Gjør bruktkupp på sommer-MC nå

Slik kjøper du gromsykler til rundt 40.000 kroner.

SNART FERIEPENGER? I prisklassen under 50.000 kroner finnes det mange bruktsykler som gir god valuta for pengene.
SNART FERIEPENGER? I prisklassen under 50.000 kroner finnes det mange bruktsykler som gir god valuta for pengene. Foto: Jon Lystad
Sist oppdatert

Her er 20 modeller

Dette er eksempler på interessante bruktkjøp i prisklasse under 50.000 kroner.

Cruiser/roadster

Allround/Sportstouring

Moderat sport

I disse forsommertider, når feriepengene er rett rundt hjørnet og kroppen fylles av våryr fryd, er det mange som tenker motorsykkel. Og det går an å gjøre gode bruktkjøp.

Men du må være kritisk! I prisklassen pluss/minus 40.000 er det mye dårlig også.

Dette må du sjekke

Du må vite hva du vil ha, du må vite hva du skal se etter og du bør sette deg inn i modellens funksjonalitet.

  • Har sykkelen feil eller mangler?
  • Hvordan funker den til ditt bruk?
  • Er serviceutgiftene dyre?

Uten å skjære alle bruktkjøpere over en kam, er det ofte slik at MC-kompetansen er proporsjonal med hvor mye man er villig til å investere. Den som vil ha en billig sykkel, har ofte begrenset kunnskap.

Paradoksalt nok, fordres det mer kompetanse jo billigere sykkelen er.

Velg blant de riktige syklene

Vi har sjekket bruktmarkedet i prisklasse opp til 50.000 kroner. Det er svært mange sykler på markedet. Mange av dem skygger vi unna med en gang, men det finnes også gode kjøp. Gode tips:

  • Gå for mellomklassesykler som har gått forholdsvis kort.
  • Evt. modifikasjoner bør værte få og enkle.
  • «Myke» sykler som f.eks cruisere er ofte velholdte og pent kjørt.
  • De mest sporty modellene derimot, har ofte levd et hardt liv.

Trinn-for-trinn-guide til trygge bruktkjøp

1: HVOR FINNER JEG BRUKTE SYKLER? Internett er viktigst. Mange MC-forhandlere har også samarbeid, slik at du får liste over tilgjengelige sykler.

2: HVORDAN FINNER JEG KORREKT PRISNIVÅ? Nettsøk på bruktsykkelsider vil gi en klar indikator på hvilket prisnivå den aktuelle modellen befinner seg.

3: PRIVAT ELLER HOS FORHANDLER? Forhandler er tryggest. Da er du beskyttet av kjøpsloven. Kjøp fra private, medfører høyere risiko, men også mulighetene for å gjøre gode kjøp.

4: HVA BØR SJEKKES PÅ EN BRUKT SYKKEL?

  • Bremser, lys, hjul-og opphengslager. Sjekk også eventuelle rustangrep. Området rundt batteri og eksosanlegg er mest utsatt.
  • Kontroller at felger og ramme ikke har skader. Prøvekjør sykkelen og sjekk at girkassa går mykt og eksakt, at clutchen tar jevnt og at batteriet virker friskt.
  • Kontroller også at det ikke er kast i bremseskivene ved å bremse svært forsiktig (vibrasjoner må ikke forekomme).
  • Etter prøveturen kontrollerer du eventuelle oljelekkasjer på motor og støtdempere.
  • Sjekk også at verktøysett, instruksjonsbok og ekstranøkler er på plass.

5: DOKUMENTASJONER: Før du kjøper bør du sjekke med Brønnøysundregistrene (brreg.no) om sykkelen er fri for heftelser. Sjekk at eier som er oppgitt på vognkortet er identisk med den som skal selge. Sjekk at rammenummer er identisk på ramme og i vognkort.

6: HVA KOSTER DET Å UTBEDRE MANGLER? Her er en indikator på hva normale slitedeler koster og hvor lang tid det tar å skifte dem. Vi presiserer at eksemplene er veiledende, basert på en normal mellomklassesykkel. Enkelte modeller kan avvike sterkt fra dette oppsettet.

  • Fordekk: +/- kr 1.500,- (Ca 30 min)
  • Bakdekk: +/- kr 2.000,- (Ca 40 min)
  • Olje og oljefilter: +/- kr 500,- (Ca 30 min)
  • Komplett kjedegang: +/- kr 2.000,- (Minimum 1 time)
  • Hjullager foran (universal): +/- kr 300,- (Ca 1 time)
  • Hjullager bak (universal): +/- kr 400,- (Minimum 1 time)
  • Batteri: Fra ca kr 400 og oppover (Ca 10 min.)
  • Bremseklosser: Fra ca kr 300,- pr skive (Ca 15 min. pr. skive)
  • Simmerringer gaffelben: Kr 200,- til 500,- (2 til 3 timer)
  • Wire (gass/clutch/speedometer) pr stk.: +/- kr 300,-
MC-TRIVSEL: Nakne sykler med klassisk stil går aldri av moten. Honda CB Seven Fifty fra midten av 1990-tallet er en pålitelig og bekvem «nudist» med fire-sylindret motor. Mye MC-trivsel for pengene.
MC-TRIVSEL: Nakne sykler med klassisk stil går aldri av moten. Honda CB Seven Fifty fra midten av 1990-tallet er en pålitelig og bekvem «nudist» med fire-sylindret motor. Mye MC-trivsel for pengene. Foto: Jon Lystad

7: HVA TREKKER NED ELLER OPP?

