Med overliggere menes fabrikknye modeller som har overvintret på lager. Og aldri har det vært så mange overliggere på markedet.

Du kan spare mye når du velger en slik sykkel. For enkelte modeller kan det være snakk om over 20 prosent sammenliknet med tilsvarende 09-modeller.

Og velger du en modell som ikke er blitt endret det siste året, får du en sykkel med nøyaktig samme egenskaper som en 09-modell. Forskjellene går på dekor og farge.

Les også: 2009 - det store ABS-året.

På bildet ser du Kawasaki 650 Versys og Suzuki V-Strom. Du får sistnevnte som 08-modell for litt over 110.000 kroner. Versys er tilgjengelig som fabrikkny 07-modell for 95.000 kroner. Begge er blant våre favoritter.

Taper lite ved salg

Har du ambisjoner om å beholde sykkelen en stund, taper du heller ikke noe når du skal selge den. Selvsagt fremgår det i dokumentene at det er snakk om en tidligere årgang, men i en salgssituasjon teller registreringsdatoen like mye.

En 2008-modell som er registrert i 2009, blir gjerne betraktet som en 09-modell, dersom det ikke er skjedd modellendringer. Den dagen du skal selge den, betyr tilstand, utseende og kilometer like mye som produksjonsår.

Les også: Bestill kjøretime nå!

Utvalget av fabrikknye overliggere er for tiden enormt. Alle importørene av japanske sykler ligger inne med et bredt utvalg av 08-modeller. Faktisk har enkelte støvsugd det internasjonale markedet for å toppe utvalget av tilbudssykler.

Vi har sjekket markedet for fine overliggere - du finner dem i listene under. Dette er gode allroundere som funker bra og er morsomme å kjøre. Men vær rask. De beste tilbudene forsvinner fort!

Hondas to beste

Den norske Hondaimportøren har flere overliggere til fornuftige priser. Listen toppes av CBR 1000RR Fireblade. En av verdens aller beste R-sykler.

Nå kan du få en fabrikkny 08-modell for 219.900,-. Det er 15.000,- mindre enn det du må betale for en tilsvarende 09-modell.

Vi vil imidlertid fremheve to mer moderate modeller. XL 125V Varadero og CBF 1000S er ypperlige allroundere som funker til det meste.

Honda XL 125 Varadero - lest testen - er en av våre desiderte lettvektsfavoritter. Dessverre er den også blant de dyreste. 09-modellen koster nesten 65.000,-, hvilket representerer et enormt løft for en entusiastisk 16-åring. Imidlertid finnes det 2007-modeller på lager. Bortsett fra fargen, er 07-modellen identisk, men du sparer 10.000 kroner.

Da får du en voksen og bekvem reiseenduro med to-sylindret V-motor. Komforten, både for fører og passasjer, er best i lettvektsklassen. Den har sågar krefter, slik at passasjerkjøringen blir ålreit.

Både når det gjelder kjørefølelse og estetikk, minner Varadero om langt større sykler. 07-modellen finnes på lager til kr 54.900,-. Du må betale 5.000 mer for en 2008-modell. Vår totalkarakter: 5

Honda CBF 1000S - les testen - gjør ikke mye vesen av seg når den står parkert på streeten, men bak det anonyme utseendet, skjuler det seg en ypperlig allrounder. For det første går CBF 1000 bra.

Den nedtrimmede RR-motoren funker perfekt i det kompakte chassiset. Dessuten byr sykkelen, tross sin beskjedne fysikk, på ålreit komfort. Faktisk kan den hamle opp med selveste VFR i så måte. Men best av alt liker vi de herlige sportsegenskapene. CBF er liten og lett, den stiller med dynamiske kjøreegenskaper og den leverer vitale krefter.

CBF er kanskje ikke den billigste roadsteren, men den er en av de aller beste. Som 08-modell, konkurrerer den med Kawasaki Z 1000, men vi ville valgt CBF. Det er en bedre allrounder, uten at det på noen måte går ut over kjøregleden.

Som 08-modell, er den priset til kr 154.900,-. Legg på 5.000,- og du får den med ABS. Det er 10.000 mindre enn den identiske 09-modellen. Vår totalkarakter: 5

Kawasakis anvendelige

Kawasaki satser stort på fabrikknye 07- og 08-modeller. Faktisk har de vært ute og shoppet overliggere som de tilbyr til sterkt reduserte kampanjepriser.

Modellutvalget er enormt. Bl.a. får du en fabrikkny ZX-10R med 100-hesters motor for 169.000. Den tøffe og velfungerende ER-6N-modellen er også tilgjengelig i 07-innpakning for 90.000,-. ER kommer imidlertid som ny modell i år, og da vil naturlig nok forrige modell havne på billigsalg. Vi satser imidlertid på KLE 650 Versys. Som fabrikkny 07-modell, koster den bare 95.000,-. Knappe 100.000 for en voksen og underholdende street-enduro. Det er billig - det!

KLE 650 Versys - les testen - er heller ikke en sykkel som gjør mye nummer av seg, men den er voksen og velbygd. Dessuten funker den bra. Vi begynner med motoren. Den er sterk. Den har gla' gassrespons og leverer mektig moment i mellomregisteret.

Versys har grei komfort, både for fører og passasjer. Dessuten stiller den med veiegenskaper som er en moderne street-enduro verdig. I sin tid testet vi Versys mot Suzuki V-Strom.

