Kort sagt:

+ Robust

+ Cargo-versjon for dem som trenger det


- Veiegenskaper

- Støy

- Omstendelig 4WD-innkobling

Den første Toyota Hilux kom i 1968, men det er fra 80-tallets 3. generasjon og fremover til dagens 7. generasjon vi kjenner Hilux best i norsk sammenheng.

Vår testbil er en Toyota Hilux SR5 Cargo. Den har et spesiallaget norsk overbygg, med skuffer og små avlukker i sidene som gjør at den er rettet direkte mot folk i håndverksfagene.

Når du åpner bak kan du trekke ut vareromsgulvet (også det med mange avlukker under) og plassere en europall på inntil 450 kilo. Bilen har også vært innom Arctic Trucks og fått grovere dekk samt større bakkeklaring.

Den aktuelle utgaven av Toyota Hilux kom på markedet i 2005, men fikk en facelift for 2012.

Kjøreegenskaper: 3

Hadde våre testkriterier dreid seg om fremkommelighet utenom allfarvei, ville Hilux med dekk og understell fra Arctic Trucks, sannsynligvis stått til en sekser.

Vi er i verste fall innom dårlig skogsbilvei, og for Hilux er det synd. Jo dårligere vei, dess bedre fungerer bilen.

På normale veier er ikke Toyota Hilux Cargo noe morsomt bekjentskap og tilbygget hjelper ikke. Det gir høyere tyngdepunkt og økt sidevindsfølsomhet. Resultatet er at du ikke ønsker å utfordre bilen i svingkjøring og at ferden foregår i rolig tempo.

Når du sjalter inn 4WD-en er det en manuell jobb og forbindelsen mellom for- og bakhjul er stiv med 50/50 kraftfordeling.

Toyota Hilux Arctic Trucks pickup=

PÅ GRUNT VANN: Et par sølepytter er ikke noe å bekymre seg for i Toyota Hilux. © FOTO: Handeland, Petter

TEKNISKE DATA

  • Motor, cm3: 2494
  • Effekt, hk ved o/min: 144/3400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 343/1600-2800
  • Egenvekt, kg: 1980
  • Tilhengervekt, kg: 2500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 526/184/184
  • Bagasjerom, liter:
  • Standard dekkdimensjon: 285/70R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,73
  • CO2-utslipp, g/km: 194
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,3
  • Toppfart, km/t: 170
  • Pris fra, kr: 298 700
  • Pris testbil, kr: 401 800

Motor: 3

I Hilux finner du en ganske typisk pickup-motor, en 2,5-liters turbodiesel på 144 hk med 343 Nm mellom 1600-2800 o/m. En femtrinns manuell girkasse og egen spak for å sjalte mellom høy og lav 4WD hører også med.

Pickup behøver ikke være ensbetydende med gammeldags teknikk på motor og drivlinje, noe VW Amarok er et eksempel på. Samtidig skjønner vi de som vil ha det så enkelt og robust som mulig, men det går utover brukervennlighet i det daglige.

Ytelser: 2

Toyota Hilux veier tett på to tonn og aerodynamikken i Cargo-påbygget bidrar neppe til at bilen blir raskere oppe i fart. I alle fall er akselerasjonsresultatene svake.

Full spurt fra 60-100 km/t i 3. gir tar 9,2 sekunder. Det er merkbart langsommere enn Isuzu D-Max som gjør samme øvelse på 7,7 sekunder.

Bilen flytter seg også ytterst moderat i 5. gir med 60-100 km/t på 22,4 sekunder. Skal du holde følge på motorvei, fordrer det ivrig gasspedalbruk og god planlegging.

