Billig tung mc - men hvor billig?

For en god brukssykkel som ikke skal koste mer enn kjøpesummen den første sesongen bør du:

  • Glemme alt fra første halvdel av 80-tallet og tidligere.
  • Gjerne nøye deg med forholdsvis enkle sykler
  • Prioritere små til mellomstore sykler
  • Huske at sportssykler ofte er hardt kjørt
  • Mens customsykler ofte er pent og lite kjørt
  • Det er ikke km-standen som dreper, men lagring og dårlig ettersyn

På Jæren er det grønt. I Oslo er hovedveiene saltet. Likevel ligger det fortsatt gode, vinterprisede objekter ute på AutoDB og likesinnede.

Billige sykler som kan gjøre vårens jobb- eller skolependling til en drøm!

Men sjekk billigsyklene nøye

Drømmepriser, ja. Vårt aller beste tips for å spare tid og penger er imidlertid å sjekke objektene nøye. Svært mange i lav priskategori diskvalifiserer seg nemlig allerede før du ringer selgeren.

Med mindre du trives veldig godt med mekking, eller holder til vegg i vegg med et superbillig verksted, kan du forkaste 90 % av billigannonsene. Leser du ord som "trimsylinder", "går godt" eller "fin herjesykkel", så skygg banen.

Se også: Du kan reklamere på bruktkjøpet i to eller fem år etter kjøpet.

Dyre deler og tyvegods?

Dessverre er det antydninger til begge deler. For det første, sykler som angivelig ikke starter eller mangler deler, selv enkle deler, kan du best glemme.

Må du spandere så lite som en - 1 - verkstedstime, evt. to nye dekk eller andre slitedeler, har vinningen allerede gått opp i spinningen

Være dessuten på vakt mot tyvegods. Påtagelig mange av de billigste objektene vi ringte opp for å sjekke, hadde enten ødelagte tenningslåser eller andre åpenbare dekselskader.

Se også. Vær obs på annonsesvindel.

autodb kupp1=

SOLGT: Billig scooter til våren? Her kom noen i forkjøpet.

50 cc scootere fra 3-4000 kroner

De tilsynelatende beste to billigmopedene vi fant i dag er begge scootere (og de rakk begge å bli solgt før denne artikkelen publisereres). Det er i prinsippet intet galt med girmopeder. Bortsett fra at de som regel er for svake i originaltrim, derfor oftest blir skrudd på, og nesten alltid hardkjørt.

Derfor scootere. En alminnelig, enkel scootermoped som blir noenlunde pent holdt kan gå ufattelig mange titusentalls kilometer til nesten ingen kostnad.

Men det er ingen grunn til å betale for mye. En grei scooter av anerkjent kvalitet koster i dag fra 11-12 000 kroner hos renommert forhandler. En rimelig kinamoped fra nettforhandler kan du kjøpe for ned mot 6-7000 kroner. Ny.

Kupp 1 - Honda SFX 02-modell, 5400 km, 3500 kroner. Typisk kupp: Honda-kvalitet, jentekjørt, lav km-stand, lite brukt siste år. Dessverre solgt.

Kupp 2 - Baotioan BT50QT-9 06-modell , 4200 km, 4000 kroner. Bra kjøp: Riktignok kinesisk kvalitet, men nyere enn Hondaen. Også denne jentekjørt og god stand.

autodb kupp1=

GLITTER: Lekre annonsebilder vekker kjøpelysten - men sjekk om det faktisk er noe du kan leve med. Denne må trimmes ned om du vil kjøre lovlig lettvekter.

125 cc fra 12-13000 kroner

Det finnes billigere 125-kubikkere, men i øyeblikket synes nedre prisområde for en akseptabel lettvektere å ligge på 12.000 kroner.

I praksis finnes det tre noenlunde sikre kategorier å lete i. Opp til 10 år gamle scootere, fra rundt 11-12 000 kroner. Opp til 10 år gamle customsykler fra ca. 13 000 kroner. Og opp til 10 år gamle sportssykler fra 15 000 kroner og oppover.

Kupp 1 - scooter, Gilera Runner 99-modell, 17 000 km, 11 500 kroner. Bra kjøp: Fordi det er fra forhandler = minimumsgaranti mot starttrøbbel.

Kupp 2 - custom, Suzuki 125 Intruder 99-modell, 29 500 km, 13 000 kroner. Ok kjøp: Dersom den er slik Fredrik fra Bergen skriver at den er (det aner oss at han ikke har stavet navnet sitt riktig).

Kupp 3 - sportssykkel, Aprilia RS125 02-modell, 23 500 km, 15 000 kroner. Bra kjøp: "Må bort-sykkel", riktignok med fjernet plombering, men kan trimmes ned (du bør sikre pris på jobben før kjøp!).

Tung mc fra under 10 000,-

Det er i dag faktisk mulig å få seg en ekte stor motorsykkel for under 10 000 kroner. Som denne uspesifiserte Suzukien fra 1983.

Men vi anbefaler det ikke sånn helt uten videre. Med mindre du vet veldig godt hva du driver med, er dette garanti for mange bekymringer og uforholdsmessig store utlegg.

Problemet med de billigste syklene er at prisen for eventuell assistanse på verksted - og ikke minst helt vanlige slitedeler - overhodet ikke står i stil med sykkelens kjøpssum.

Les også: Tid for hk-kupp

autodb kupp1=

FORLØPEREN. Til Virago. Midnight Special inspirerte mange drømmer i sin tid.

135 hk for 28 000 kroner

Bruktprisene er gode for tiden, men de vil neppe synke lavere i første halvår 2009 enn de er nå. Følgende tre eksempler viser antatt nedre grense for respektive klasser/årganger:

Kupp 1 - brukssportssykkel Honda CBR600F 87-modell , 78 500 km, 15 000 kroner ved hurtig avgjørelse. Om denne er bra, er den fine lille Hondaen en mulig perlevenn i år. Merk nordlig adresse, bør ikke kjøpes uten prøvekjøring (gjelder alle).

Kupp 2 - før-Virago Yamaha XV1000 Midnait Spesial 84-modell , 55 000 km, 15 000 kroner. Skribenten er innhabil her, det var ny versjon av denne jeg som russ sto og siklet over ved busstoppet til og fra Fana Gymnas i et helt år midt på 80-tallet

Kupp 3 - billige hester Suzuki GSX-R1100 86-modell , 67 000 km, 28 000 kroner. Sykkelen i annonsen ser bra ut. Og er bruksstanden som lovet, er det mye kraft for pengene (men på tvilsomme kjøreegenskaper etter dagens standard).

autodb kupp1=

BANKERS: Funker denne som den skal, kan det være et godt og billig transportmiddel lenge.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!