Fakta fra MC-katalogen 2009:

33 MCer over 1500 kubikk

Stor motorsykkel er ikke hva det en gang var. Det er mye større. Nå kan du velge mellom over 33 nye motorsykler med over 1500 ccm på det norske markedet.

ROCKET III: Triumphs tresylindrede monstercruiser med 2,3-liters slagvolum kom i 2005 - og er fortsatt kubikkonge. Men du finner alle utfordrerne i MC-katalogen.
ROCKET III: Triumphs tresylindrede monstercruiser med 2,3-liters slagvolum kom i 2005 - og er fortsatt kubikkonge. Men du finner alle utfordrerne i MC-katalogen.
Sist oppdatert
HARLEY: Har også CVO-modeller med 1800 cc slagvolum. Road Glide her koster 430 000 kroner.
HARLEY: Har også CVO-modeller med 1800 cc slagvolum. Road Glide her koster 430 000 kroner. Foto: Kjell magne Aalbergsjø

Lenge var en 1340 Harley noe av det groveste på markedet - og drømmen for svært mange. Konge på veien!

Men så brått, i 1999 - 2000, klasset de amerikanske jernene opp til 1450, nesten 1500 kubikk. Wow! Eller hva?

Det skulle man i det minste tro. Men faktum er at jernhestene fra Milwaukee allerede var langt over dato til å holde på imaget som størst.

For selv etter at de til 2007-sesongen klasset opp til 1600 kubikk, er det mange motorsyklister der ute på veien som med rette kan se ned på "Harley-mopedene". Dersom kubikk betyr noe, da.

Se denne: Alle 2009-modeller med over 1500 cc samlet her.

Hørt ordtaket: "Ain't no substitute for cubic inches"? Vel, her kommer i hvert fall en kort oppsummering av den moderne kubikkhistorikken på det norske markedet:

Honda, størst på luksus

  • GL1500 Gold Wing (1520 cc) kom i 1988. Touringlegende.
  • F6C Flat Six Custom kom i 1997. Muskelcruiser med Gold Wing-motoren.
  • VTX 1800 (1795 cc) kom i 2001. Harley-killer.
  • GL1800 Gold Wing (1832 cc) kom også i 2001. Turbussen ble større.

Kawasaki med største V-twin

  • ZZR 1400 (1352 cc) kom i 2006. Superfart.
  • GTR 1400 (1352 cc) kom i 2007. Supertouring.
  • VN 1500 Vulcan (1470 cc) kom i 1987. Skikkelig tøffing.
  • VN 1600-serien (1552 cc) kom fra 2003. Også cruisere.
  • VN 1700-serien (1700 cc) kommer til sesongen 2009. Cruisertouring.
  • VN 2000 (2053 cc) er V-twinnenes versting og kom i 2004.

Suzuki har flest digre

  • GSX 1300 Hayabusa (1340 cc) kom i 2008 (hadde 1298 cc fra 1999).
  • B-King (1340 cc) i 2008. Naken muskedoning.
  • GV 1400 Cavalcade (1360 cc) er første gang norskpriset i 1985.
  • VS 1400 Intruder (1360 cc) kom i 1987. Finslig custom.
  • GSX 1400 (1401 cc) kom i 2002. Bamsete nakensykkel.
  • VL 1500 Intruder (1462 cc) kom i 1998. Flak av et en customsykkel.
  • VZ 1600 Marauder (1552 cc) kom i 2005. Custom.
  • VZR 1800 (11786 cc) kom i 2006.

Triumph ruler med sin 2,3-liter

  • Thunderbird 1600 (1599 cc) kommer sommeren 2009.
  • Rocket III (2294 cc) kom i 2005. 2,3-liters versting!

Se også: MC-kataolgen 2003 til 2008

Yamaha med seks muskuløse

  • Har lenge ligget rett under 1300-streken med mange modeller, fra XJR1300 og XVZ1300 til FJR1300. Men så:
  • XVS 1300 (1304 cc) kom i 2007. Smukk glider.
  • XV 1600 Wild Star (1602 cc) kom imidlertid alt i 1999. Digert customflak.
  • XV 1700 Road Warrior (1670 cc) kom i 2003. "Sportslig" custom.
  • V-Max (1679 cc), legende som gjenoppsto til 2008-09.
  • MT-01 (1670 cc) kom 2005. Moskus på to hjul.
  • XV 1900 (1854 cc) kom i 2006. Glider.

BMW og Ducati blant de "små"

Merk at mange produsenter, også størrelser som BMW og Ducati, ikke har hatt en eneste modell på 1300 cc eller større.

Sjekk ut alle 33 09-modellene som er over 1500 cc her. Men merk at 19 av dem er fra Harley-Davidson.

[email protected]

KAWA 1700: Den nye customcruiseren fra Kawasaki er langt fra størst i familien. Storebror VN200 har over to liter slagvolum.
KAWA 1700: Den nye customcruiseren fra Kawasaki er langt fra størst i familien. Storebror VN200 har over to liter slagvolum. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Denne saken ble første gang publisert 18/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også