Moderne motorsykler har svært gode bremser. Det er opp til deg å lære å utnytte dem fullt ut.

Forbremsen er motorsykkelens hovedbrems. Det kan du lett lese av dimensjoneringen av bremsesystemet: De fleste motorsykler har to skiver foran, og kalipere med fire eller seks stempler. Dette kombineres ofte med en mye mindre og enklere bakbrems. Det er i hvert fall regelen for sportslige og små sykler.

For touringsykler og customsykler er situasjonen litt anderledes. Med mer vekt på bakhjulet er bakbremsen viktigere under bremsing, også ved katastrofebremsing. Men også for de tunge syklene er forbremsen hovedbrems.

Les også: Tyske myndigheter vil påby ABS

Begynn med forbremsen

Det tar tid å lære seg å bremse optimalt og de fleste er naturlig nok redde for å låse forhjulet. Skal du utnytte bremsen optimalt må det trenes og trenes.

For å gjøre innlæringen så enkel som mulig er det gunstig å konsentrere seg helt og holdent om forbremsen i første omgang. Finn et egnet sted og start bremsingen fra en hastighet du er komfortabel med.

Det er en god regel å være to eller flere sammen under bremsetrening. Det ene er sikkerheten, det andre er at det er praktisk å kunne kommentere hverandres bremsing. Det er lettere å se feilene fra sidelinjen enn å oppdage dem selv.

mc bremsing miniguide=

HELT PÅ GRENSEN: Denne karen har komprimert både gaffelen og fordekket, som gir maksimalt grep til forhjulet, men sjekk ut bakhjulet: Det er låst. © Haakon Førde

Sittestillingen

Finn deg først en god kjørestilling som du også kan utnytte under bremsing. Sitt slik at du er avslappet i armene og skuldrene. Under bremseprosessen skal du ikke hvile eller skyve unna med armene.

For å holde deg rolig på sykkelen må du bruke lår og knær. Klem godt rundt bensintanken og bruk lår-, rygg- og magemuskler og knærne for å holde deg på sykkelen.

Pass på blikket

Blikket er særdeles viktig under oppbremsingen. Se opp og langt frem.

Det er viktig at du og sykkelen er samstemte og i balanse både under og etter bremsingen. Dette for at du skal ha kontroll over sykkelen også når du har stoppet, eller slik at du kan avbryte bremsingen og kjøre unna en kritisk situasjon.

Når du har selve kjørestillingen ved bremsing inne, kan du for alvor begynne å bremse.

Les også: Over halvparten av nye mc med ABS

Brems raskt og mykt

Når en vet at en ved 80 km/t tilbakelegger 22 meter pr sekund, sier det seg selv at det er viktig å være raskt på bremsen.

Men det hjelper ikke å aktivere bremsen raskt hvis du er for puslete med bremsetrykket - det må på topp med en gang. Du trenger ikke hugge til bremsehendelen, men vær rask og kontrollert.

På den måten får du satt i gang bremseprosessen mykt samtidig som du overfører vekt og dermed bedre grep til forhjulet. Da er det mindre sjanse for at du blokkerer forhjulet.

Det er den raske, men likevel myke bremsingen du skal trene på. Begynn forsiktig og øk bremsetrykket og hurtigheten gradvis. Blokkerer du forhjulet letter du på bremsetrykket. Sitter du riktig vil du være i balanse og kjøre uanstrengt ut av situasjonen.

Bremsing i sving krever kontrastyring

Å bremse i sving er en krevende øvelse som du bør øke vanskelighetsgraden på med forsiktighet.

Men vi snakker fortsatt om bremsing for å unngå en farlig situasjon eller et objekt, det betyr at du må bremse så hardt som mulig.

Du vil raskt merke at sykkelen vil rette seg opp bare ved en lett oppbremsing i sving, og desto hardere du bremser, desto kraftigere blir sykkelens ønske om å rette seg opp.

For å motvirke dette må du kontrastyre. Ved bremsing i en venstresving må du kontrastyre mot venstre, det gjør du ved å trykke på venstre styrholke.

Fortsatt gjelder riktig kjørestilling og ved bremsing i sving er det veldig viktig at du ikke "stivner". Tren på å holde blikket i riktig retning.

mc bremsing miniguide=

LYKKEN ER: Å nyte en god vei sammen. © Arkiv

Vær forberedt, bruk bremseberedskap

Under vanlig kjøring er det viktig at du alltid er forberedt slik at du raskt kan være på bremsen. Når du nærmer deg kryss, rundkjøringer eller uoversiktlige steder er det viktig at du er ekstra på vakt og forberedt på å måtte bremse.

På moderne sykler er to fingre på bremsehendelen en god vane, på eldre sykler som gjerne krever et høyere bremsetrykk vil fire fingre være nødvendig for å ha god kontroll over bremsene.

Med fingrene på bremsehendelen har du kortet ned bremsetiden betydelig.

Passasjeren må også trene

Når du føler at bremsingen sitter, er det på tide å la passasjeren få ta del i optimal oppbremsing. Men start forsiktig. Det er viktig at passasjeren i minst mulig grad skyver vekten over på føreren.

Passasjeren må derfor bruke bena til å holde seg fast på sykkelen. Klem lårene rundt føreren og skyv godt fra mot fothvilerne, hvis det er mulig.

Dette er enklere å gjennomføre på touringsykler enn på sportssykler hvor passasjeren allerede i normal sittestilling nærmest henger over føreren og sparker seg selv i baken.

Også bakbremsen er nyttig

Når du har kontroll på bruken av forbremsen kan du begynne å bruke bakbremsen. Spesielt hvis du har en tung touringsykkel med mye bagasje er det viktig å kunne utnytte bakbremsen.

Men vær forsiktig, bremser du optimalt med forbremsen skal det lite til før bakhjulet blokkeres. Lær deg hvordan du bremser optimalt når sykkelen er uten bagasje og når den er ferdig lastet for ferieturen.

Ved kraftig bremsing i sving bør du ikke bruke bakbremsen, til det er faren for skrens for stor.

mc bremsing miniguide=

BAKHJULSSKRENS: Denne karen bruker ikke engang bakbremsen - og det er lett å se at det ville brakt situasjonen ut av kontroll. © Arkiv

Tenk sikkerhet

Bremsetrening er en brikke for sikrere motorsykkelkjøring. Sørg for at du tenker sikkerhet også når du trener.

Tren i lav hastighet til å begynne med, teknikken er den samme uansett hvilken hastighet du bremser fra.

Og tren aldri alene. En medhjelper kan både bidra med råd og vurdere bremsingen din og vil være til assistanse hvis uhellet skulle være ute.

Se opp: Disse bilene bremser dårligst

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!