Prøvekjørt: Ford S-Max facelift, 2010

Enda bedre familiefavoritt

Ford S-Max er en av våre familiebil-favoritter og er den bilen i MPV-klassen som kjører best.

Sist oppdatert

God plass og fin design har gjort Ford S-Max til en storselger. Med facelift har den blitt enda litt bedre, og vil høyst sannsynlig kapre enda flere kunder.

Facelift er etter hvert blitt et ganske vidt begrep i bilverdenen, i det siste har Klikk.no skrevet om både BMW X5 , Mazda 6 og Toyota Auris som har fått en overhaling.

Identisk utenpå

Alt fra pynt i grillen til en komplett redesign blir dekket av dette begrepet - nye S-Max havner et sted midt i mellom.

Vi starter utenpå, der nye S-Max for de fleste er identisk med forgjengeren , forandringene her er nemlig på detaljnivå. Den største av dem alle ser man best i mørket, og det er de nye LED-kjørelysene.

I fronten ellers finner vi ny design på både den øvre og nedre grillen og et nytt panser med det Ford kaller tredimensjonal design.

Panorama glasstak

Langs sidene er nye S-Max lik seg selv. Riktignok har den fått chromelister rundt vinduene for en mer eksklusiv look samt et nytt taklastesystem der festene kan tilpasses lastens form. S-Max er også å få med fullengde panorama glasstak.

Også bak har S-Max fått LED-belysning - både baklys og bremselys. Nytt av året er også en horisontal linje mellom lyktene.

Akkurat som på utsiden har Ford vært beskjedne når interiøret skulle friskes opp. Det man merker best er et nytt stereoanlegg med centerhøytaler - dette fikk vi testet og kan bekrefte at lyden var bra.

Småtteri som nytt skinn i setene, pianolakk rundt girspaken og LED-interiørlys var ellers å finne. Med andre ord: ikke de største forandringene. Fords patenterte fold flat-system er fortsatt på plass, så alle setene kan slås ned til et flatt gulv.

SPREK BUSS: Med 203 hester og 300 Nm går syvseteren som en kule.
SPREK BUSS: Med 203 hester og 300 Nm går syvseteren som en kule. Foto: Handeland, Petter

Ny motor og girkasse

Tekniske data: Ford S-Max 2,0 SCTi Ecoboost

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 203/5500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300/1750

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1676

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 461/181/161

BAGASJEROM, LITER: 1051(femseter) /2000

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,81

CO2-UTSLIPP, G/KM: 189

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5

TOPPFART, KM/T: 221

PRIS FRA, KR: Ikke klar

Det er under panseret det har skjedd mest med S-Max. Viktigst av alt er kanskje de nye motorene, men også en ny girkasse har kommet til.

Toliterdieselen vi har kjørt i diverse Ford-modeller tidligere finnes fortsatt. Ikke bare som 115 hk og 140 hk, men nå også i en 163-hesters utgave. Både 140 hk og 163 hk kommer med Fords nye automatkasse Powershift, som du kan lese mer om lenger ned.

Mer action

Den 163-hester sterke dieselen har også flere Newtonmeter enn 115 og 140 hk utgavene. 20 Nm opp i forhold til 140 hesteren, som gir totalt 340 Nm. Ikke banebrytende akkurat, men nok til å gi syvseteren gode ytelser.

På bensinsiden er det mer action - bokstavelig talt.

En helt ny toliter med turbo (Ecoboost) blir å få i nye S-max, en motor som må sies å gi bilen ytelser som står i stil til dens potente kjøreegenskaper. Dessverre, kan man nesten si, har ikke toliteren det samme lydbildet som den femsylindrede turbomotoren fra tidligere. Toliteren erstatter både denne og V6eren fra Fords ST-modeller.

Rimeligere

Fordelen med den nye bensinmotoren er at den gjør S-Max langt rimeligere. Takket være lavere CO2-utslipp (189 gr/km) får den en reduksjon på ca 90 000 kroner, selv om det fortsatt er snakk om en kostbar bil som vil bli solgt i få eksemplarer i Norge.

Prisene er foreløpig ikke klare, men informasjonssjef i Ford, Anne Sonsteby, indikerer at prisene vil gå 1-1,5 % opp i forhold til dagens priser. Dette pga. avgiftsendringene som kom ved nyttår.

Dobbeltklutsj

LITE NYTT: Det er lite nytt å spore inne i nye S-Max, men vi trives fortsatt godt både foran og bak.
LITE NYTT: Det er lite nytt å spore inne i nye S-Max, men vi trives fortsatt godt både foran og bak. Foto: Handeland, Petter

Powershift er navnet på den nye dobbeltklutsj-girkassen som lanseres i S-Max og Galaxy. Vi fikk kjørt bilen med denne girkassen både med bensin og dieselmotor, der den i begge tilfeller gjorde det helt greit.

Vi velger å si greit, for det er naturlig å sammenligne enhver dobbeltklutsj-kasse med VAG-konsernet ledende DSG-girkasser.

Powershift er rask og fin i girskiftene oppover, men på vei ut av en sving eller rundkjøring bruker den altfor lang tid til å gire ned. Dessuten passer den bedre sammen med bensinmotoren, den har nemlig en evne til å trekke dieselen vel langt på turtallet.

Gammeldags

Det som er litt vanskelig å forstå - når Ford endelig lanserer en slik girkasse - er at CO2-utslipp og forbruk er høyere enn i tilsvarende bil med manuell girkasse. Det føles gammeldags, og for å ta DSG som eksempel - der forbruk og utslipp er lavere enn med manuell.

Powershift skal riktignok ha skryt for å være mer komfortabel enn sin arge konkurrent.

Powershift har en merpris på 23.000 kroner i forhold til manuell, noe som er i drøyeste laget for en girkasse som gir høyere forbruk.

Kommer snart

Nye S-max kommer til Norge i april, og er å få i tre utstyrsversjoner. Innstegsmodellen Trend vil stå for 20 % av salget, mens Titanium vil bli volumselgeren med sine 65 %. Toppmodellen Titanium S tar seg av de resterende 15 %.

FOLD FLAT: Alle de fem bakerste setene kan slås ned og danne et flatt gulv.
FOLD FLAT: Alle de fem bakerste setene kan slås ned og danne et flatt gulv. Foto: Handeland, Petter

Rundt 30 % vil gå for toliterdieselen på 115 hester, mens rundt 60 % kommer til å velge 140 hesteren. De siste ti fordeler seg på den største dieselen og den nye Ecoboost bensinmotoren.

S-Max er forøvrig også å få med grønne skilt, og vil da koste rundt 220 000 kroner.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også