved at funksjonen øker vil smertene oftest avta over tid.

Slik forebygger du

På jobben: - Bryt opp den repetitive eller statiske aktiviteten i hverdagen

- Ta pauser og gjør motsatt aktivitet: Ved stillesitting på jobb så veksle på å sitte og stå, aktiver muskulaturen som kontrer den provoserende bevegelsen.

På trening: - Ved ensidig trening bør du finne øvelser som aktiverer motsatt. Tren variert og pass på at du ikke overbelaster en muskelgruppe hver gang du trener.

- Sener er avhengig av progressiv belastning, slik at de kan utvikle større toleranse for de krefter og belastninger den enkelte trenger i sin hverdag. Det betyr at man må bygge opp kapasitet i senen om man ønsker å øke belastning. Dette tar tid og man må være tålmodig, forklarer kiropraktor Joakim Axel Hertel.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen