En rask prissjekk for sentrale Østlandet viser at du kan få vinterlagret motorsykkelen din til priser fra en 1000-lapp til nær det tredoble.

Men sjekk hva du får for pengene. Om du ikke er veldig gira på mekking selv, kan den mest lønnsomme lagringen være hos forhandler/verksted inkludert både oljeskift på forhånd, vedlikeholdslading av batteri og klargjøring til vårstart.

NB! Ikke kanseller forsikringen i vinter. Selv om motorsykkelen lagres hos for eksempel forhandler eller på annet kommersielt lager, er det din mc-forsikring som skal dekke ev. brann, tyveri eller annen skade på sykkelen.

Gikk du glipp av: Så mye tjener mc-kjendisene?

Halvparten lagrer hjemme

En leserundersøkelse på Klikk MC viser følgende om vinterlagring:

  • Nesten halvparten lagrer mc-en godt innpakket i egen garasje.
  • Rundt 30 prosent lagrer mc-en hos forhandler eller klubb.
  • Og gledelig: 20 prosent har den klar til bruk på fine dager!

For den første kategorien - de glade garasjelagrerne - håper vi alle har fulgt de viktigste trinnene i 10-punktslisten under. All vår erfaring fra våren tilsier dessverre at mange tenker på det, men aldri helt kommer så langt.

Også den tredje kategorien, optimistene, bør ta en gjennomgang av sykkelen i henhold til 10-punktslisten. Når det først begynner å sludde nå, kan det være lenge til neste fine dag. Og da har man alt langtidslagret.

Billig MC-tips: Vinkelluring alle burde ha

PLASTIKK: På mange områder er moderne motorsykler enklere å vinterlagre. Bensintank i plast er for eksempel lite utsatt for korrosjon. © Foto: Haakon Førde

Men også for dem som setter sykkelen til lagring hos forhandler, verksted eller klubb, er det viktige punkter å tenke på.

  1. Husk forsikring, det er din forsikring som gjelder ved skader.
  2. Er oljeskift inkludert? Oljen skal skiftes før lagring, ikke til våren.
  3. Er batterilading inkludert? Batteriet bør lades månedlig.
  4. Avtal arbeid på sykkelen nå - til våren er det laaang ventetid.
  5. Husk at behovet for grundig vintervask og smøring også gjelder her.

Priseksempler fra vinterlagring i hovedstadsområdet:

Lagringstilbyder

Pris

Kommentar

MC Oslo

2700,-

Inkludert oljeskift, batterilading, forgassertømming, vask, smøring, startklargjøring og sikkerhetssjekk.

AMD as, Oslo

2300,-

I prisen inngår lading av batteri og ferdig startet til våren. 300,- ekstra med sidevesker.

Best of Bikes as, Skøyen

2000,-

Prisen er inkludert vårklargjøring.

Qvales MC, Vormsund

1950,-

Kan hente.

Motorport i Oslo, Jessheim og Drammen

1790,-

Med 9-punktssjekk, inkluderer batterilading og vask.

Aamodt Park, Lørenskog

1500,-

Kun lagring.

NAF MC Oslo

1000/1200,-

For medlemmer/ikke medlemmer, pt. fullbooket

Ny sykkel i 2009? Sjekk videoreportasjene fra Kølnmessen.

10-punktssjekken for vinterlagring

  1. Vask sykkelen grundig. Skru av alle deksler, smør det som smøres skal. Poler alle flater og bruk rikelig med "verktøyskasse på boks".
  2. Brukt olje kan føre til korrosjon inne i motoren. Skift derfor både olje og filter før du setter sykkelen på lagring.
  3. Har du bensintank av metall (stadig flere i plast), kan du hindre korrosjon ved å fylle tanken helt opp. Full tank reduserer også brannfaren.
  4. Ved kaldlagring kan du helle en halv teskje olje i tennplugghullene. Drei bakhjulet rundt så oljen legger seg på sylinderveggene.
  5. Har du forgassere, bør disse være tomme under langtidslagring. Sett bensinkranen på "off" og la sykkelen gå på tomgang til den stopper.
  6. Batteriet kan med fordel tas ut og rengjøres. Det oppbevares best på et kjølig sted, og bør vedlikeholdslades hver måned.
  7. Etterfyll om nødvendig kjølevæske og sjekk frysepunkt dersom du lagrer kaldt. Frostvæsken bør skiftes hvert annet år.
  8. Gaffelens simringer smøres med silikon. Spray eller smør på gaffelbeina og pump opp og ned noen ganger. Rengjør gjerne bak deksler og belger
  9. Det er på tide med en skikkelig kjederengjøring. Bruk spesialmiddel eller vask kjedet i parafin. La det tørke og smør grundig på nytt.
  10. Dekkene skal ha fullt lufttrykk under lagring, og det beste er om de unngår trykk/bakkekontakt. Bruk midtstøtte og opplagring dersom mulig.

Har vi testet motorsykkelen din? Sjekk testarkivet vårt!

MED STIL: Den beste form for vinterlagring er når sykkelen står slik til at du kan dele noen mørke vinterkvelder med den. © Foto: Aage Storløkken Aktuell / Scanpix

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!