Klart råd til skolestartere: – Ikke vær redd for dette

Avdelingsleder på barneskole og pedagogikkforsker har klare råd til foreldre før SFO- og skolestart.

KOMMER MED RÅ TIL FORELDRE: Avdelingsleder på barneskole og pedagogikk-forsker kommer med sine beste råd før SFO- og skolestart.
Publisert Sist oppdatert

Mange har lest saken om avdelingslederens SFO-råd som overrasket firebarnspappaen og Klikks journalist. 

Avdelingsleder på småtrinnet ved Hallermoen skole i Drammen, Rune Johannessen-Ashton, oppfordrer skolestarterforeldre til å sende barna sine på både sommer- og morgen-SFO om de har muligheten.

TAR IMOT SKOLESTARTERE: Rune Johannessen-Ashton, avdelingsleder på småtrinnet ved Hallermoen skole i Drammen. Her utstyrt med navneskilt i anledning skolestart for noen år siden.

Dette fordi han har erfart at SFO kan hjelpe barna til å få en ekstra «myk» og trygg start på skolen. 

Særlig gjelder rådet barn som kanskje er litt mer utrygge eller sårbare sosialt og/eller i leveringssituasjon.

– Vi har akkurat tatt imot en ny gjeng på sommer-SFO. En del av dem må så klart ha SFO-plass på grunn av foreldres jobbsituasjon, mens andre har etter hva jeg har skjønt, fulgt anbefalingen fra foreldremøtet. Tanken er at de kan bruke den tiden de trenger og ha en god og rolig avskjed, og at de så tidlig så mulig får være her på skolen og ha positive opplevelser i forbindelse med avskjed med mor far eller andre voksne som måtte levere, sier Johannessen-Ashton til Klikk.no.

Merker forskjell på barna med og uten SFO 

Han forteller at erfaringene fra de siste skoleårene er gode. 

– Vi ser at veldig mange av barna profitterer på disse litt rolige SFO-dagene med mye lek og ser at de blir godt vant til rutinene på skolen. Da er det lettere og mindre skummelt å komme i gang med skolehverdagen. Der ser vi ofte en forskjell på de som er med på sommer-SFO og de som starter rett på. 

SFO og AKS

SFO og AKS er det samme. Aktivitetsskolen (AKS) er navnet Oslo-skolen har valgt for SFO. 

På samme måte som skolefritidsordningen er aktivitetsskolen et tilbud til elever før og etter skoletid.

Alle kommuner har plikt til å tilby skolefritidsordning før og etter skoletid til barn på 1.–4. trinn, og for barn med særskilte behov på 1. -7. trinn.

Kilde: Foreldreutvalgene.no

Dosent i pedagogikk ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet, Aslaug Andreassen Becher, stiller seg bak rådet. Hun påpeker at hvor godt SFO- eller AKS-tilbudet er, kan variere fra skole til skole.

– Det høres veldig logisk ut og er et råd jeg kan stille meg bak. Utfordringen kan etter mitt syn være at det gjerne er for få voksne på SFO. Hvis alle barna kommer, krever det en god organisering og flere voksne slik at alle de «nye» førsteklassingene blir godt ivaretatt,  sier Becher til klikk.no.

– En casestudie jeg var med på om overgangen fra barnehage til skole, viste at det oppsto konflikter mellom barn på SFO og det var vanskelig for flere barn å finne lekekamerater. Foreldrene i studien opplevde at det var for få voksne og at de ikke hadde nok tid til å hjelpe enkeltbarn inn i lek eller sette i gang felleslek. 

Dette var i 2018, og hun tror situasjonen har blitt bedre etter at SFO fikk egen rammeplan i 2021. 

– Likevel varierer det litt hvor bra SFO fungerer fra skole til skole. Bemanning og godt samarbeid mellom lærerne i skolen og de ansatte i SFO/AKS i forhold til enkeltbarn og barnegruppen, vil være nøkkelfaktorer her, sier Becher.

PEDAGOG: Aslaug Andreassen Becher er dosent emerita i pedagogikk ved Oslo Met. Hun har vært lærerutdanner og forsker i 28 år ved Oslo Met, først ved barnehagelærerutdanningen og de siste 10 årene i grunnskolelærerutdanningen. Hun er utdannet allmennlærer og har erfaring fra skole.

– Ikke vær redd for at barnet ikke kjenner andre

Foreldre til skolestartere kan gjerne tenke at «barnet ikke kjenner noen andre» eller problematisere at de nærmeste vennene fra barnehagen eller nærområdet kanskje ikke er med på SFO.

Dermed kan de vegre seg fra å melde på barnet sitt. 

Avdelingsleder Johannessen-Ashtons erfaring er imidlertid at det ikke har så mye å si om barnet kjenner noen andre eller ikke. Han mener foreldre kan snu på det: 

– Noen barnehager er store og det kommer mange barn som kjenner hverandre fra før, mens andre er små og barna ikke kjenner så mange. Da er den tiden man har til å bygge vennskap før skolestart mye verdt. Hvis man har et barn som ikke er så utadvendt eller god på å bygge relasjoner så veldig raskt, da er SFO en fin måte å være med i vennskapsbyggingen helt fra starten av.

Han understreker samtidig at det for mange barn også vil gå helt fint å starte rett på skolen. 