  • Ned: Uoriginal lakk. Amatørmessige modifikasjoner. Modifikasjoner eller skader som er kostbare å rekapitulere til original stand. Ting som ikke fungerer i henhold til sjekkliste. Manglende nøkler og instruksjonsbok.
  • Opp: Ekstremt pent og originalt utseende. Stemplet servicebok. Få kilometer på telleren. Nylig avholdt service og nye slitedeler.

8: PAPIRER: Når kjøpet er i havn, må du sørge for å få skrevet en skikkelig kontrakt. Spesifiser så mye som mulig, deriblant medfølgende ekstrautstyr. Fyll ut salgsmelding og vær nøye med selgers underskrift. I og med at salgsmelding funker som juridisk bekreftelse på eierskiftet, er det viktig at du sørger for at den blir levert til Biltilsynet.

9: KOSTNADER: Omregistrering av tunge motorsykler koster som følger:

  • Under 250 kubikk, eldre/nyere enn 98-modell: Kr 1.557,-/Kr 1.788,-.
  • Over 250 kubikk, tilsvarende: Kr 1.557,-/Kr 2.979,-.
  • Årsavgiften for tunge motorsykler er på 1.705 kroner.

FLERE SPØRSMÅL OG SVAR

  • Hva med bruktimport? Helt greit, men du må være klar over at deletilgangen på enkelte US-importerte modeller kan være vanskelig.
  • Hva med modifikasjoner? Hvis modifikasjonene er profesjonelt utført og holder høy kvalitet, kan det godtas. Unngå eksemplarer som bærer preg av amatørmekking.
  • Hva med ekstrautstyr? Har du bruk for det, er det en fordel, men det øker ikke verdien på bruktsykkelen i særlig grad.
  • Hvor langt går en moderne sykkel? Med normal bruk og foreskrevne servicer, går en moderne sykkel over 100.000 kilometer uten større påkostninger. En velholdt bruktsykkel som har gått 30.000-40.000 kilometer bør ha et langt liv foran seg.
  • Slites sportsmaskiner mer enn andre sykler? Det er bruken som teller. Sportsmaskiner utsettes gjerne for hardere bruk enn f.eks. cruisere. Følgelig slites de mer.

Bruktkjøp under 50.000 kroner

Vi har sjekket bruktmarkedet og vurdert interessante tilbud. Ikke fordi de er røverkjøp, men rett og slett fordi de gir mye MC-glede for pengene.

Cruisere: Rent generelt kan man si at cruisere er de tryggeste bruktkjøpene, rett og slett fordi de gjerne kjøres pent og har gått lite.

Allround: Er også interessante, men de har gjerne flere kilometer på telleren. Vær obs på generell slitasje, og få oversikt over slitedeler som må skiftes i nærmeste fremtid. Dekk og kjede koster fort 5-6.000 kroner, hvilket må tas med i betraktningen.

Sporty sykler: Finnes det mange av, men for å gjøre et godt kjøp må man være kritisk. Uoriginalt utstyr og annen lakk trekker ikke opp prisen - snarere tvert i mot. Gå for modeller som har et godt renommé i markedet.

Oppe til høyre i artikkelen finner du 20 modeller som vi anser som interessante bruktkjøp i prisklasse under 50.000 kroner.

SPORTSTWIN: På slutten av 1990-tallet, lanserte Suzuki sin SV 650-modell. En lett og leken sykkel med sporty egenskaper. Begrenset komfort men mye kjøreglede for pengene.
SPORTSTWIN: På slutten av 1990-tallet, lanserte Suzuki sin SV 650-modell. En lett og leken sykkel med sporty egenskaper. Begrenset komfort men mye kjøreglede for pengene. Foto: Jon Lystad
SÆR UNDERHOLDNING: Yamaha TDM 850 ble lansert på slutten av 1980-tallet. En sær modell, proppfull av kjøreglede. Den er også bekvem på langtur.
SÆR UNDERHOLDNING: Yamaha TDM 850 ble lansert på slutten av 1980-tallet. En sær modell, proppfull av kjøreglede. Den er også bekvem på langtur. Foto: Jon Lystad
RASK OG BEKVEM: Kawasaki ZZR 600 er en rask og bekvem sportstourer med sporty attityde. Den ble lansert tidlig på 90-tallet.
RASK OG BEKVEM: Kawasaki ZZR 600 er en rask og bekvem sportstourer med sporty attityde. Den ble lansert tidlig på 90-tallet. Foto: Jon Lystad

Denne saken ble første gang publisert 08/05 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også