Intermot 2008, Køln: Årets største og viktigste MC-messe er over, og totalt har 200 000 mennesker nå sett 2009-modellene. Her kommer første del av vår videooppsummering:

Kategorien 1000 cc supersport blir den suverent mest spennende i 2009. Ikke bare blir velkjente sykler som Suzuki GSX-R1000 og Yamaha R1 kraftig oppdatert, mens Honda CBR1000RR Fireblade får ABS-bremser.

Se CBR1000RR ABS her.

Nei, også meget spennende Aprilia RSV4 og BMW S1000RR blander seg inn i kampen. Apriliaen er ekstra spennende, siden de nå lansere den første V-4-motoren i dette segmentet på veldig lenge.

Venter på BMW

BMWs gateversjon av S1000RR er for øvrig ikke lansert enda, men den kan komme i løpet av høsten - mest sannsynlig introdusert som en tidlig 2010-modell som vil være tilgjengelig fra neste september. BMW planlegger foreløpig en liten og eksklusiv serie.

Les om BMW K1300-serie her.

Alle syklene ventes å ha en effekt i sjiktet rundt 180-185 hestekrefter. Om du synes dette høres lite ute på sykler som veier knapt 200 kilo fulltanket, så ha i mente at det faktisk ikke er problemet med ta ut mer effekt som er produsentenes største utfordring for tiden, men å gi syklene en motorkarakter som gjør det mulig å utnytte effekten uten hjulspinn.

Kostbar moro

Ingen 2009-priser er klare enda, men dette er ikke billig. Vi venter at startprisene nok nærmere seg 220.000 kroner, mens eksklusive sykler som Apriliaen og BMWen lett kan nærme seg 240.000-250.000 kroner. Eller mer.

Men dyrt og dyrt - hvilken priskategori av biler kan tilby samme ytelser?

MC-katalogens sportssykler finner du her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!