Lettvekterne i utforbakke
Tenåringene og de voksne jobbpendlerne svikter. Salget av lett MC har falt med 19 prosent i år.

Segmentet for lette motorsykler er egentlig ganske smalt. Maksimalt slagvolum er 125 ccm, og maksimal ytelse er 15 hester. På dagens moderne motorsykler og scootere i klassen, holder imidlertid dette komfortabelt til 100 km/t eller mer, og man holder fint følge med biltrafikken.
Og med relativt moderate priser - mellom 30 000 og 50 000 kroner for de fleste modellene - er dette også prismessig attraktive framkomstmiddel.
Konfirmantene uteble
Men mye tyder på at 16- og 17-åringene (som venter på å kunne ta bilsertifikat) og voksne jobbpendlere nå svikter lettvekterne dramatisk. I forhold til samme periode i fjor, har salget falt 19 prosent. Og for mai måned alene, selveste konfirmasjonspengemåneden, er reduksjonen på hele 28 prosent.
Nedgangen er relativt jevnt fordelt produsentene imellom. Av de 10 merkene på topp, er det kun Suzuki som kan vise til framgang, og det skyldes mest at de hadde begredelige tall i fjor.
Totalt er det i årets fem første måneder solgt 720 lette motorsykler, mot 889 på samme tid i fjor.

Yamaha og Honda på topp
I prinsippet er det Yamaha og Honda som styrer lettvektermarkedet i Norge for tiden, med henholdsvis 27 og 22 prosent markedsandel. Sammen har de to merkene altså ca. 50 prosent av markedet. Ser vi på modellene som selger best, er sportssyklene klart i tet. Det er totalt ca. 110 lettvektermodeller å velge mellom på markedet, men kun 88 av dem er omsatt så langt i år, hvorav 30 har solgt kun én eller to sykler.
På toppen har Yamaha knallet til med sin superlekre RR-replica YZF-R 125, som leder med totalt 96 solgte og som alene utgjør 13 prosent av markedet. På andreplass finner vi Hondas flerårige bestselger, CBR 125, og på tredjeplass kommer YBR 125, som gir Yamaha "salgsseieren" sammenlagt. På fjerdeplass kommer nok en sportsklassiker, Aprilia RS125. Mestselgende custom-lettvekter er Suzuki VL125 Intruder, på femteplass.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Plass |
Merke |
Antall hittil i år |
% hittil |
Antall hittil i fjor |
% hittil |
Endring % |
1 |
Yamaha |
192 |
26.7 |
221 |
24.9 |
-13.1 |
2 |
Honda |
158 |
21.9 |
220 |
24.7 |
-28.2 |
3 |
Daelim |
77 |
10.7 |
78 |
8.8 |
-1.3 |
4 |
Piaggio |
63 |
8.8 |
64 |
7.2 |
-1.6 |
5 |
Aprilia |
47 |
6.5 |
63 |
7.1 |
-25.4 |
6 |
Suzuki |
32 |
4.4 |
18 |
2.0 |
77.8 |
7 |
Cagiva |
25 |
3.5 |
35 |
3.9 |
-28.6 |
8 |
Husquarna |
24 |
3.3 |
23 |
2.6 |
4.3 |
9 |
KTM |
21 |
2.9 |
21 |
2.4 |
0 |
10 |
Derbi |
14 |
1.9 |
18 |
2.0 |
-22.2 |