Tekniske data Honda Transalp

  • Motor: Tosylindret V-motor 52º, 680 ccm.
  • Effekt: 60 hk/7750 omdr.
  • Vekt: 219 kg m/ABS
  • Setehøyde: 840 mm
  • Tankvolum: 17,5 liter
  • Toppfart: 175 km/t

Tekniske data - komplett

Fem nærmeste konkurrenter:

Kort sagt:

+ Komfort

+ Stort bruksområde


- Lite karakter

Og den har en høyst respektabel rekke forgjengere tilbake til andre halvdel av 80-tallet. En del av suksessoppskriften har vært at samtlige modeller har vært tro mot det opprinnelige konseptet - med blant annet konsekvensen at modellene er skiftet ganske sjelden, og derfor holder seg i pris.

Se video!

Sykkelen har alltid vært en forholdsvis snill eventyrsoffroader. Komfort og brukervennlighet og evne til å gjennomføre lange turer har kommet i første rekke. Maksimal effekt og heftige kjøreegenskaper er toner tilsvarende ned.

Motorytelse: 3

Transalp yter 60 hester ved 7750 omdreininger. Omsatt i praksis er dette bare akkurat tilstrekkelig til en slik sykkel i dag. Med "en slik sykkel" mener vi en sykkel som inspirerer til både bagasje og passasjer og lange turer. Hva som er tilstrekkelig henger selvsagt sammen med hvilke forventninger og kjørestil du har, for man klarer seg helt fint. Men det generelle trafikkbildet og øvrige kjøretøy - inkludert naturlige konkurrenter - beveger seg stadig mer effektivt. Og det sømmer seg ikke for en motorsykkel å skulle streve med å holde følge.

Motorkarakter: 5

Fullt så gale er det likevel ikke for Transalp, som langt på vei reddes av en fin motorkarakter. Den effekten som er, den kommer svært forutsigbart og med en jevn kurve. Det bidrar til å gjøre sykkelen komfortabelt lettkjørt. V-twinmotoren har også sin klare forse i et lengre effektregister enn sine ensylindrede konkurrenter. I praksis kan hvert enkelt gir benyttes over et større fartsregister, som bidrar til smidig kjøreopplevelse.

Motorens slagvolum har til 2008-modellen vokst til 680 cc - men om nytt og større alltid er bedre kan man sette spørsmålstegn ved. Et av Transalpens kjennetegn gjennom tidene har nemlig vært den tre-ventilerte V-motoren, altså tre ventiler per sylinder, både den gangen den var 600 cc og siste utgave som 650 cc. Nå er det riktignok en stund siden jeg kjørte forgjengerne, men jeg mener bestemt at disse har hatt en mykere og mer komfortabel gange enn den nye fireventilerte motoren.

=

GREI COCKPIT: Men heller ikke mer. Transalpen har klassisk Honda-kvalitet på førermiljøet, men kunne spandert en mer utfyllende kjørecomputer. © Kjell Magne Aalbergsjø

Kjøreegenskaper: 4

Når vi ikke gir Hondaen mer enn fire, så er det fordi Honda har vært smarte. Sykkelen er skreddersydd for en brukergruppe som ikke forventes å tyne den til slippunktet. Sykkelen har fått en generelt mer landeveistilpasset karakter, hvorav det mindre 19-tommers forhjulet bare er en detalj.

Til bytrafikk, landevei og motorvei er den derfor helt ypperlig. Sykkelen er lav og lettkjørt til tusen, og inntil et visst punkt er den herlig å kjøre sving med. Den fungere også brukbart på gode grusveier. ABS-bremsene fungerer utmerket, og vi ville ikke en gang vurdert å kjøpe denne sykkelen uten.

Men når du begynner å presse den litt i svinger, enten med mye last eller øket fart, da kommer du etter hvert til et punkt hvor presisjonen synker betraktelig. Like brått skjer det på grusvei - fin og jevn grus er ypperlig, men i det øyeblikket du møter en litt større dump, så flater dempingen brått ut og blir ubrukelig.

