Bilingeniører tar aldri ferie. Så snart én modell lanseres, skal en ny lages, eller moderniseres. Kappløpet slutter aldri, og for å opprettholde sitt prestisjeimage BMW hele tiden kunne tilby det aller beste. Over 4000 deler er skiftet ut i denne faceliftede versjonen av andregenerasjons X5. Da det ville blitt en flere binds lang avhandling å beskrive alt dette, tar vi her kun for oss hovedtrekkene.

Under panseret

Motorene er overhalt, og yter nå mer enn før samtidig som utslippene går noe ned. 3-literen med dobbel turbo, kjent som 35i, har nå kun én twin scroll turbo, men gjør likevel bilen så rask som da den hadde den forrige 4,8-literen. 0-100 forseres på 6,4 sekunder.

"5,0i", som egentlig er en 4,8-liter med turbo, yter i "faceliftet" form 400 hk og 450 nm. Utslippstallene lar vente på seg til nærmere lanseringen (mai '10), men sprinten til 100 tar kun 5,3 sekunder.

Efficient Dynamics

Som en (annen) del av BMWs Efficient Dynammics miljøprogram har denne bilen bremser som regenererer enegien og tilbakefører den til batteriet. Planen er at motorer og elektronikk til servostyring, klima-, musikk- og navigasjonsanlegg etc. alle går på batteristrøm istedet for å bruke motorens kraft. Dermed går utslippene ned ytterligere 1-2 prosent. Med mange nok av disse små tiltakene får man til slutt meget akseptable utslippstall.

Videre er partikkelfilter-teknologien utviklet til å dels omdanne NOX- og andre partikler til nitrogen og vann. Ammoniakk sprøytes inn i eksossystemet som et mellomledd i en trefaset filtrering, og dette brukes nå i både diesel- og bensinversjoner av X5.

BAKVENDT: Parallelle, horisontale linjer er inkorporert for at en nokså høyreist bil skal fremstå som lav og bred.

Utstyr og utsmykning

Utstyrslisten er generelt lang hos BMW, og nå er den blitt litt lengre igjen. Ting som Lane Departure Warning (varsling ved filskift uten blinklys), Head Up Display (projisering av infografikk til fronruten), side- og toppmonterte kameraer for bedre sikt, nøkkelløs entré og Smart Phone Integration (Blåtann) er kun noen av tilvalgene.

Utover dette er bilens lykter redesignet og flyttet på. Tåkelysene er nå hevet til rett under fronlyktene. Sistnevnte er flyttet nærmere grillen (uvisst av hvilken grunn) og baklyktene har nytt LED-mønster. Hekken har førøvrig flere horisontale linjer nå enn før for å fremstå lavere og mer "atletisk". Eksteriøret har også endret seg ved at luftinntakene er litt større, og flere deler er malt i karosseriets farge fremfor umalt, hard og matt plast.

Karosserifargene Deep Sea Blue, Platinum grey, og Sparkling Bronze høres flotte ut og er det sikkert også. Interiørkatalogen har fått noen ekstra sider som forteller om skinnalternativene som nå er tilgjengelige.

Bilen kommer først til USA og er ventet til de norske forhandlerne i mai. Vi vil teste bilen iløpet av kort tid.

Les også:

Alle modellene som kommer til Norge i år

Alle våre tester av firehjulstrekkere

De 100 gjerrigste 4x4-bilene

Dette må du vite om vinterdekk

OPPLYST: Jo hardere du bremser, desto mer lyser disse LED-lyktene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!