– Samtidig så vet vi jo at andre barn er utadvendte og lett får venner og kanskje kan hoppe rett inn i skolehverdagen uten problemer. Dette er en vurdering foreldre, som kjenner sitt barn best, bør gjøre. 

Les også: (+) – Jeg er bekymret over at min skolestarter skal bruke ipad på skolen

– Bør se på det som en investering

Johannessen-Ashton oppfordrer foreldre til skolestartere til å benytte seg av tilbudet om at elever opp til tredje klasse får 12 timer gratis SFO i uken. 

Hvordan disse timene fordeles varierer fra skole til skole, men en typisk løsning er at timene legges til ettermiddagen hver dag. 

– SFO-plassen er gratis og gir mer mulighet til å leke med vennene sine hver dag. Det er tolv eller flere timer i uken hvor de som er på SFO og leker sammen og bygger relasjoner. De barna som ikke går der, mister etter mitt syn mye, men det er en vurdering foreldrene selv må ta, mener Ashton.

– Morgen-SFO-plassen er jo ikke gratis. Kan det gjøre at enkelte dropper dette?

– Det kan være et kostnadsspørsmål for enkelte, men jeg mener de som tror de har barn som har et behov for en litt myk start, bør se på det som en investering den første måneden eller månedene, og heller si opp plassen når man ikke har bruk for den lenger. 

Aslaug Andreassen Becher ved OsloMet, råder også foreldre til å benytte seg av gratisplassen på SFO.

– Jeg synes absolutt at barn bør gå i SFO og AKS fordi det etableres mange gode fellesskap og vennskap der. Det er mye lettere å falle ut av de sosiale tingene om man ikke går i SFO, men det stiller også krav til de voksne som jobber på SFO: De må være flinke til å inkludere og legge til rette for fellesskapslek og aktiviteter, mener forskeren.

– Noe som også er svært viktig for at barna skal bli trygge i den nye institusjonen, er at de er kjent med det fysiske miljøet både ute og inne. Lekeplassen og lekeapparatene, klasserom, garderober og toalett er viktig for barna. SFO/AKS bidrar til at barna får denne tryggheten. Foreldrene kan også ta med barna til skolegården før skolestart, slik at de blir vant med lekeapparatene, sier Becher.

Les også: – I løpet av forrige skoleår fikk jeg 370 meldinger fra skolen

Klar beskjed til foreldre før skolestart: – Ikke stress med dette

Johannessen-Ashton kaller ukene han nå er inne i for «årets vakreste eventyr» og treffer hver dag både spente barn og foreldre. 

Mange foreldre vet ikke helt hva som venter dem og barnet på skolen og hva de må forberede seg på.

Han har en klar oppfordring til disse foreldrene:

– Ikke stress med om man kan bokstaver eller holder blyanten korrekt: Alt det tar vi på skolen. Det viktigste du kan gjøre for å gi barnet et godt utgangspunkt til skolestart er å lære barnet selvhjelpsferdigheter. Det være seg alt fra å kle på seg selv, gå på do og vaske hender til lekekompetanse.

– Det siste har man kanskje ikke hatt et så stort fokus på tidligere. Kanskje har man tenkt at alle barn kan leke, men det stemmer ikke. Dette er også ferdigheter som må læres. Barn har ulike ferdigheter når det gjelder hvordan man møter andre mennesker, empati og evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Barn er rustet ulikt. 

– Samtidig må vi ikke skremme de foreldrene som har barn som kan streve med toalettbesøk og lignende. Det er helt normalt, men da er det viktig at vi på skolen får vite om slike behov slik at vi kan ta vare på det mest dyrebare dere har på best mulig måte, sier Johannessen-Ashton.

Les også: Dette trenger du på SFO og dette er forventet av barn og foreldre

– Ta kontakt med de ansatte om dette skjer

Aslaug Andreassen Becher mener foreldrenes viktigste jobb er å følge med på det sosiale rundt barnet og bidra til å legge til rette for dette fra skolestart. 

– Ikke stress med bokstaver og sånne ting. Det tar skolen seg av. Mine råd er å hjelpe barnet til å bli mest mulig selvstendig med hensyn til påkledning, toalettbesøk og så videre. Generelt er det viktig å følge med på at barnet ditt har det bra.

Hvis barnet er usikker eller opplever å ikke bli inkludert i lek med andre barn, må foreldrene ta kontakt med de ansatte, oppfordrer hun. 

– Snakk med de ansatte på SFO eller skole om du er usikker på noe. Vær gjerne litt opptatte av vennene og hvem de blir kjent med. Barna sier selv at det viktigste med skolen er vennskap og lek. Når de leker så merker de ikke at de lærer, men de lærer masse. 

Barn utdanner seg selv gjennom leken, språklig, sosialt, motorisk og kognitivt, påpeker forskeren. 

– Når de later som de er noen andre i rollelek, så øver de evnen til å tenke abstrakt og å sette seg inn i andres situasjon. Det er det det dreier seg om når du skal lese en tekst og forstå den. 

– Derfor er det fint om foreldre legger til rette for lek og vennskap også når barnet ikke er på skolen. 

Avdelingsleder Johannessen-Ashton har følgende beskjed til foreldre som er urolige før skolestart:

 – Selv  om man kanskje er usikre og nervøse, så håper vi foreldre har tro på oss og vil gi oss sjansen til å ta vare på barnet. Still oss heller spørsmål underveis om det er ting du lurer på eller er urolig for, sier han.