Segmentet for lette motorsykler er egentlig ganske smalt. Maksimalt slagvolum er 125 ccm, og maksimal ytelse er 15 hester. På dagens moderne motorsykler og scootere i klassen, holder imidlertid dette komfortabelt til 100 km/t eller mer, og man holder fint følge med biltrafikken.

Og med relativt moderate priser - mellom 30 000 og 50 000 kroner for de fleste modellene - er dette også prismessig attraktive framkomstmiddel.

Konfirmantene uteble

Men mye tyder på at 16- og 17-åringene (som venter på å kunne ta bilsertifikat) og voksne jobbpendlere nå svikter lettvekterne dramatisk. I forhold til samme periode i fjor, har salget falt 19 prosent. Og for mai måned alene, selveste konfirmasjonspengemåneden, er reduksjonen på hele 28 prosent.

Nedgangen er relativt jevnt fordelt produsentene imellom. Av de 10 merkene på topp, er det kun Suzuki som kan vise til framgang, og det skyldes mest at de hadde begredelige tall i fjor.

Totalt er det i årets fem første måneder solgt 720 lette motorsykler, mot 889 på samme tid i fjor.

Yamaha og Honda på topp

I prinsippet er det Yamaha og Honda som styrer lettvektermarkedet i Norge for tiden, med henholdsvis 27 og 22 prosent markedsandel. Sammen har de to merkene altså ca. 50 prosent av markedet. Ser vi på modellene som selger best, er sportssyklene klart i tet. Det er totalt ca. 110 lettvektermodeller å velge mellom på markedet, men kun 88 av dem er omsatt så langt i år, hvorav 30 har solgt kun én eller to sykler.

På toppen har Yamaha knallet til med sin superlekre RR-replica YZF-R 125, som leder med totalt 96 solgte og som alene utgjør 13 prosent av markedet. På andreplass finner vi Hondas flerårige bestselger, CBR 125, og på tredjeplass kommer YBR 125, som gir Yamaha "salgsseieren" sammenlagt. På fjerdeplass kommer nok en sportsklassiker, Aprilia RS125. Mestselgende custom-lettvekter er Suzuki VL125 Intruder, på femteplass.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Plass

Merke

Antall hittil i år

% hittil

Antall hittil i fjor

% hittil

Endring %

1

Yamaha

192

26.7

221

24.9

-13.1

2

Honda

158

21.9

220

24.7

-28.2

3

Daelim

77

10.7

78

8.8

-1.3

4

Piaggio

63

8.8

64

7.2

-1.6

5

Aprilia

47

6.5

63

7.1

-25.4

6

Suzuki

32

4.4

18

2.0

77.8

7

Cagiva

25

3.5

35

3.9

-28.6

8

Husquarna

24

3.3

23

2.6

4.3

9

KTM

21

2.9

21

2.4

0

10

Derbi

14

1.9

18

2.0

-22.2

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!