Test: BMW F800 GS 08

Skikkelig sprek "crosser"

Med nyheten BMW F800 GS (og nye lillesøster F650 GS), har BMW mer eller mindre tapetsert kategorien offroadsykler.

Sist oppdatert

Tekniske data BMW F800 GS

  • Motor: Tosylindret rekkemotor, 798 ccm.
  • Effekt: 85 hk/7500 omdr.
  • Vekt: 207 kg
  • Setehøyde: 880 mm
  • Tankvolum: 16 liter
  • Toppfart: ca 210 km/t

Tekniske data - komplett

Fem nærmeste konkurrenter

Det er vel bare offroadspesialisten KTM som kan matche BMW på dette området nå. Med parallelltwinmotoren på 800 cc har de dessuten karet til seg en stor bit av denne nisjen som i alt for lang tid har stått åpen - helt siden Honda 750 Africa Twin døde av alderdom. Men ettersom kubikken på sykler i Africa Twin-klassen nå har krøpet opp til rundt 1000 cc, har BMW helt riktig laget en atskillig mer enduroaktig sykkel av 800 GS. Dvs. en høy, slank og spenstig maskin. Samtidig har de klart å kompromisse mer mot veikjøring enn for eksempel KTM gjør med sine sykler.

Se video!

Motorytelse: 6

BMW F800 GS yter 85 hester ved 7500 omdreininger. Man kan alltid ønske seg mer, men vi kan ikke se at verken en 10 eller 15 hester sterkere motor hadde tilført dette konseptet bedre totalegenskaper slik 800 GS er utformet nå.

Motorkarakter: 5

GSen yter sterkt i bunn, den akselerer mykt og smidig gjennom alle seks girene, og effektkurven er jevn og forutsigbar. Innsprøytningen gjør dessuten en god jobb med å styre overgangen fra av gassen til på gassen, slik at du føler god kontroll mer hvor mye effekt du slipper ut til bakhjulet selv på vanskelig underlag. Skal vi trekke for noe, så var det at vi kunne tenkt oss et enda lenger turtallsregister av denne motoren. Men da er vi inne på mye av det samme som i avsnittet om motorytelse; Vi hadde enten fått en sterkere toppeffekt og/eller mer spisset kurve som hadde undergravd de fine allroundegenskapene den nå har med sterkt og håndterbart nedre- og mellomregister.

Kjøreegenskaper: 5

Fem er selvsagt en super karakter, og likevel var det her F800en skuffet mest. Kanskje var forventningen for høye? Tross i 21-toms forhjul og hele 230 mm fjæring i gaffelen skal dette være en skikkelig racer på godt svingete asfaltvei. Og det er den - så lenge asfalten er god. Men når telehiven blir voldsom, det som burde vært sykkelens virkelig favorittområde, da blir gaffelen med rørbein på solide 45 mm i diameter i første omgang for tøff og hard. Den spretter som en hardpakket ball. Det gjør selvsagt mange andre gafler også, men så viser dets seg at BMW-gaffelen er ikke justerbar!? Ikke bare det, den litt odde geometrien i forstillingen krever også betydelig tilvenning. Ute på grusveien forsterker disse følelsene seg, noe vi til dels må tilskrive at testsykkelen var utstyrt med svært landeveis orientert dekk. F800 GS redder seg til slutt likevel godt inn takket være superb kjørestilling og respons, som gjør sykkelen til en herlig lekesykkel. Også ABS-bremsene, som er avslagbare om man vil gjøre en super jobb. Likevel sitter vi tilbake med følelsen av at en BMW F800 GS-eier nok skal få jobbe med både dekk dempere og tilvenning til sykkelen før den sitter like godt i fingrene som for eksempel en KTM gjør rett ut av kassen.

