Mercedes tuning

BLACK SERIES: Kirkebenk med sidestøtte.

Bugatti Veyron trenger ikke mindre enn 16 sylindre, et volum på 8,0 liter og fire turboladere for å generere 1001 hk. LaFerrari har paret V12-motoren med en elmotor for å oppnå 963 hk. Men begge blir knust av en firedørs Mercedes når det gjelder tyne krefter ut av volumet.

For Posaidon RS850+ fra den tyske tuneren Posaidon GmbH & Co produserer astronomiske 1020 hk og et dreiemoment på 1400 Nm. Basen er en Mercedes-AMG E63 4Matic firedørs sedan med 5,5-liters V8-er, men alle de store motorkomponentene er oppgradert eller redesignet, ifølge Posaidon. Dette innebærer blant annet større turboladere og intercoolere, samt skreddersydd inntak i karbonfiber og remapping av den elektronisk styringsenheten (ECU - Engine Control Unit).

Girkassen er oppgradert for å takle det voldsomme dreiemomentet, og Posaidon har også satt på spesialkalibrerte- og antakelig robuste -  limited slip-differensialer på begge akslingene på AMG-en som har 4Matic-firehjulsdrift.

Kirkebenk med sidestøtte

For å spare vekt er mye av komforten ofret. Forsetene er byttet ut med et par fra C63 Black Series-modellen som ser ut til å ha samme sittekomfort som en kirkebenk, men der sidestøtten neppe er noe problem. Baksetene er kastet ut, det samme er innmaten i dørene bak. Deler som panser, støtfanger, diffuser, spoiler og speilhus er i karbonfiber for å spare ytterligere kilo. For å optimalisere luftstrømmen til radiatoren er grillen erstattet med netting.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes tuning

TUNING: Den skal greie 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Nye Bugatti Chiron skal gjøre spurten på 2,5 sekunder

0-100 km/t på 2,8 sekunder

følge Posaidon skal RS850+ greie 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Den skal være god for 368 km/t, men er elektronisk begrenset til 350 km/t for at dekkene skal holde mer enn et par meter.

Apropos dekk, RS850+ har 9.5 x 20 tommers ADV.1-felger kledd med 255/30 R20-dekk foran og med 295/25 R20 bak.

Det trenges litt for å stoppe denne saken også. Den er derfor utstyrt med ventilerte karbonkeramiske bremseskiver på 420 x 40 mm med seksstemplede kalipere foran og 360 x 32 mm skiver bak med firestemplede kalipere.  

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!