Da vi testet Volkswagen Amarok mot de argeste konkurrentene i pickup-klassen i 2014 (Isuzu D-Max og Toyota Hilux), konkluderte vi med at Amarok var best på komfort og den i pickup-trekløveret som ga mest personbilaktige kjøreegenskaper. Vi belønnet den derfor med terningkast seks i testkategoriene "kjøreegenskaper" og "motor/drivlinje".

Snart kommer en ny og ifølge Volkswagen enda bedre Amarok. En bil som skal falle i smak også hos dem som tidligere har valgt tradisjonelle SUV-er.

Det er kanskje veien å gå for å kapre førsteplassen i pickup-segmentet. Ifølge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, måtte Amarok se seg slått av Isuzu D-Max i 2015. Riktignok med kun 45 biler over et helt år, med 949 mot 984 solgte biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

NYTT PANEL: Volkswagen holder foreløpig kortene tett til brystet, men forteller at nye Amarok blant annet vil få nytt instrumentpanel. Skal vi tippe det er digitalt og minner om det vi finner i nye Audi A4 og TT? © Volkswagen

Personbil med fullverdige offroad-egenskaper

I god Volkswagen-tro er de designmessige endringene ganske små. Samtidig er de mange nok til at du ikke er i tvil om at dette er en ny Amarok når du ser den.

Med nye Amarok mener Volkswagen at de befester sin posisjon som et premium-valg i pickup-segmentet. Bilgiganten oppgir videre at nye Amarok har kjøreegenskapene til en personbil, men samtidig fullverdige offroad-egenskaper.

Slike utsagn tar vi alltid med en klype salt. Samtidig vet vi av erfaring at Amarok er den pickupen i klassen som mestrer dette best til dags dato, og det skal godt gjøres å bygge en ny bil med dårligere egenskaper.

Utstrakt bruk av horisontale linjer og tydeligere linjeføring i designet, skal gi Amarok en tydeligere tilstedeværelse enn dagens modell. Større felger i alle utstyrsnivåer er kanskje ikke veldig praktisk på dårlig underlag på en byggeplass, men løfter utseendet nok til at Volkswagen mener dette er rett vei å gå.

Tekniske data og lanseringsdato for nye Amarok er foreløpig ikke offentliggjort.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!