Kort sagt:

+ Smidig motor

+ Fin ergonomi

+ Økonomi


- Magert utstyrt

- Ikke veldig rask

- Ser litt liten ut

I prisklassen mellom 30.000 og 40.000 kroner, finnes det mange fine lettvektere. CBF 125 er Hondas tilbud. En roadsterinspirert sykkel med tøffe linjer og aggressiv dekor. Med smale dekk og små dimensjoner, gir den imidlertid et puslete inntrykk. Honda har også vært tilbakeholdne med utstyret. Likevel synes vi CBF er en attraktiv lettvekter. Den er veldig billig. Finishen er gjennomført og stilen er trendy. Kåpeløse roadstere er nemlig den store greia, akkurat nå.

Ytelse: 4

Vi hadde ikke de aller største forventningene da vi etablerte oss på CBF. Én sylinder og 11 hester er ikke akkurat noe som får nakkehårene til å reise seg. Følgelig ble vi litt overrasket over at motoren faktisk gjør en god jobb. I det fartsområdet der en 125-kubikker normalt opereres, har den krefter nok til å holde tritt med trafikken.

Opp til 80 km/t drar den velvillig og smidig. Selv om den ikke har mye mer å gi når speedometernåla passerer 100, synes vi den leverer det den bør. Den responderer lett og villig på gassen og den har en karakter som gjør at den ikke virker kjedelig. Selvsagt er den ingen racer, men den har det som trengs for å skape trivsel i det daglige.

Les også: De flotteste MC-ene i 2010

=

OVERBEVISER: CBF er en stabil sykkel med inspirerende veiegenskaper. © Jon Asgeir Lystad

Testdata: Honda CBF250

Aks 50 - 80 km/t 5. (4.) gir:

13,3 (10,4) sek.

Aks 0 - 80 km/t:

12,5 sek.

Turtall 80 km/t.:

Ikke målt

Testforbruk:

0,22 liter/mil

Motor: 6

CBF-motoren er en av de smidigste 125-singlene vi har vært borti. Den kan pines ned mot 25 km/t på høygir, uten at den protesterer. Sjenerende vibrasjoner finnes heller ikke.

Det faktum at den er utstyrt med en smidig og lettsjaltet girkasse, bidrar til at den er særdeles imøtekommende under daglig bruk. Honda har tydeligvis hatt ambisjoner å skape en trivelig motor med god funksjonalitet. Det har de klart!

Kjøreegenskaper: 5

Da vi la hendene på CBF-styret, forventet vi en sykkel med greie kjøreegenskaper. En liten og lettkjørt bruksmotorsykkel, uten spesielle svakheter. Stor var overraskelsen da vi opplevde en stabil sykkel med inspirerende veiegenskaper. Den var slett ikke nervøs, slik vi har opplevd at andre, småvokste lettvektere kan være.

Gaffelen er myk, men den behandler underlaget med god presisjon. Under hard bremsing, dykker den heller ikke mye. Fin stabilitet, med forutsigbare kjøreegenskaper og god balanse, bidrar til at vi opplever CBF som en trivelig motorsykkel. Den gir et bedre kjøreinntrykk enn det småpuslete utseendet bærer bud om.

Les også: Test: Verdens sterkeste motorsykkel

=

ENKEL JOBB: CBF-motoren er en av de smidigste 125-singlene vi har vært borti. Girkassen er lettsjaltet og fin. © Jon Asgeir Lystad

=

BILLIG: Vi savner turteller og klokke, men ellers er oversikten god bak styret. © JonAsgeir Lystad

Komfort: 5

CBF preges av en bekvem førerplass. Det er fin harmoni mellom sete, styre og fothvilere. Det samme kan sies om passasjerplassen. Den som bekler baksetet sitter bekvemt, med godt grep om en solid holdebøyle. Myk gaffel og fast bakfjæring kan kanskje virke litt uharmonisk helt til å begynne med, men med to på funker fjæringsoppsettet suverent.

Kjøreegenskapene påvirkes knapt av den som sitter bak. CBF funker supert med to på. Det eneste vi har å bemerke, hva komfort angår, er den minimale vindbeskyttelsen. Kåpa gjør ikke stort vesen av seg, men så lenge det er snakk om en lettvekter, er manglende den vindbeskyttelsen til å leve med.

Førermiljø: 4

Selv om man sitter godt, bærer førerplassen preg av at CBF er en billig sykkel. Turteller finnes ikke. Heller ikke et aldri så lite kvartsur, som gir praktisk informasjon i hverdagen, er på plass. Det som derimot er positivt, er at CBF gir en voksen kjørefølelse. Det bidrar i stor grad til trivselen.

Les også: Gjør bruktkupp på sommer-MC

=

VOKSEN: CBF preges av en bekvem førerplass og byr på en voksen kjørefølelse. © Jon Asgeir Lystad

Økonomi: 6

En velfungerende 125-roadster, med tøff stil og trivelige egenskaper, som bare koster litt mer enn en moped: Det er CBF 125 - det! Det er likevel ikke nok til at vi gir den toppscore når det gjelder økonomi. Det finnes nemlig enda billigere lettvektere.

Derimot finnes det ingen lettvektere som bruker så lite bensin. I hvert fall har ikke vi opplevd det. I løpet av testen, hadde vi et snittforbruk på jevnt to desiliter pr. mil. Mange mopeder bruker mye mer. Full pott når det gjelder økonomi - med andre ord.

=

TRYGG SYKKEL: Fin stabilitet, med forutsigbare kjøreegenskaper og god balanse, bidrar til at vi opplever CBF som en trivelig motorsykkel. © Jon Asgeir Lystad

Les hele saken
Test: Derbi GPR 125 09-modell

Test Derbi 125 SM 2009-modell

">

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 33900

Konklusjon

CBF 125 er en stor og positiv overraskelse. Det skal riktignok sies at de innledningsvise forventningene ikke var skrudd veldig høyt, men den imponerer uansett. Selv om motoren er av de svakere i klassen, har den en trivelig karakter. Kjørefølelsen er godt i overkant av det fysikken bærer bud om. Dessuten er den tøff å se på.

Hvis vi skulle kjøpt en 125-kubikker til pluss/minus 35.000,-, kan vi ikke se konkurrenter som kan gi en tilsvarende kombinasjon av gode egenskaper og trivelig kjørefølelse. Vi har sansen!

Her er et par andre lettvektere:

Test: Derbi GPR 125 09-modell

Test Derbi 125 SM 2009-modell

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!