Magne Eriksen i BMW Norge=

Magne Eriksen i BMW Norge © Haakon Førde

På sine nye 2009-modell K1300-motorsykler, som tirsdag ble lansert med brask og bram på den internasjonale mc-messen Intermot i Køln, har BMW innført en nyvinning de ikke ropte høyt om:

Blinklysbryterne er nå samlet i en enkelt knapp.

BMW-religion

For utenforstående kan dette høres trivielt ut, men de tre knappene BMW de siste årene har brukt på nesten alle sine sykler, har vært mer eller mindre religion fra den kanten siden 1983.

Påstanden har vært at en knapp på venstre hendel for å blinke til venstre, en på høyre hendel for å blinke til høyre, og en ekstra knapp for å slå av blinklysene, har vært mye mer ergonomisk og mer logisk enn den enkeltknappsløsningen de aller fleste andre produsenter benytter.

Se test av bla. BMW F800 GS.

Men ikke smart

Klikk MC har selvsagt ikke vært alene om å mene det stikk motsatte: Når én knapp gjør jobben helt utmerket, da trenger man ikke tre. Det er fordyrende og forvanskende.

Og nå treknappsløsningen i tillegg har gjort jobben mindre ergonomisk - du kan for eksempel ikke bremse og betjene blinklyset til høyre samtidig - da er det ren idioti.

Nå, 25 år etter at systemet ble tatt i bruk, har altså BMW tatt til fornuft. Hvorfor? Vi har spurt Magne Eriksen i BMW Norge.

Full oversikt BMWs 2008-modeller

bmw k1300 s vist i køln intermot 2008=

EKSTRA: Foruten ny blinklysknapp kan K1300 S leveres med Akrapovic-potte og hel-digitalt racinginstrument.

Ny teknologi

- Det sier ikke BMW sentralt noe spesifikt om, annet enn ganske enkelt at det er en helt ny og mer funksjonelle generasjon hendler og brytere. Systemet kommer etter hvert på alle nye modeller fra BMW, forteller Eriksen

- Blant dem som bruker dagens treknappsbrytere er ikke dette sett på som noe problem. Men det er klart at kommer du fra et annet merke, krever det litt tilvenning. Så kanskje er det et resultat av tilbakemeldinger fra de store markedene hvor BMW stadig tar nye markedsandeler.

Ombygging til gammet system?

- Men nå er det vel mange innkjørte og trofaste BMW-eiere som kommer til å savne det gamle systemet. Vil de får tilbud om ombygging til gammel variant?

- Neeei, det tror jeg ikke, sier Eriksen, og trekker på det. Det kan jo bli et marked for produsenter av tilbehør til BMW. Men jeg tror egentlig ikke det.

Les om BMWs nye K1300-serie her!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!