Sistnevnte, en voksen reiseenduro som også figurerer på vår anbefalingsliste, vant knepent. I 07-utførelse, er imidlertid Versys nesten 20.000 billigere enn en overvintret V-Strom. I et slikt perspektiv, representerer den et vesentlig bedre kjøp.

I våre øyne er 07-Versysen ett av de aller beste MC-tilbudene, akkurat nå. Du får den for 95.000 kroner. Vår totalkarakter: 5

Alle 2009-modeller finner du i Klikk MC-katalogen.

Suzuki i 650-modus

Suzuki har et bredt utvalg av overliggere, både fra 2007 og 2008. Flere er tilgjengelige med redusert effekt og da kan du virkelig gjøre et varp. Eller hva sier du om en GSX-R 1000 for 183.000,-?

Den har riktignok bare 100 hester, men vi har testet den og den funker! Det er imidlertid to overliggere som vi vil fremheve her. Ikke fordi de er spesielt billige, sammenliknet med andre kampanjemodeller, men rett og slett fordi de er bra. Først og fremst digger vi DL 650 V-Strom. I våre øyne stiller den med egenskaper som matcher langt større reiseenduroer.

Vi trekker også frem GSX 650F. Den var fjorårets store og positive testoverraskelse og nå skal importøren kvitte seg med 08-modellene.

DL 650 V-Strom - les testen - har vært på markedet siden 2004, Suzuki DL 650 V-Strom. For et par år siden, gjennomførte vi en test mot den helt nye Kawasaki Versys. Da vant Suzukien.

Du skal lete lenge etter noe mer bekvemt, på denne siden av 130.000 kroner. Den er stor, drar bra og byr på super komfort, både for fører og passasjer. Dessuten har den en pigg og sportslig V-twin-motor som er glad i turtall.

Det eneste vi pirker på, er et heller sedat utseende. - Enduro, sier Suzuki. - Vel. I våre øyne skal en enduro utstråle robust røffhet og evne til å takle bushen. Det er ikke akkurat V-Strom stil, men for å sitere oss selv: Når du befinner deg i sadelen, legger du ikke merke til utseendet.

Da er det den morsomme motoren, de smidige egenskapene og den fine komforten som teller. Du får en overvintret DL for 112.900,-. Vi ga den i sin tid toppkarakter: 6

GSX 650F - les testen - for å si det enkelt er GSX 650F en helkåpekledd Bandit. Vi har stor sans for Bandit, men GSX 650F er en av våre desiderte favoritter. For det første, har den utseendet med seg.

R-stilen, med vertikale lykter og aggressiv dekor, fenger mange. Dessuten funker den. Vi har kjørt den hardt på svingete vei. Pigg og sterk motor, letthåndterlige egenskaper og fin balanse gjør den til en fryd i svingene.

Tross R-stilen, byr den også på komfort som funker. En trivelig tur på norske riksveier: Fører og passasjer nyter avslappende velvære i ly bak den effektive kåpa. En kontinental maraton på et fartsgrensefritt veinett: Motoren er sterk nok til anstendig marsjfart, samtidig som den effektive kåpa gir god beskyttelse.

Av en eller annen merkelig grunn, er ikke GSX 650F blitt noen slager i Norge. Vi forstår det ikke, for sykkelen er sabla bra.

Nå selger importøren ut 08-modellene for 109.900,-. 34-hesteren går for 93.269,-. En helkåpekledd 650-firer til 93.000,-!?! Ja det er faktisk mulig! Vår totalkarakter: 5

Folkefavoritt fra Yamaha

Yamaha Norge er gjerne raus med kampanjetilbudene. Deres beste tilbud nå er en overvintret MT-03 for 75.000,-. Riktignok er det snakk om en 34-hesting, men vi hadde det veldig moro da vi testet den. En 100-hesters R1 av fjorårets modell, for 185 0000, er heller ikke å forakte.

Yamahas overliggertilbud havner i skyggen av årets nyhet, FJ 600 Diversion. Hadde Diversion vært en overligger, hadde den hatt en soleklar plass her på listen.

Imidlertid har Yamaha en overligger som vi peker ut, nemlig Fazer 600 med 78 hester. Vil du ha eksosrør i hekken og gode allroundegenskaper, er dette den billigste måten å gjøre det på. Den er utsolgt fra importør, men det finnes fremdeles eksemplarer hos forhandlerne. Veiledende pris er kr 101.900,-.

FZ-6S Fazer - les testen - er blitt et begrep. I fem år har den vært den desiderte vinneren på den norske salgsstatistikken, hvilket er lett å forstå. Trendy fighterstil, med eksospotter i hekken og sporty boxramme. Effektiv kåpe, med doble R1-lykter og digital instrumentering.

Den har ikke bare utseendet med seg. Den funker fint i praksis også. For tre år siden, ble Fazer oppgradert. Da lanserte Yamaha en S2-variant som var mer sporty. Likevel beholdt de den opprinnelige modellen. De reduserte toppeffekten, ga motoren en mer human karakter, og satte ned prisen.

Fazer S1, om vi skal kalle den det, er både sporty og lettkjørt. Den lar seg mer enn gjerne jage på svingete småveier, samtidig med at den er en anvendelig allrounder. Komforten er heller ikke verst.

Fazer er tøff, den er morsom og den funker til det meste. I forhandlernettet finnes det overliggere til litt over 100.000. Kort sagt: Let og kjøp!! Vår totalkarakter: 5

Alle 2009-modeller finner du i Klikk MC-katalogen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!