Toyota Auris facelift

Auris med ny aura

Toyotas kompaktbil i forbedret versjon.

SPORTSLIGERE UTSEENDE: Felger, lakk, lykter og kromdetaljer er noen av nyhetene på eksteriøret.
SPORTSLIGERE UTSEENDE: Felger, lakk, lykter og kromdetaljer er noen av nyhetene på eksteriøret.
Sist oppdatert

For å komme en eventuell midtlivskrise i forkjøpet, blir biler ansiktsløftet noen år etter deres første lansering. Toyota Auris har nettopp fått en grundig oppgradering, innenfra og ut.

På med brillene

De visuelle forskjellene er ikke veldig markante, men frontlykter, -støtfanger og profilen på panseret har fått et uttrykk mer likt modellene Verso og Avensis.

Andre detaljer som blinklys i speilene, nye felger, tåkelys og kromdetaljer er også nytt. Ytterligere syv lakkfarger er tilgjengelige. Inne er det hovedsaklig materialene i dashbord og nye sete- og interiørfarger som gjelder.

Sound check

USB- og Aux-in-tilkoblingsmuligheter gjør det mulig å bruke i-Pod og annet eksternt musikk- eller underholdningstilbehør. Lydanlegget er også nytt, og med seks høyttalere kan det bli stemningsfullt i nye Auris.

Kjører bedre

For de spurte kundene i England var det derimot vel så viktig at Aurisens kjøreegenskaper fikk en overhaling. Derfor har årets utgave et understell bedre tilpasset veiene i Nord-Europa. Fjæring og servostyring er oppgradert, hvilket resulterer i bedre komfort og feedback.

Vi har enda ikke kjørt den nye versjonen, men beskrev den utgående modellen som "kompetent, men ikke oppsiktsvekkende". Selv om den gjennomsnittlige Auris-kjøper ikke prioriterer aktiv kjøring, er det fint å vite at denne er noe mer engasjerende.

Pris og sikkerhet

Grunnversjonen av Auris koster idag kr 217.000, og det inkuderer frakt, levering og registrering. Toyota Norge regner ikke med at den nye vil koste noe særlig mer, når prisene blir klargjort i starten av mars. I enkleste utgave har den 1.3-liters bensinmotor (med start-stopp-teknologi) med sekstrinns manuell kasse.

Skal du ha den med dieselmotor koster den ca. 22.000 mer. Da får du en 1,4-liter med 90 hk, 205 nm dreiemoment og sekstrinns manuell girkasse. Det finnes også større og dyrere bensin- og dieselvarianter; opptil 1,8-liters bensin med 147 hk og 180 nm, eller 2,2-liters diesel med 177 hk og 400 nm (!)

Bilen bestod Euro NCAPs krasjtest med toppresultatet fem stjerner, og har de fleste elektroniske hjelpesystemer for å holde bilen på veien under krevende forhold.

Hos en forhandler nær deg

Først i april vil nye Auris bli å se i Toyotas utstillingsvinduer, så det tar noen måneder før vi i redaksjonen får prøvekjørt den.

Her kan du lese hele testen fra nåværende modell.

Denne saken ble første gang publisert 26/01 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også