Prøvekjørt: Ford Focus RS

Focus RS i «Drift-mode»

Om Ford Focus RS kunne le, hadde den hånflirt av politisk korrekthet.

Sist oppdatert

Tenk på ting som er «korrekt» ved en ny bil i 2016. Se deretter nærmere på Ford Focus RS, og du vil finne en bil som blåser i alt med et hissig eksostrompetstøt.

Forbruk? Knapt nok nevnt i pressemateriellet. Hybridmotor? Nei takk, her kjører vi på med den største turboen i stedet.

Focus RS har 350 hk, et eksosanlegg tunet for mest mulig oppmerksomhet, signalfarger og spoilere. Dessuten har den fire kjøremodus, og nei, ingen av dem heter «eco». Her handler det om ytelse, og om kjøreglede som vil tiltale din indre apekatt. Kronen på verket i så måte: Driftingmodus. (I tillegg har den modus for normalkjøring, sport og bane, og ser du på bilen, skjønner du hva hver av dem i realiteten betyr: Fort, fortere, fortest.)

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LYNKJAPP: Nye Ford Focus RS har 350 hestekrefter og firehjulsdrift, og er med det vesentlig kjappere enn tidligere ST- og RS-modeller. 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder.
LYNKJAPP: Nye Ford Focus RS har 350 hestekrefter og firehjulsdrift, og er med det vesentlig kjappere enn tidligere ST- og RS-modeller. 0-100 km/t går unna på 4,7 sekunder. Foto: Ford

Firehjulsdrift og drifting på tørr asfalt

Drifting er slikt som ungdommen driver med, forhåpentlig på lukket bane. Det handler om mer eller mindre spesialbygde biler som skal svi gummi mens de går sidelengs gjennom svingene. Helst skal dette skje med den spesielle blandingen av grasiøs ynde, skrikende dekk og hylende motor.

Jeg har aldri driftet med bil på tørr asfalt før. I videoen ser du hva som skjer når jeg prøver for første gang. Det er bilen som gjør det, ikke jeg.

Mye mer om Ford Focus RS kan du lese i Vi menn Bil nummer 2.

Denne saken ble første gang publisert 09/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også