Barbie

TENKE NYTT: - Våre produkter er nødt til å reflektere den verden vi lever i for å vekke interesse som leketøy for barna, sier kommunikasjonsdirektør Christian Schultz i Mattel. © Foto: Mattel

Den over 50 år gamle Barbie-dukken tar nå skrittet inn i multimedia-verden og skifter for anledningen navn til Barbie Video-Girl. Vårens nye Barbie får en moderne look med kamera innebygget i et smykke på brystet.

Tidligere har den berømte, og til dels utskjelte, leken skiftet utseende et utall ganger. Nå er det altså innmaten som er ny, mens utseende og midjemålet er det samme.

De siste trendene

Etter lanseringen i 1959 har det blitt solgt over én milliard dukker, og det selges cirka tre Barbier i sekundet verden over.

Under prisutdelingen Toy Innovation 2010 på årets største leketøysmesse i Nürnberg i Tyskland, kapret nyvinningen førsteprisen i kategorien for trender og livsstil. Det har skapt stor forventning hos produsenten til lanseringen av multimedia-Barbie.

- Forbrukerne er alltid på jakt etter nye trender, også innen leketøysindustrien. Som leketøysselskap må vi alltid se opp for de siste trendene. Våre produkter er nødt til å reflektere den verden vi lever i for å vekke interesse som leketøy for barna, sier kommunikasjonsdirektør Christian Schultz i Mattel.

Film-Barbie

Det som gjør at denne Barbie skiller seg fra andre dukker, er at den har et videokamera i kjedet sitt og et display på ryggen. Barna kan filme seg selv og vennene sine mens de for eksempel leker med dukken. Etterpå kan de se på filmen på skjermen på ryggen til Barbie-dukken. Filmen kan også lastes ned til en pc og redigeres av barna eller foreldrene. Den passer for barn over fem år, mener produsenten.

- Et must for Barbie-fans og unge filmskapere, skriver juryen i Toy Innovation i en pressemelding.

Det er ikke sikkert når, og om, Barbie Video-Girl skal lanseres på det norske markedet.

- Vi vurderer etterspørselen fra det nordiske markedet fortløpende utover våren, sier Christian Schultz.

Barbie

KAMERA: Det skal være lett å legge ut videoklippene på internett. © Foto: Mattel

Snikinnføring av teknologi

Forsker Anita Borch ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sier at det er vanskelig å si hvorvidt barna trenger en slik leke eller hvordan etterspørselen etter Barbie Video-Girl kommer til å bli her i landet. Det vil blant annet komme an på prisen.

- Koblingen mellom Barbie-kamera, jenter og teknologi er bra i et likestillingsperspektiv. Men jeg er usikker hva slags lek koblingen Barbie-kamera kan oppmuntre til, sier Borch.

- Kanskje er det grunn til å tro at denne Barbie-dukken enten blir brukt som dukke, eller som et kamera. Sånn sett er det en snikinnføring av teknologisk læring blant små jenter. Det er det vanskelig å være imot.

Personvern

Anita Borch Barn sier at de som leker med denne antagelig må nå en viss alder før de greier å legge filmer av seg selv og andre ut på internett.

- Når de når denne alderen, vil de kanskje foretrekke mobiltelefon fremfor Barbie-dukke. Når det er sagt, er det betenkelig dersom Barbie-dukken gir barn mulighet til å legge ut filmer av seg selv og andre på internett før de er modne nok til å forstå rekkevidden av det.

Les også:

Gamle leker selger best

Lærerike aktiviteter for barn

Så høyt blir barnet ditt

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!