Det tyske forfatningsorganet Bundesrat besluttet fredag å be EU om at ABS-bremser skal påbys på alle nye motorsykler. Mens man venter på at EU skal svare, legger Bundesrat inn en sukkerbit for motorsykkelkjøpere i Tyskland, nemlig lavere årsavgift på sykler med ABS.

Hva er ABS? Les: Brems!

Bakgrunnen for forslaget skal være en økning i dødsulykker blant tyske motorsyklister fra 2006 til 2007. Totalt mistet 807 tyske motorsyklister livet i 2007, en økning på 1,8 prosent fra året før.

Bundesrat utdyper sitt resonnement med at motorsyklisme er en overveiende sesongrelatert aktivitet, og at det derfor i stor grad utøves av utrente førere. Å bremse med motorsykkel er en ferdighet som krever stor grad av øvelse for å kunne gjøres efektivt uten at man blokkerer hjulene.

Lær med om kjøreteknikk i NMCUs Full kontroll

Som kjent følger Norge mer eller mindre slavisk EUs regelverk. Men om påbudet innføres, bør det ikke by på store problemer. De fleste populære motorsykler som selges i Norge i dag kan leveres med ABS, som regel til en ekstrakostnad på ca 5000 kroner.

Over halvparten av nye MC med ABS

Vi antar at rundt 50 % av nye motorsykler selges med ABS-bremser allerede, og da Klikk.no/mc for et par uker siden spurte sine lesere om ABS-bremser, var det kun 20 % som sa de ikke vil ha slike bremser, mens 4 % vurderte som for dyrt.

Eller les blogg: ABS - et fandens dilemma

DÅRLIGE STOPPIES: Problemet med ABS-bremser er selvsagt at de gjør det mye vanskeligere å ta stoppies. Se YouTube-sak om bremsunnamanøver på ett hjul.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!