Komfort: 5

LANGBEINT: Med 21-toms forhjul og hele 230 mm fjæring i gaffelen skal dette være en skikkelig racer både på humpete asfaltvei og tøffe grusveier. Men gaffelen er stump.
LANGBEINT: Med 21-toms forhjul og hele 230 mm fjæring i gaffelen skal dette være en skikkelig racer både på humpete asfaltvei og tøffe grusveier. Men gaffelen er stump. Foto: Kjell Magne Allbergsjø

Romslig og velutformet kjørestilling, få vibrasjoner, smidig girkasse, gode instrumenter, varmehåndtak i to trinn, ABS-bremser. Alt trekker opp. Eventuelle motforestillinger er at den gir forholdsvis lite vindebeskyttelse og at salen kan være tøff til de aller lengste etappene. Men det er et valg BMW har tatt med denne sykkelen, og som du får mye igjen for i andre situasjoner. Passasjerplassen er akseptabel, men også den best på opp til mellomlange etapper.

Førermiljø: 5

F800 GS har god og typisk instrumentering fra BMW. Med en knapp på styret blar du gjennom informasjonsmenyen. Varmehåndtakene er både smekre og effektive og styres i to trinn. Det er montert et solid og bra ergonomisk styre på F800, som likevel har to mangler. 1 - håndbeskyttere mangler (dette føles som rent tull). 2 - BMWs famøse treknapps blinklyssystem bør en eller annen gang avlives. Personlig hadde denne testeren trodd BMW skulle komme til fornuft da de for fire år la om til en mer aktiv og fremtidsrettet stil på produktene sine, men noen anakronismer henger igjen. Enkelte vil nok savne en høyere vindskjerm, til gjengjeld bidrar den lille til både at sykkelen føles liten og nett å kjøre, samtidig som komforten er høy i form av en jevn vindstrøm rundt hjelmen.

FULL TANK: Bensinpåfyllingen er på bakre sidedeksel, og tanken sitter du på.
FULL TANK: Bensinpåfyllingen er på bakre sidedeksel, og tanken sitter du på. Foto: Kjell Magne Allbergsjø

Plass: 4

Sykkelen er høy, og med god avstand ned til fothvilerne. Det gir et godt utgangspunkt for storvokste førere, samtidig som småtasser som undertegnede (170 cm høy) stortrives. Passasjeren er den som tilgodesees med minst plass, evt. på linje med manglende smårom til hansker, kredittkort etc.

Økonomi: 4

BESKJEDEN KÅPE: Herlig cockpit og instrumentering til aktiv kjøring, men i tursammenheng vil enkelte savne bedre vindbeskyttelse.
BESKJEDEN KÅPE: Herlig cockpit og instrumentering til aktiv kjøring, men i tursammenheng vil enkelte savne bedre vindbeskyttelse. Foto: Kjell Magne Allbergsjø

145 000 kroner er det vi opplever som en riktig pris for sykkelen, sett i lys av egenskaper og konkurrenter over og under. Men det skyldes også at de nesten eier denne delen av offroadnisjen (750 til 950 cc), og med litt hardere konkurranse i sjiktet tror vi nok at BMW kunne senket prisen til ned mot 135 00 kroner. BMW gir imidlertid mye utstyr, godt tilbehørsprogram og oppfølging for pengene, men sparer også inn på enkelte rare småting som håndbeskyttere. BMW har tradisjonelt høy annenhånsverdi. Så får vi håpe de kan holde det.

TO PÅ: Passasjerplassen er akseptabel opp til mellomlange etapper.
TO PÅ: Passasjerplassen er akseptabel opp til mellomlange etapper. Foto: Kjell Magne Allbergsjø
UNIK MOTOR: Med parallelltwinmotoren på 798 cc har BMW karet til seg en stor bit av denne nisjen som har stått åpen siden Honda 750 Africa Twin forsvant.
UNIK MOTOR: Med parallelltwinmotoren på 798 cc har BMW karet til seg en stor bit av denne nisjen som har stått åpen siden Honda 750 Africa Twin forsvant. Foto: Kjell Magne Allbergsjø

Denne saken ble første gang publisert 25/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også