Testmålinger KLE 650 VERSYS

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,6 (5,3) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,55 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Drar bra

+ Lettkjørt

+ God komfort

+ Fine ABS-bremser


- Vibrerer litt

- Kjedelig utseende?

Versys heter den, hvilket er en forkortelse for "versatile-system". Det er engelsk, og betyr noe sånt som allsidighet, satt i system. Vi har kjørt den, og vi kan bare konstatere at de ikke farer med preik.

Suzuki har V-Strom, Honda Transalp og Kawasaki Versys. Versys er m.a.o. Kawasakis tilbud til motorsyklister som ønsker seg en stor og prisgunstig flerbruksmotorsykkel. I motsetning til de nevnte konkurrentene, som har V-twins, stiller Versys med en to-sylindret rekkemotor. Den har heller ikke grovmønstrede terrengdekk. I stedet leveres den med 17-toms hjul og asfaltdekk. Kawasaki satser mer på spiortsegenskaper enn sine konkurrenter.

Ytelse

Når man står overfor en massiv sykkel med 64-hesters 650-motor, forventer man ikke ytelser i megaklassen - snarere tvert i mot. I et slik perspektiv, overgår Versys alle forventninger. Den drar nemlig bra. På førstegir har den ingen problemer med å løfte forhjulet høyt i været, uten clutchjelp. Gassresponsen er også imponerende. Faktisk svarer den bra når man ligger i 150 km/t. Hvem forventer slikt drag av en storvokst 650 med lit over 60 hester? Det er nesten så vi vil kalle det imponerende. Først når den jages på turtall, mister den litt åndedrett. Da begynner også vibrasjonene å gjøre seg bemerket. Men det betyr lite under normal bruk. Den har draget der man trenger det. Vil man jage, satser man på noe helt annet.

Funksjonalitet

Versysmotoren er ikke spesielt smidig. Man kan ikke pine den langt ned på høygir, før hakketendensene melder seg. I daglig bruk setter man imidlertid stor pris på det saftige dreiemomentet. Likevel opplever vi ikke Kawamotoren som den mykeste og mest velvillige i klassen.

Kjøreegenskaper

I forhold til sine grovmønstrede endurokonkurrenter, stiller Versys med et sportslig fortrinn. Den har nemlig kjøreegenskaper som ligger tett opp mot de mest sporty mellomklassesyklene. Selv om fjæringa er myk, er sykkelen trygg og sikker i svingene. Når man trikser seg gjennom snevre kurvekombinasjoner, fordres det heller ikke mye krefter i styret. Selv om man sitter bredarmet og oppreist, med mye motorsykkel mellom bena, har man det veldig moro når man jager svinger. Vårt testeksemplar var utstyrt med ABS-bremser. Effekt og presisjon er absolutt blant det bedre vi har vært borti.

Komfort

Med høyt styre og brukbar vindbeskyttelse, er Versys veldig bekvem. Spesielt i norske touringhastigheter, funker den veldig bra. Likevel er den ikke fullt så komfortabel som de nærmeste endurokonkurrentene. Når det gjelder vindbeskyttelse og fjæringskomfort, kommer konkurrentene litt bedre ut. Hvis det er prisen man må betale for de sportslige kvalitetene, kan vi godt akseptere det.

Førermiljø

Trives man med følelsen av å kjøre en voksen motorsykkel, uten at den fortoner seg som tungkjørt, trives man på Versys. Oppreist sittestilling og fin ergonomi gjør den også til et blivende sted. På turtall, avgir motoren litt vibrasjoner, men de er til å leve med. Vi kunne imidlertid ønsket oss litt mer tilbakemelding fra underlaget. I våre øyne, er ikke fjæringspresisjonen helt på høyde med det beste i klassen. I valget mellom å gi den 4 eller 5, er vi derfor litt strenge og faller ned på en god firer.

Plass

Skal du kjøre mye med passasjer, får du ikke noe bedre til denne prisen. God plass, behagelig sete og sterk motor gjør Versys til en ypperlig passasjersykkel. Ikke påvirkes egenskapene i særlig grad av slik ekstralast heller.

Økonomi

Hvorfor i all verden skal man kjøpe en sykkel til 150.000 når man får god komfort, heftig drag og livlige kjøreegenskaper til rundt 100?? Selv når man sammenlikner med andre 650-konkurrenter, kommer Versys veldig bra ut. Da vi testet den, var vi ganske harde på gassen. Like fullt, var forbruket bare såvidt over halvliteren. I et prisperspektiv, er det ingen sykler som matcher Versys. Når det kommer til bruksegenskaper og kjøreglede, kommer den også veldig godt ut. Hvorfor den ikke har etablert seg høyt oppe på salgstoppen, er i grunnen helt uforståelig. Har ikke norske motorsyklister oppdaget den??

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Kawasaki
Pris 112990

Konklusjon

Vi har veldig stor sans for prisgunstige mellomklassesykler som oppleves som store og velbygde. Spesielt hvis de, oppå det hele, kan by på kjøreglede. Det gjør Versys. Følgelig liker vi den veldig godt. Den er morsom å kjøre og den fikser det meste. Det eneste vi dveler litt ved, er utseendet. Mange synes den er tøff, men vi synes den ser litt anonym ut. Kanskje det er derfor at folk ikke har oppdaget den...

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!