Det er som tatt rett ut av en James Bond-film. Torpedoer stappfulle av kokain som er boltet fast til skroget på frakteskip! Politisjefen i Nice, Philippe Frizon, husker at han ble tipset om den nye teknikken av narko-tikapolitiet i Colombia og Peru for tre år siden. Men han har aldri sett noe sånt, og det har ingen av hans kolleger i resten av Europa heller. Frizon rigger til en innsatsgruppe.

Franske narkotikaagenter får selv snusen i den spektakulære smuglermetoden en juninatt i fjor, da havnepolitiet fisker fire dykkere med en undervanns-farkost opp av vannet nær Fos-sur-Mer, en oljehavn på Middelhavskysten.

Politiets første reaksjon er: Spiller de inn scener til en actionfilm?

Dykkerne blir løslatt, men politiet oppdager kjapt at dette ikke er vanlige froskemenn. To blir linket til Marco Armando (56), som regnes som en av mesterhjernene bak et bankran i 1992 der 146 millioner franc forsvant fra en av statsbankens filialer. Han ble dømt til 18 års fengsel fire år senere, men løslatt i 2005.

Etterforskerne avdekker også linker til Jean-Michel Dominici, broren til en korsikansk gangster ved navn Ange-Philippe Dominici - som ble kastet i kasjotten i 2010 for opptil 14 år for sin delaktighet i tyveriet av 3000 gullbarrer fra det sveitsiske metallselskapet Metalor i 2004. Ikke en eneste gullbarre er kommet til rette.

Politiet iverksetter en omfattende spaning ettersom flere rekognoseringsturer under vann finner sted. Men hva er det disse menneskene pønsker på? De trener med det meste avanserte dykkerutstyret, undervanns-farkoster og oppblåsbare fallskjermer til å flyte opp tunge gjenstander fra dypet.

De må uansett fotfølges. Dette er tross alt gutter med fortid i Europas kriminelle underverden, og deres plutselige smak for turisme i Sør-Amerika er mer enn suspekt.

=

Verdt 55 millioner

I et helt år jakter politiet på Marco Armando, før de endelig kommer på sporet av ham og to sammensvorne idet de kjører fra Sør-Frankrike til Rotterdam via Paris og Antwerpen 16. april.

Trioen ratter hver sin leiebil, som alle er lastet med tungt dykker-utstyr.

Politisjef Frizon varsler sine nederlandske kolleger om at kjeltringene er på vei, og mens trioen gjør seg klar til å dykke under et frakteskip på havna i Rotterdam, blir de omringet av store, bevæpnede politistyrker.

Blant utstyret i bilene er to undervannsfarkoster og oppblåsbare fallskjermer.

Så kommer det store øyeblikket. Festet til skroget på Laguna Delta, et nederlandsk frakteskip som har seilt fra Venezuela med en stopp i Curaçao i Karibia, er en torpedoformet metalltube som er 2,5 meter lang.

Inne i beholderen er det stappet 101 kilo med ren kokain. En last verdt rundt 55 millioner kroner på gata.

=

=

Kokainen kom fra Peru og Colombia og skulle selges i Paris og Sør-Frankrike.

I løpet av kort tid ble ni andre mistenkte arrestert i Frankrike - to i Korsika, fem i Nice, en i Marseille og en i Toulouse. Politiet fant også våpen og et «kokainverksted».

- Vi visste at narkotikakar-tellene prøvde å klekke ut tryggere måter å transportere varene sine på. Flyfrakt er problematisk når det passerer via Afrika.

Mens frakteskip blir jo som regel bare undersøkt på overflaten, forteller en fornøyd Philippe Frizon.

- En annen plan var å feste narkofylte miniubåter til bak-enden på frakteskip med en metallkabel, men disse var lette å oppdage. Dermed utviklet de den nye metoden med torpedoer.

Politiet er overbevist om at det er Armando som er arkitekten bak «operasjon torpedo», og tror dessuten at det kan ha pågått i noen år. Sannsynligvis med en transatlantisk tur hver sjette måned. Selv om banden har vært under overvåking, kan den ha klart å smugle inn noen partier med kokain.

- Vi er de første til å ta et smuglerteam på fersken i bruk av torpedoer, men det er bortimot sikkert at også andre gjør eller har gjort det samme. Og denne metoden vil sikkert bli forsøkt i andre europeiske havner også, kanskje særlig de britiske, sier politijurist Bernard Mascarelli i Nice.

Det hvite pulverets forbannelse seiler videre...

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!