Testmålinger MT 03

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 5,8 (7,1) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 4.300 omdr.
  • Testforbruk: 0,56 liter/mil

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Kjøreegenskaper


- Prestasjoner

- Komfort

Med eksospotter i hekken, brede felger og sidemontert bakdemper, ser Yamaha MT-03 litt sint ut. Den minner om en blanding av streetfighter og supermotard. En småbøllete sykkel, beregnet på hooligangassing i indre by. Men skinnet bedrar. Når man går MT-03 nærmere etter i sømmene, viser det seg at den slett ikke er så tøff som utseendet skulle tilsi.

Ytelse

MT-03 er bestykket med en én-sylindret motor på 660 kubikk. Av avgiftstekniske årsaker, blir den norske utgaven levert med 34 hester. -Det er ikke mer enn det den må ha for å komme opp en middels motbakke det, tenkte vi før vi skred til testen. Vi tok litt feil. MT-03-motoren er nemlig overraskende pigg. Spontan gassrespons og myk gange bidrar til at man umiddelbart glemmer det stusselige effektuttaket. Først når man bikker 120 km/t, begynner hestemankoen å merkes. Men opp til den hastigheten er den både kjapp og leken. Den er sågar lett å dra opp på bakhjulet. I urbane hastigheter, lever den faktisk opp til sitt rampete utseende.

Funksjonalitet

Motoren går mykt. Vibrasjonene er heller ikke plagsomme. Motorbremsen er imidlertid kraftig. Faktisk er den så markert at den fordrer litt tilvending, før man kjører mykt. Den responderer også svært direkte på gassen. Så direkte at det faktisk kan gå ut over den myke framferden. Når man har kjørt seg inn, blir det imidlertid mykere. Når alt kommer til alt, synes vi at 34-hestingen funker langt bedre enn det man kan forvente.

Kjøreegenskaper

På svingete landeveier funker den fint. Stram fjæring og stødig chassis gir kvikke og svært sikre kjøreegenskaper. Det brede styret og den offroadliknende sittestillingen går riktignok ut over den sportslige nærkontakten, men MT kan kjøres svinfort i svingene. Svinfort i betydningen av at motoren ikke har så mye mer å by på når farten bikker 130 - må vite, men kjøreegenskapene er bra. Bremsene også - forresten. De er identiske med "r iperne" som pryder FZ6 Fazer. De sørger virkelig for å sette en effektiv stopper for det som måtte være av moro!

Komfort

Om MT-03 er morsom på veien, mangler det litt på at vi vil kalle den bekvem. Da tenker vi ikke i første rekke på den ubeskyttede tilværelsen, uten avlastende vindskjerm. Enhver som etablerer seg på en naken sykkel, er forberedt på at fartsvinden vil merkes. Derimot tenker vi på fjæringa, og da i særdeleshet bakdemperen. Den er fast. Så fast at komforten blir litt skadelidende. Fjæringa, i kombinasjon med hardt stoppet sete, bidrar til at ujevnhetene merkes veldig godt. I byen derimot, er den lettkjørt og smidig. Akkurat slik vi forventer at en offoadpreget singel skal være.

Førermiljø

Under testen, irriterte vi oss til stadighet over varsellamper som nesten var usynlige i skarpt sollys. Men det var også det eneste irritasjonsmomentet. MT funker helt fint. Motoren går mykt og vibrerer lite. Sykkelen er pigg og anvendelig opp til 130 km/t. Den er sågar lett å dra opp på bakhjulet. Det har mye å si for trivselen.

Plass

Setet er fast, men plassen er god. Selv passasjeren trives bra, der bak. Vedkommende har også tilgang til solide håndtak som gir et fast holdepunkt i tilværelsen.

Økonomi

Med en prislapp på jevnt 100.000,-, får man tøff sykkel for pengene. Takket være det moderate effektuttaket, koster MT litt mindre enn de nærmeste konkurrentene. Litt overraskende er det at den svelger unna over en halv liter på mila. Det er i overkant av det som kan forventes av en moderne singel med 34 hester. Likevel blir man ikke ruinert av å eie en MT. Den er billig i innkjøp og billig i drift.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Yamaha
Pris 103250

Konklusjon

Når det gjelder prestasjoner, lever den ikke helt opp til våre preferanser. Tatt i betraktning at den bare har én sylinder, synes vi heller ikke at den er spesielt billig. Vi hadde det helt ålreit, den tiden vi hadde den i hende. Tross det, ville vi neppe investert pengene våre i en slik sykkel, selv om vi synes den er tøff. Det finnes nemlig andre og vesentlig mer anvendelige motorsykler som vi ville foretrukket, før vi brukte hundre tusen på en MT.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!