I mc-bransjen er det tradisjon for at neste års nyheter lanseres på høsten året før. I en lang periode kunne vi stole på at alle de viktige nyhetene ble sluppet ved årets hovedmesse - som oftest i Tyskland, hvor messestedet har vekslet mellom Køln og München. Eller på Paris- og Milano-messene.

Dette skapte ikke bare rytme i mc-året, det var også en rasjonell måte å gjøre tingene på i en tid hvor "alle" motorsykler kom fra Japan; bestillings- og distribusjonstiden fra importør til produsent var lang, og skulle syklene rekke fram til sesongstart, måtte de vises fram god tid i forveien. Helst i oktober, men senest i november.

Reise på messe? Sjekk Klikk Reise først.

Europeerne kommer

Nå er imidlertid høsttrenden kraftig utvannet, og nyhetene spres over et stadig lengre tidsrom. Amerikanerne kommer med sine nyheter i juli-august, og for eksempel BMW sprer modellene jevnt utover året.

Årsaken til endringen kan langt på vei tilskrives at de japanske produsentene står langt svakere nå enn før. Harley har vokst helt siden Softail-modellene snudde utviklingen på hodet midt på 80-tallet, og en stadig større andel av syklene som selges i Europa kommer fra BMW, Ducati, KTM og Triumph med flere.

Se også: MC-trendene 2008

Stadig flere mc-messer

Dermed er nærheten til markedet en helt annen. Og derfor kunne vi se at Yamaha, Suzuki, Honda og Kawasaki kom rekordtidlig med nyhetene i år. Det aller meste var kjent før vi sendte våre reportasjer hjem fra Køln-messen i oktober.

Men fortsatt er det en utfordring å holde interessen opp hos kundene gjennom vinteren - ikke minst i konkurranse med de stadig flere og større nasjonale messene rundt om i Europa, der de forskjellige europeiske merkene kan boltre seg på hjemmebane.

Eicma i Milano nå

Siste ute er altså Eicma-messen i Milano som pågår nå, og i den anledning har vi samlet bilder av de mest spennende nyhetene i flere bildegallerier.

PSST! Visste du at vi også får se dem på mc-messen i Lillestrøm i mars? Så følg med, det er mye å glede seg til når MC 2009 åpner 6. mars.

Se også videonyheter fra Køln i oktober:

Fornuftige motorsykler - og V4 Revolution

De raskeste 2009-nyhetene

Se neste års megacruisere

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!