Barbie

BARBIE: Skal feires i år! © FOTO: Produktfoto

Barbie-salget har gått ned med 21 prosent på verdensbasis. Det melder eieren Mattel i sammenheng med selskapets kvartalstall, ifølge E24.

Merker ikke noe

- Hos oss kan vi ikke merke at færre kjøper Barbie. Hun er fortsatt like populær som alltid, og ikke minst selger spin-offprodukter som Barbiefilmer veldig godt, sier Caroline Nordby, avdelingsleder for jenteleker ved Toys R Us i Oslo.

- Selv om nye dukker som Bratz selger veldig bra, er det fortsatt ekstremt populært med Barbie, sier hun.

I år feirer Barbie 50 år. Motedukken ble skapt av den amerikanske forretningskvinnen Ruth Handler i mars 1959, og selges i dag i over 170 land. Det skal ikke gå upåaktet hen når hun fyller år i mars. Barbiearrangementer vil finne sted over hele verden, og vil bli oppdatert på en egen hjemmeside.

På Facebook

Barbie vil også få sin egen profil på Facebook, slik at folk kan følge med på sivilstatusen henne. Er hun fortsatt sammen med Ken eller ikke?

Analytikerne hadde ventet at Barbie skulle komme tilbake i kampen mot Bratz-dukkene og andre konkurrenter. Derfor kommer svekkelsen i salget ekstra ubeleilig.

- Det har vist seg at businessen vår ikke var immun mot de forverrede økonomiske omgivelsene, sier konsernsjef Robert Eckert i en kommentar.

Les også: Dette er forbudt på Facebook

Les også: Disse lekene er farlige

Les også: Skal foreldre stopper barns sexlek

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!