Testmålinger Rocket III

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 4,0 (3,4) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 2.200 omdr.
  • Testforbruk: ikke målt

Tekniske data

Kort sagt:

+ Motor


- Pris

Den har tre sylindre, 2.294 kubikk og nesten 150 hester. Det gjør Triumph Rocket III til verdens største og sterkeste cruiser. Den har mer kubikk enn en middels familiebil, og leverer et dreiemoment som det trengs to Harleyer for å matce. I en klasse der kubikk og pondus betyr alt, er Rocket helt konge. Det gjenspeiler seg i en "k ongelig" pris. Den koster 100.000 mer enn en Harley, men det betaler man glatt hvis man synes kubikk er det eneste saliggjørende.

Ytelse

I motsetning til cruisere flest, som er prydet med kjøleribber i V-form under den dråpeformede tanken, er Rocket utstyrt med en tre-sylindret rekkemotor. Den vannavkjølte blokka, blottet for kjøleribber, fortoner seg som en massiv "klump", men "klumpen" har draget. Første gang jeg skulle foreta en forbikjøring, holdt det nesten på å gå galt. Da jeg, i sedvanlig stil, kneppet ned et par gir og ga gass, var draget så brutalt at jeg holdt på å dundre rett inn i bilen foran. Takket være kjapp reaksjon og full mobilisering av musklene, klarte jeg å vri mastodonten klar. Når man skal beskrive draget fra den britiskproduserte trippelen, blir ord fattige. Vi bare konstaterer at motoren innfrir det som måtte være av forventninger til 2,3 liter og 150 hester - og vel så det. Girkasse og kraftoverføring funker også bra. Rocket III-motoren er en stor opplevelse - billedelig talt...

Funksjonalitet

Draget er på alle måter brutalt, men like fullt er Rocket kjørbar. Til å begynne med, er man nødt til å utvise en viss varsomhet med gasshånda. Ellers kan det fort gå galt. Etterhvert, når man lærer seg å porsjonere ut kreftene, blir framferden ganske myk. Tross slagvolumet, er også vibrasjonsnivået til å leve med. Britene har klart å lage en mastodontisk motor som funker bra. Selv om girkassa fordrer en bestemt venstrefot, og kraftoverføringen føles direkte, er den ikke vanskelig å hanskes med i det daglige.

Kjøreegenskaper

Det skal ikke underslås at de første milene skjer i dyp respekt for det man har mellom bena - den gigantiske sykkelen, altså. Rent umiddelbart føler man at det fordres både mot og muskler for å holde farten gjennom svingene. Når man etterhvert blir dus, kan man imidlertid holde et greit tempo. Kjøreegenskapene preges i noen grad av det ekstremt brede bakdekket. Sykkelen virker rett og slett litt overstyrt, men også det blir en vane etterhvert. Selv om den har draget, er ikke Triumph Rocket vårt valg, dersom det kommer til en cruisermessig fight på svingete asfaltunderlag. Den brutale motoren og den massive pondusen inviterer ikke til heftige nedbrekk og fothvilerskrap...

Komfort

Rocket er en av de mest bekvemme cruiserne på markedet. Faktisk er vi overrasket over turkomforten. Behagelig sete, nøytralt plasserte fothvilere og myk fjæring, gjør at fører og passasjer kan nyte milene i maksimalt velvære. Utstyrer man den med vesker og vindskjerm, og kanskje et par varmeholker, står man overfor en motorsykkel som kan måle seg med påkostede tursykler, hva komfort angår.

Førermiljø

Selv om man kan bli skremt av pondusen og draget, skal man ha en direkte fiendtlig holdning til motorsykler for ikke å trives på en Rocket. Man sitter bredarmet og bredbent, med favnen full av verdens mektigste cruiser. Alt funker, slik det skal funke på en moderne motorsykkel. Nøkternt sett, er ikke Rocket bedre enn andre cruisere. Emosjonelt sett, derimot, er den større enn det meste. Den er helt konge!

Plass

Både fører og passasjer nyter god plass og den trivelige følelsen av å kjøre en massiv sykkel. Som på cruisere flest, er det plass til vesker. Et par rustikke vesker, gjerne i skinn, ødelegger heller ikke stilen.

Økonomi

Rocket III er en av de dyreste cruiserne på markedet. Det er ikke bare Triumphs skyld. Et norsk avgiftsregime, som slår hardt ned på kubikk og hestekrefter, vet å ta seg betalt når det er snakk om 2.294 kubikk og 140 hestekrefter. Sammenliknet med andre cruisere, er heller ikke Rocket neddynget med utstyr. Den har det som andre cruisere har - ferdig med det! Vil man ha mer enn det aller nødvendigste, må man betale ekstra.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Triumph
Pris 339990

Konklusjon

Det er stas å kjøre Rocket. Rettere sagt, det er ikke hver dag man har den kongelige opplevelsen av å ha 2,3 liter mellom bena. Vi koste oss storligen da vi hadde den britiske mastodonten i hende. Men fra den kongelige kosen, til det å svi av 350.000 for å få sitt eget navn i vognkortet, er himla langt. En ting er pengene. Vi er ikke i den lykksalige situasjon at vi kan svi av 350.000 på en motorsykkel. Og hvis vi hadde vært det, ville det neppe blitt en Rocket. Hvis vi skulle valgt en cruiser for et varig samkvem, ville det heller ikke blitt Rocket. Den ville rett og slett blitt i meste laget i det daglige. Rocket er utvilsomt en stor opplevelse, men vi foretrekker den i små doser.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!