Testmålinger GSX 650F

  • Akselerasjon 70 - 130 (120) km/t I 5.-gear: 6,5 (5,7) sek.
  • Turtall ved 100 km/t i 6.-gir: 5100 o/min
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Stil

+ Komfort

+ Motormoment


- Kort utveksling

Yamaha FZ6 Fazer er den mest populære motorsykkelen i Norge. Tøft utseende, pigg motor og fine allroundegenskaper har gjort den til en bestselger. Alle de japanske konkurrentene har forsøkt å konkurrere, men Fazer har stått i mot. Men nå er Suzuki ute med en sykkel som virkelig er kapabel for å gjøre Fazer-tilværelsen tøff. De har nemlig kreert en helkåpekledd allrounder, basert på GSF 650 Bandit. Med frontlykt og instrumentering fra GSX-R 1000 har den fått et aggressivt utseende. Et utseende som skjuler en bekvem allrounder.

Ytelse

Mens de fleste konkurrentene er utstyrt med 600-kubikks rekkefirere, stiller GSX 650F med 50 kubikk mer. Det gir den et effektmessig overtak i mellomregisteret. Tross det, er Suzukifireren både vital og turtallsvillig. Den responderer spontant og mykt på gassen. Smidig clutch og presis girkasse bidrar også til at det er lett å spille på 650-firerens potensial. Selv om den ikke er så sterk som de mest kompromissløse 600-verstingene, har den en karakter som vi absolutt vil betegne som sportslig.

Funksjonalitet

Fin gassrespons og bra mellomregister bidrar til smidig imøtekommenhet. Girkassa er også særdeles presis. I det hele tatt funker fireren veldig bra. Det eneste som trekker litt ned, er en svak tendens til høyfrekvente vibrasjoner når turtellernåla bikker 8.000. I det daglige betyr det lite, men under varig befordring i høy hastighet kan de virke litt plagsomme. Da hjelper det ikke at sykkelen er forholdsvis lavt giret. Til turbruk kunne giringa godt vært litt høyere...

Kjøreegenskaper

Sammenliknet med andre, prisgunstige 600-allroundere, er kjøreegenskapene helt topp. Fin balanse og nøytral atferd bidrar til at sykkelen føles veldig forutsigbar på veien. Selv om fjæringa ikke er fullt så presis som på kostbare R-sykler, gir den grei tilbakemelding. Bremsene holder også en god standard. De gir god presisjon og fin effekt, uten at de fordrer veldig mye kraft i bremsehendelen. I det hele tatt opplever vi GSX 650F som en nøytral og lettstyrt sykkel. Når det gjelder kjøreegenskaper, er den fullt på høyde med de beste konkurrentene.

Komfort

Føreren nyter en oppreist og bekvem sittestilling. Vedkommende nyter også turbulensfri og effektiv vindbeskyttelse. Dette bidrar til at GSX 650 er veldig fin på tur. Takket være det høye styret og den fine balansen, er GSX også veldig letthåndterlig i byen. De fine byegenskapene underbygges av smidige betjeningsorganer og myk motor. Tross lette vibrasjonstendenser og en forholdsvis lav giring, stiller GSX 650F med klassens beste komfort. Nydelig ergonomi og en motor som drar fint over et bredt turtallsområde, bidrar til at vi gir den en sekser.

Førermiljø

Når man befinner seg bak GSX-styret, har man utsikt til tilsvarende instrumentering som på GSX-R 1000. Slikt skaper trivsel. Den fine balansen og de stabile kjøreegenskapene underbygger den gode følelsen. Effektmessig, savner man heller ikke mye. Den har krefter nok til å takle det meste. Rent personlig, trives vi bedre med en V-motor mellom bena. V-motorer har, etter vår mening, finere lyd og triveligere karakter. Følgelig er vi litt strenge og gir den en femmer, men da føler vi oss faktisk veldig strenge.

Plass

Førerplassen er romslig. God plass, nydelig ergonomi og en avslappende sittestilling bidrar til at den er et veldig godt sted å tilbringe milene. Heller ikke passasjeren har stor grunn for å klage. Vedkommende sitter riktignok veldig høyt med høyt plasserte fothvilere, men det går an å tilbringe mange mil på baksetet uten at kroppen melder pass. Med tanke på vesker, er det forholdsvis god plass til det også.

Økonomi

En helkåpekledd sykkel med R-stil til 120.000,-!! En sykkel som, oppå det hele, kan by på fine bruksegenskaper, harmoniske kjøreegenskaper og veldig god komfort! En sykkel som føles lettkjørt i byen og smidig i det daglige. Det er GSX 650F - det! Man kunne selvsagt ønsket seg varmehåndtak og vesker inkludert i prisen, men den slags ekstrautrustning har man råd til når man ikke betaler mer. I våre øyne sr GSX 650F ekstremt mye motorsykkel for pengene. En sykkel vi godt kunne tenkt oss å kjøpe en selv.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Suzuki
Pris 119900

Konklusjon

I prisklassen under 120.000,- finnes etter hvert mange fine sykler. Morsomme sykler med god komfort og fine bruksegenskaper. For oss, som digger storvokste reiseenduroer, er ikke GSX 650F noe soleklart førstevalg. Imidlertid stiller den med ytelser og egenskaper som konkurrerer med det meste. Liker man helkåpekledde firere med god komfort og fine egenskaper, finnes det ikke noe bedre! Selv vi hadde levd veldig godt med en GSX 650F. Faktisk hadde vi ikke savnet noe som helst.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!