=

LAV OG BRED: Du sitter i sammenlikning lavt, mykt, bredt og tilbakelent på en Transalp. Det gir god og avslappet langturskomfort. Vindskjermen aerodynamisk godt utformet. © Kjell Magne Aalbergsjø

Komfort: 5

Som skrevet i tidligere test: Komfort er Transalps beste egenskap. Du sitter godt og avslappet bak en utmerket kåpe (for sin størrelse), og en vindskjerm som har meget bra aerodynamikk med tanke på turbulensstøy. Sittestillingen er bred og lav og har nesten like mye til felles med en cruiser som en offroader. Også passasjeren sitter utmerket balansert, og på en god sittepute.

=

© Kjell Magne Aalbergsjø

Førermiljø: 4

Transalp har et funksjonelt og behagelig førermiljø, med lavt og bredt styre (for klassen). Den kommer med håndbeskyttere som standard, som er svært effektivt mot kalde hender. Varmehåndtakene på testsykkelen er ekstrautstyr, men vi kan ikke anbefale dem nok. Øvrig instrumentering er høyst ordinært, og vi har litt vanskelig for å skjønne at ikke Honda spanderer på en mer avansert kjørecomputer - i dag er elektronikk så billig at det knapt hadde gitt utslag i prisen.

=

GOD ABS: Hondas ABS-bremser er utmerkede. Kjøp ikke sykkelen uten. På denne sykkelen er det heller ikke et savn at de ikke er avslagbare som på BMWen © Kjell Magne Aalbergsjø

Plass: 5

Honda Transalp er i dag - selv om 700 cc en gang i tiden var store saker - så vidt en mellomstor sykkel. Men den tidligere opplevdes som ganske stor og høy, er den nye 700-kubikkeren lavere og i praksis oppleves den av sjåføren som mindre omfangsrik enn forgjengerne. Med sin plassering i det størrelsesmessige mellomsjiktet kan den derfor passe for neste alle - fra de ferske og småvokste til mer velvoksne nordmenn.

=

TO PÅ: Søndagsturer med og uten passasjer går som en lek. © Kjell Magne Aalbergsjø

Økonomi: 5

Honda XL 700 V Transalp er mye sykkel for pengene i from av funksjon, komfort og bredt bruksområde. Den kan leveres både med og uten ABS-bremser, med en differanse på 5000 kroner. Vi ville ikke vurdert førstnevnte, denne sykkelen kler ABS. Transalpens rykte som en uslitelig traver er nærmest garanti for et brukbart bruktprisbilde.

=

LETTKJØRT: Hondaen er både lettkjørt og ganske så fin å kjøre sving med. Mindre hjul og kortere fjæringsvei enn de to andre gjør den presis og fin på asfalten. © Kjell Magne Aalbergsjø

Les hele saken
Les sammenlikningstest med Yamaha XT 660 Z Tenere og BMW F800 GS her.

">

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 124900

Konklusjon

Vi tror Honda har vært smarte med Transalp. I stedet for å lage en sykkel som får store headlines i motorpressen eller skal tilfredsstille drømmer om den store verdensturneen, er denne sykkelen er skreddersydd for sin tiltenkte kjøpergruppes reelle behov. Dessuten har den typiske Honda-kvaliteter i form av gjennomtenk og velutprøvd ergonomi. Om man ikke har urealistiske forventninger til hva denne sykkelen skal utføre, betyr det at de som kjøper denne Transalpen kommer til å være storfornøyde.

Absolutt tøffeste konkurrent kommer til å være årets splitter nye BMW F650 GS (800-kubikkeren som ikke må forveksles med forrige F650 GS). BMWen koster mer eller mindre det samme, er bedre utstyr på noen områder (mer motor, varmehåndtak, computer og mer avanserte ABS-bremser) og litt svakere på andre (vindbeskyttelse, passasjerplass).

Les sammenlikningstest med Yamaha XT 660 Z Tenere og BMW F800 GS her.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!