Med en 4,0-liters twinturbo V8-motor som produserer 612 hk og 850 Nm er dette den kraftigste serieproduserte E-klassen noensinne. Det finnes spesialister som har begått E-klasser med enda mer hestekrefter og dreiemoment, men fra Mercedes-AMGs egen produksjonslinje er dette ekstremt hvasse saker.

Når det gjelder antall hk og Nm så overgår den ikke firedørsmodeller som Dodge Charger SRT Hellcat, som har 707 hk og et dreiemoment på 880 Nm, men når det gjelder kjøreegenskaper ville nok de fleste satt pengene sine på AMG-en som blant annet har firehjulsdrift.

Firehjulsdriftsystemet AMG Performance 4Matic+ har variabel kraftdistribusjon. Det betyr at det virker ved behov. Superfamiliebilen har også AMG Cylinder Management, som betyr at den "kutter"  fire av sylinderne når du søndagskjører. Det gir bedret drivstofføkonomi og redusert utslipp.

Men forbruket er uansett ikke beskjedent. De oppgitte tallene basert på EU-syklusen er 0,89 l/mil ved bladet kjøring. Det er lett å se for seg at forbrukstallet raskt blir ganske mye høyere i praksis.  0-100 km/t går unna på vanvittige 3,4 sekunder.

- AMG representerer det ypperste av ingeniørkunst og viser at erfaringene fra motorsport kommer godt med. Avansert luftfjæring, 4Matic+ og sylinderkutt gjør at bilen fungerer like godt på vei til jobb som på bane. Her har man ikke spart på noe, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz personbil.

Dynamiske motorfester og "drift mode"

AMG-en kommer med dynamiske motorfester som standard og den nye nitrinns sportsgirkassen AMG SPEEDSHIFT MCT. For førere som ønsker full kontroll kan man for første gang velge «drift mode» i Race-menyen på E 63 S 4MATIC+. Det gir 100 prosent bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert stabilitetskontroll (ESP).

Bilene blir vist frem for første gang under Los Angeles Auto Show som pågår nå (SE BILDEGALLERI UNDER). Den lanseres i mars 2017.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!