Klikk.no-leserne kåret nylig denne bilen til sin favoritt, og ikke uten grunn.

Konkurrenter som Ford Mondeo, Toyota Avensis og VW Passat ble alle frakjørt.

Mazda 6 er en gjennomgående god bil, som scorer bra i alle kategorier.

Lanseringen av denne faceliftede versjonen skjer først i Geneve i starten av mars, men vi har detaljene nå.

If it ain't broke - fix it!

Bilens utseende endres en liten smule ved at fronten får et mer smidig uttrykk i takt med øvrige Mazda-modeller.

Lykter foran og bak skal harmonere med designspråket og får en oppfriskning. Xenonlyktene blir av en ny, "adaptiv type".

Utover dette er alle de andre forandringene i motorrommet, i hjulopphengene og inne i bilen. Komforten er forbedret, og kjøreegenskapene skal ha blitt enda mer presise.

Servostyring og bilens høyhastighetsstabilitet er også bedret. Hvorvidt dette stemmer gjenstår å se til vi får testet bilen, men utgangspunktet er allerede meget overbevisende, noe du kan lese fra testen vi gjorde i fjor.

Sterk, men mild

Under panseret finner du en overhalt motor som leverer mer kraft og lavere utslipp enn den utgående. Totalt lager Mazda seks motorer til 6-eren, men kun fire av disse blir tilgjengelige i Norge.

En ny 2-liters DISI (Direct Injection Spark Igniniton) bensinmotor koblet til deres nyutviklede femtrinns automatgirkasse, sørger for optimal kombinasjon mellom akselerasjon og drivstofføkonomi.

Dieselalternativet har slagvolum på 2,2 liter og kommer i to utgaver. En med 129 og en med 180 hestekrefter. Disse to vil også gå lengre på liter'n og slippe ut mindre partikler og CO2.

Din for under 300.000

Bilen fås som vanlig i tre karosseriversjoner: sedan, kombi og stasjonsvogn. Sjekk dem i bildegalleriet.

Billigst er sedanen som i dag har en startpris på kr 282.400. Hakk i hel følger kombien til 288.400, og for 294.000 får du stasjonsvogna med 1,8-liters bensinmotor.

Om prisene vil endres etter at den nye modellen slippes i mars er i skrivende stund uvisst, men vi vil oppdatere denne spalten så snart Geneve-messen går av stabelen og de norske forhandlerne har forhandlet frem en pris.

Les også:

Mazda 6 - Norges beste bil; 250.000-400.000 kroner

Mazda 6 2,2D Sport Kombi 2009

Mazda 6 2,5 Sport

Mazda 5 MPV, 2011

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!