autodb januar=

SMÅPENGER: 350 hester for 230 000 kroner.

Snøen ligger godt, og dermed ligger det fortsatt desperate vinterobjekter ute på rubrikksitene for salg av brukte motorsykler.

Nå har i tillegg MC-krisen kommet så langt at enkelte har forbredt salget av sine øyenstener - selv om de kanskje ikke har nådd de desperate utbudssummene enda.

430 kroner per hk

Skal du virkelig gjøre kupp nå, så er det først og fremst på effektsterke sykler det finnes muligheter. Blant dagens beste kjøp på AutoDB kan synes å være følgende to Yamahaer:

  • 05-mod Yamaha R6 til 60 000 kroner, privat, autodb-kode 806881
  • 00-mod Yamaha R1 til 65 000 kroner fra forhandler, autodb-kode 765015

Vi kan ikke gå god for verken annonsene eller objektene, men om en 150-hesters R1 går for 65 000 kroner, betyr det 430 kroner per hestekraft.

autodb januar=

TIPS: Resultatfeltets sorteringsmuligheter er en rask måte å få oversikt over prisspennet på forskjellige modeller.

Gode tips: Les også vår forrige artikkel om bruktkupp.

2400 sykler i salg

AutoDB har i skrivende stund 4748 motorsykler for salg, altså nær fem prosent av hele den norske mc-bestanden.

Tilstanden er likevel ikke fullt så prekær. Fjerner vi kategoriene ATV (450) og moped (1350) og trike (4), er vi nede under 3000 objekter.

Finn har til sammenlikning rundt 2400 sykler. De sorterer sine lister slik at vi ikke får med annonser for delesykler og enkeltdeler innen de enkelte merkene.

Uansett er segmentet offroad/motard (700), sport (600) og touring (325) størst. I tillegg vil du i kategorien lett motorsykkel kunne velge blant nær 600 sykler.

Smart eller dumt?

Den mest spektakulære annonsen denne tirsdagsmorgen er helt åpenbart Geirs, for han er tilsynelatende villig til å bla opp 10 mill for en Honda XR600 eller XR650 offroader.

Det høres jo ganske vilt ut - er denne mannen riktig vel bevart? Men etter ikke å ha fått napp på nesten to uker, senket han nå på søndag prisen til 600 000 kroner (det hadde vært interessant å få vite hvor langt ned du må gå for å få kjøpt deg en XR, Geir).

Harley på pristoppen

De dyreste reelle objektene på AutoDB akkurat nå er ikke uventet av merket Harley-Davidson.

Aller øverst troner en CVO-utgave av Ultra Electra Glide til 440 000 kroner. Deretter følger en rekke Harley spesialbygg fra 400 000 og nedover.

Boss Hoss til 230 000 frister

Den aller råeste sykkelen på listen over topp 50 dyreste objekter er imidlertid ikke en gang spesielt dyr.

Riktig nok er en 1999-modell allerede blitt 10 år gammel, men for 230 000 kroner får du nå en 5,7-liters V8-motorisert Boss Hoss ZZ4 med 350 hester.

Prisen per hk er fortsatt høy alderen tatt i betraktning, rundt 655 kroner. Til gjengjeld er det sjelden du finner så mange av dem, hestene altså, samlet på bare to hjul.

Les Haakons blogg om Boss Hoss her eller nyt noen Hoss-videoer under:

autodb januar=

SMÅ BARN: Store gleder - og det gjelder alle aldersgrupper.

Pristabell

Men hva bør brukte motorsykler egentlig koste? Fasit finnes ikke, men bruker du tabellen under har du et godt utgangspunkt for hva en gjennomsnittlig brukt sykkel for forskjellige årganger kan koste. Utgangspunktet er nypris for en sykkel av tilsvarende type i dag.

Nypris i dag, eller tilsvarende modell, i kroner

Årsmodell

100 000

125 000

150 000

175 000

200 000

2008

85 000

106 250

127 500

148 750

170 000

2007

76 500

95 625

114 750

133 875

153 000

2006

68 850

86 063

103 275

120 488

137 700

2005

61 965

77 456

92 948

108 439

123 930

2004

55 769

69 711

83 653

97 595

111 537

2003

50 192

62 740

75 287

87 835

100 383

2002

45 172

56 466

67 759

79 052

90 345

2001

40 655

50 819

60 983

71 147

81 310

2000

36 590

45 737

54 885

64 032

73 179

1999

32 931

41 163

49 396

57 629

65 861

Andre viktige generelle linker:

De mest vanlige bruktkjøpsportalene:

OG: Er sykkelen testet av Klikk MC? Sjekk testarkivet!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!