Pickup=

SNEKKER ANDERSEN: Er du på jakt etter verktøyskrin på firehjuls, er Cargo-modellen rett bil for deg. © FOTO: Handeland, Petter

TESTDATA

  • 0-100 km/t, sek.:
  • 60-100 km/t, 3. gir: 9,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 13,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 22,4
  • Støy tomgang, dBA: 48,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 65,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 72,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 76,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,86

Eksteriør: 4

Toyota Hilux er en vaskeekte pickup-klassiker. En fin, ren grunnform som bare blir tøffere med store hjul og økt bakkeklaring med Artic Trucks-pakke. Selve Cargo-påbygget er ikke spesielt pent, men svært praktisk for en håndverker.

Interiør: 4

Toyota Hilux følger preget fra andre pickup-modeller vi har testet. Her er design og løsninger som minner om fem-seks år gamle personbiler. Funksjonelt er det ikke noe å utsette, men stilen blir enklere og røffere. Akkurat det kler Hilux godt.

Cargo-modellen har et spesiallaget norsk overbygg, med skuffer og små avlukker i sidene som gjør at den er rettet direkte mot folk i håndverksfagene.

Når du åpner bak kan du trekke ut vareromsgulvet (også det med mange avlukker under) og plassere en europall på inntil 450 kilo. Uten at vi er i målgruppen, virker det som en velfungerende løsning. Er du ikke interessert i Cargo-påbygget, blir bilen billigere og sannsynligvis bedre å kjøre.

Komfort: 3

Sittestillingen er helt fin og setene holder bra standard. Dermed er vi egentlig ferdig med skrytet i komfortkapittelet.

Nei, vi forventer ikke at en pickup skal konkurrere med en normal familiebil på dette området. Men selv etter pickupstandard er Toyota Hilux mer enn normalt slitsom.

Det gjelder spesielt støynivået, der verken hjul eller påbygg hjelper Hilux. I 100 km/t måler vi 76 dBA. Det er 5- 6 dBA mer enn typiske pickup-konkurrenter, noe som ikke er en arbeidsplass verdig.

Toyota Hilux Artic Trucks pickup=

TYPISK: Innvendig har Toyota Hilux kjente designelementer fra andre Toyotamodeller, men de er ikke hentet fra de siste årsmodellene. © FOTO: Handeland, Petter

Sikkerhet: 4

Toyota Hilux er ikke testet av EuroNCAP, men av ANCAP (Australasian New Car Assessment Program). Testmetodene hos ANCAP er harmonisert med EuroNCAP.

Hilux klarer seg bra i testen, men beskyttelsen av brystregionen kunne vært bedre for føreren. På SR+ utstyrsvariant er stabilitetskontroll standardutstyr.

Pris/utstyr: 4

Toyota Hilux spenner over et bredt prisområde, fra snaut 300 000 kroner for den billigste versjonen. Toppmodellen SR+ med fem seter, 3,0-liters diesel på 171 hk og femtrinns automatgir starter på 687 900 kroner. Hilux har et utmerket rykte for soliditet og holder seg godt i verdi.

Forbruk: 3

Ifølge EU-miksen skal Toyota Hilux bruke 0,73 l/mil. Cargo-påbygget bidrar nok til at vårt testforbruk blir på 0,86 l/mil, men kan nok ikke ta hele skylden for det.

Toyota Hilux Arctic Trucks pickup=

GROVT: Dekkene gir gode egenskaper på dårlig underlag, men gjør ikke Toyota Hilux noen tjeneste når det kommer til støyutvikling. © FOTO: Handeland, Petter

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er ingen tvil om at Toyota Hilux er en tøffing som tåler mye juling. Men hvis du bruker pickup mest på vanlig vei, kan det bli vel mange kompromisser. Cargo-versjonen vi kjørte, passer best til håndverkere som trenger de spesielle egenskapene. For andre går påbygget for mye utover bilens egenskaper og vi ville nok like Hilux bedre som ren pickup.

Les også:

Barskere bil enn dette får du ikke i Norge

Slik gjør du bobil av pickup-en

Pickup-galskap fra Australia

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Toyota
Pris 298700

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!