KAWASAKI VN 2000 CLASSIC

Hallo kubikk!

Ingen V-twin-cruiser har mer kubikk enn VN 2000 - det må være gildt.

Sist oppdatert

VN 2000 ble lansert i 2003. Da fremsto den som en lett speisa ponduscruiser med mye krom og lakkerte flater. Med 2053 kubikk, betraktet som hinsides, men siden den gang er det lansert enda større cruisere. Da er det riktignok snakk om flere sylindre, men også i blant V-twinene begynner konkurrentene å lukte på to-liters-klassen.

VN er ikke lenger så hinsides som den en gang var. Foran 08-sesongen fikk Kawasaki det for seg å lage en mer klassisk variant. De pælmet en del av kromstæsjen og lot mekanikken bli mer synlig. Ikke uventet fikk den navnet "C lassic". Betegnelsen er slett ikke feil. Den utstråler amerikansk 50-tallsnostalgi, slik cruisernostalgikere drømmer om.

Ytelse: 4

Når man vrir gasshåndtaket og lar 2053 kubikk puste fritt, forventer man drag. VN 2000 har absolutt draget, men det er ikke så monumentalt som man kunne forvente. Snarere leveres det med en myk humanisme.

Vi har opplevd enkelte kubikkcruisere som serverer et råere drag, men VN-motoren har moment. Vital er den også. Vårt største ankepunkt mot VN-motoren går på en markert "av-på"-tendens fra null til litt gass. Skal man bedrive aktiv kjøring, der det er behov for følsom gassrespons, merkes det ganske godt.

Funksjonalitet: 5

Tatt i betraktning at to blikkboksstore stempler slår over 12 cm, går motoren bemerkelsesverdig mykt. Faktisk vibrerer den mindre enn mange mindre cruisermotorer. Selvsagt merker man at stemplene jobber, men det skal man jo. Ellers får man jo ingen kubikkfølelse.

Girkassa er også grei. Pedalbevegelsene er riktignok lange, akkompagnert av litt klunkelyd, men det er man jo vant til fra andre cruisermotorer også.

Motoren går også rent fra lavt turtall. Det byr ikke på problemer å hente den opp igjen fra 60 km/t på høygir. Den som frykter at en to-liters V-twin skal ha ufunksjonelle egenheter, kan bare prøve VN-motoren. Den funker veldig fint.

Kjøreegenskaper: 5

Mange kubikkcruisere stiller med ulne og nærmest dvaske kjøreegenskaper. Det er ikke tilfelle for VN. Fjæringa er forholdsvis fast, slik at sykkelen føles ganske presis i svingene. Tross pondusen fordrer den heller ikke mye muskler i svingene.

Bremsene har også effekt og presisjon som evner å sette en effektiv stopper for framferden. I cruiserperspektiv stiller i det hele tatt VN 2000 med trygge og sikre kjøreegenskaper.

Komfort: 6

Myk og momentsterk motor, balansert smidighet og behagelig sittestilling gjør VN 2000 til en veldig bekvem cruiser. Faktisk en av de mest bekvemme på markedet. Med vindskjerm og sissybar ville den blitt en ypperlig tursykkel. Behagelig sete, følsom fjæring og smidige byegenskaper underbygger de fine allroundegenskapene.

Selvsagt kan den ikke fraskrive seg det faktum at den veier godt over 300 kg, men det merker man ikke før man er nødt til å skyve den med ren muskelkraft.

Førermiljø: 3

VN 2000 er en trivelig cruiser, men vi savner både lyd og kubikkmessig slagferdighet. Det å føle stempelslagene er faktisk en trivselsfaktor på en stor cruiser. I hvert fall så lenge slagene er innenfor smertegrensen. Lyden er også fraværende. Selvsagt kan ikke Kawa ta skylda for myndighetenes rigide støykrav, men det finnes lovlige cruisere som formidler grommere og mer iørefallende lyd.

Den som ønsker å høre tordenen fra 2053 kubikk, er bare nødt til å investere i ulovlige potter. Når det er sagt, har vi det ganske trivelig på VN, men poenget er at det finnes like trivelige cruisere som koster langt mindre.

Plass: 5

Fører og passasjer nyter god og bekvem plass. Ikke minst passasjeren, som sitter på en bred og bekvem sadel, med god oversikt forover. Med en liten sissybar som avlaster ryggen, ville vedkommende hatt det helt mega.

Vil man ha vesker, må man betale ekstra for det, men det er god plass til den slags utrustning. Klassiske lærvesker er heller ikke ødeleggende for estetikken - snarere tvert i mot.

Økonomi: 4

Kubikk er dyrt, spesielt i Norge. VN koster riktignok ikke mer enn en Harley, men den har ikke Harley-emblem på tanken. På den annen side funker den minst like godt og til dels bedre enn en gjennomsnittlig cruiser.

For den som er hekta på kubikk, er ikke prisen så aller verst. For den som vil ha en god og velfungerende cruiser, finnes det billigere og like bra alternativ.

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også