Køln, Intermot 2008: Med 175 hester i motorveiraceren K1300S, opp 10 hester fra nåværende K1200S, ligger BMW fortsatt rundt 10 prosent bak sine nærmeste konkurrenter i maks effekt. Kawasaki ZZR1400 og Suzuki GSX1300R Hayabua yter til sammenlikning hhv. 193 og 197 hester.

Du finner ZZR og Hayabusa her.

Men som det ble fastslått da K1200S ble lansert i 2004, som første modell i den nye generasjonen K-serie: Sykkelen skal være konkurransedyktig på ytelse, men overlegen på brukervennlighet og komfort. Det ble den.

Med bakgrunn fra nylig oppdaterte R1200GS, som det også er nesten umulig å se forskjell på ny og gammel versjon av, men som er blitt mye bedre totalt sett, har vi derfor betydelige forventninger til nye K1300S.

1293 ccm, 175 hk

Motoren er øket til fra 1157 til 1293 ccm slagvolum, og yter sine 175 hester ved 9250 omdreininger. Ifølge BMW er det imidlertid i de nedre delene av turtallsregisteret, fra 2000 til 8000, at de største endringene vil føles, med over 10 newtonmeter mer dreiemoment hele veien.

Samtidig må det bemerkes at vekten er øket med seks kilo fra 248 til 254 kilo (våtvekt) på den nye 1300en, på tross av at det er brukt lettere materialer i flere komponenter.

ESA og ASC

I en lang rekke tekniske forbedringer fra den originale K1200S, noterer vi oss forbedret kardang og justert chassisgeometri og stivhet i dempere og fjærer. Faktiske har den allerede lange sykkelen fått økt akselavstanden med 14 millimeter til totalt 1585 millimeter.

Siden forgjengeren var den første sykkelen med BMWs lovpriste elektroniske justerbare dempere (ESA), er det bare rett og rimelig at K1300S er den som får generasjon 2 av systemet (ESA II), sammen med antispinnsystemet ASC (tilbehør)

I tillegg til nye farger og lett forbedret aerodynamikk med nye paneler, hadde vi også gleden av å se 1300S med et heldigitalt instrumentpanel av samme type som står på S100RR og HP2. Dette er imidlertid ekstrautstyr - men altså skikkelig sporty.

bmw k1300 s vist i køln intermot 2008=

bmw k1300 s vist i køln intermot 2008 © Presse

1300R og GT - men ingen RS

Også den nakne K1300R og toureren K1300GT er oppgradert tilsvarende S-utgaven. Begge baserer seg på S-motoren, men med noe nedjustert toppeffekt for å passe til sine bruksområder.

1300R yter nå 173 hester, som er realt brutalt i den klassen, bare 11 hester under verstingen Suzuki 1300 B-King. 1300GT yter nå 160 hester - og overgår konkurrenten Kawasaki GTR1400 som har 155 hester.

Teknisk yter 1300R og GT godt av samme endringer som S-utgaven, og med kun mindre endringer på eksteriøret.

Men RS-utgaven da? Den ble ikke vist i ny og oppgradert variant i Køln, og sentrale BMW-kilder tror heller ikke at den kommer med det første. Årsaken kan være at BMW har segmentert K1300-serien sin for tett mellom modellene til at det er regningssvarende.

bmw k1300 gt vist i køln intermot 2008=

bmw k1300 gt vist i køln intermot 2008 © Presse

Priser snart klare

BMW Norge regner med å ha foreløpige priser klare om et par uker. Vi for vår del regner med at 1300-serien øke med rundt 10 000 kroner (inkl. statsbudjettets forslag om 3 prosent avgiftsjustering). For ikke bare er det etter hvert blitt dyrere å produsere, også økte kubikk og hestekrefter koster flesk.

I dag koster K1200-serien henholdsvis 224 000 for R-utgaven, 244 000 for S-utgaven og 255 000 for GT-utgaven.

Se også:

http://mcjournalen.no/bmw/bmwk1200rkat05.htm

http://mcjournalen.no/bmw/bmw_k1200rsport_kat07.htm

http://mcjournalen.no/bmw/bmwk1200skat05.htm

http://mcjournalen.no/bmw/bmwk1200gtkat06.htm

bmw k1300 r vist i køln intermot 2008=

bmw k1300 r vist i køln intermot 2008 © Presse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!