HONDA GL 1800 GOLD WING

Helt konge

Onde tunger vil ha det til at Gold Wing er bilen som i siste øyeblikk bestemte seg for å bli en motorsykkel. –De er onde...

Sist oppdatert

Testmålinger Gold Wing

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 6,4 (5,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 2.600 omdr.
  • Testforbruk: ikke målt

Tekniske data

Enkelte mener altså at Gold-Wing er mer bil enn motorsykkel. Fysikken kommer man selvsagt ikke utenom, men faktum er at Hondas "superwing" har kvaliteter som gjør kritikken dypt urettferdig. Vi har kjørt den ved flere anledninger og det hersker bred, redaksjonell enighet om at dette er en motorsykkel. Vi er også skjønt enige om at det ikke går an å ha det mer bekvemt når man skal ut på motorsykkeltur.

Ytelse: 4

Motoren er en stor bidragsyter til "Wingens" turkvaliteter. Først og fremst, har den kubikk. Seks sylindre i boxerform, fordelt på 1832 kubikk, sørger for et avstressende drag som gjør girpedalen mer eller mindre overflødig. Får man gasslysten over seg, formidler den også en vitalitet som inspirerer til sportslig aktivitet. Selv om det har dukket opp tourere med enda bedre fartsressurser, har Gold Wing-sekseren det som skal til for å gjøre turtilværelsen optimal.

Funksjonalitet: 5

Egentlig er det bare én ting å si om Gold Wing-motoren. Til turbruk, finnes det ikke noe bedre. Den går silkemykt, drar rent fra tomgang og er bestykket med en myk og smidig girkasse. Vibrasjonene glimrer med sitt totale fravær. Det dempede lydbildet, som formidles gjennom de lange eksosrørene, bidrar også til at sjela blir varm. Vi har riktignok ikke noe imot å kjøre på tur med færre sylindre. Sylindre som avgir litt mer vibrasjoner, men når vi snakker om silkemyk gange - med drag attåt, er Hondasekseren i særklasse.

Kjøreegenskaper: 4

Til tross for at man sitter skrevs over en motor som ikke hadde gjort skam på en normal familiebil, sørger det gunstige tyngdepunktet for at den er letthåndterlig. Selv i svinger innehar den egenskaper som er motorsykler verdig. God presisjon og rimelig kvikke styreegenskaper gjør at man faktisk kan jage fothvilerne ned i asfalten, uten at det er fare på ferde. Begynner vi å sammenlikne med mer sportslige sykler, kan vi selvsagt ikke underslå Gold Wingens fysikk, men den oppfører seg bedre på veien enn den skremmende pondusen skulle tilsi.

Komfort: 6

Ingen over - ingen ved siden, heter det seg. Det er ikke uten grunn at Gold Wing har oppnådd kongestatus. Med en utstyrsliste som tar mer plass enn denne artikkelen, mangler det ikke på fasiliteter som bidrar til å gjøre reisen maksimalt behagelig. Myk motor, ypperlig vindbeskyttelse og bagasjerom som har plass til såvel feriegarderobe som stormkjøkken, gjør Gold Wing 1800 til verdens beste tursykkel!

Førermiljø: 5

Gold Wing er en sykkel man enten liker eller hater. Ingen har et likegyldig forhold til touringmastodonten. De gangene vi har kjørt den, har vi hatt det ålreit. Vi har kost oss i luksusen, vi har digget lyden og vi har paradert gjennom sentrum og solt oss i glansen. Gang på gang, har vi tatt oss i å være imponert over den urbane smidigheten. Takket være sterk motor, lett betjening og ikke minst revers, ferdes man totalt bekymringsløst gjennom byen.

Plass: 6

Med full tank, halv garderobe og bikkja på kennel, veier en ferieklar Gold-Wing bortimot et halvt tonn. Det er ikke småtterier når det skal balanseres på to hjul. Det skulle være unødvendig å si at Gold Wing har alt, hva touringhjertet behager. Den er, ganske enkelt, best.

Økonomi: 4

Med en prislapp som starter på godt over 300.000,-, er ikke Gold Wing billig. Imidlertid finnes det ingen konkurrenter som nyter samme turstatus. Det finnes heller ikke mange med tilsvarende utstyrspakke.Vil man ha en Gold Wing, er den verd prisen.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også