Kort sagt:

+ Pris/utstyr

+ Automatgir

+ 3,5 tonn hengervekt

+ Bryter for innkobling av 4WD


- Ikke midtdifferensial

- Noe motorstøy

img Del på Facebook



Pickup-modellen Isuzu D-Max har blitt en populær bil i Norge og den nye, mer moderne D-Max-modellen vi kjører ble lansert i 2012. Siden den gang har det skjedd viktige ting med D-Max, blant annet har man fått på plass en 2,5-liters diesel med twinturbo på 163 hk, dessuten kan bilen nå trekke henger på inntil 3,5 tonn. Et viktig element i pickup-verden.

Den mest populære varianten i Norge med 70 % av salget er doublecab med automatgir og Exclusive utstyrspakke. Også pickup-sjåførene vil ha det bra bak rattet.

I likhet med Toyota har Isuzu et samarbeid med Arctic Trucks, slik at du kan tøffe opp pickupen din etter ønske. Og det leveres bøttevis med ulikt tilbehør, enten du vil ha snøplog eller campingpåbygg.

Kjøreegenskaper: 4

I forhold til sine pickup-konkurrenter kjører Isuzu D-Max helt greit. Den gir trivselsfølelse bak rattet og er enkel å håndtere. Bilen leveres med stabilitetskontroll, noe som gjør den tryggere på glatt føre.

4WD-systemet er av den enkle innkoblbare typen. Kraftfordelingen er 50/50 og forbindelsene mellom akslene er stiv, så systemet fungerer best som fremkommelighetshjelp. D-Max virker som et bra kompromiss mellom det yrkesmessige tøffe og mykere hverdagsegenskaper.

Motor: 4

Automatgiret gjør at Isuzu D-Max kjennes lettkjørt. Fem trinn er ikke all verden sett med personbiløyne, men med pickupbriller på fungerer det fint. Den sjalter ikke spesielt raskt, men er relativt myk i skiftene.

Isuzu D-Max pickup=

PICKUP: Isuzu D-Max er en tøffing uten jålefakter eller ekstra dilldall. © FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

Isuzu D-Max

  • Motor, cm³: 2499
  • Effekt, hk ved o/min: 163/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2000
  • Egenvekt, kg: 2067
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 530/186/180
  • Standard dekkdimensjon: 255/65R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,84
  • CO2-utslipp, g/km: 220
  • Toppfart, km/t: 175
  • Pris fra, kr: 319 900
  • Pris testbil, kr: 369 900

Vribryteren mellom setene til 4WD-systemet sørger for at du kan skifte frem og tilbake i fart opptil 100 km/t. Isuzus 2,5-liters diesel med twinturbo yter 163 hk og har et dreiemoment på 400 Nm. Gangen er litt hard ved pådrag, men oppe i fart legger du lite merke til det.

Ytelser: 4

Det er skjedd en god del på motorfronten hos pickup-modellene. Det er ikke lenger slik at du frykter motbakkene og forbikjøringer må utsettes til det går nedover.

I forbikjøringsområdet 60-100 km/t bruker Isuzu D-Max 7,7 sekunder med kickdown, et akseptabelt resultat. Til sammenligning gjør en VW Golf med 105 hk dieselmotor det samme på 7,0 sekunder.

Eksteriør: 4

Isuzu D-Max har etter vår oppfatning en pen og moderne pickup-profil, og ser passe småtøff ut bakfra. Fronten er prangende; om du liker de voldsomme krominnleggene blir et spørsmål om smak og behag.

Interiør: 4

Innvendig har Isuzu D-Max en lett blanding av asiatiske stilarter.

Det gir et ryddig instrumentbord, relativt grei betjening straks du har satt deg inn i funksjonene og enkel materialkvalitet, uten at vi griner på nesa av den grunn.

Dette er ingen pyntegjenstand, men en bruksbil. I forhold til andre pickupmodeller fungerer seter og sittestilling helt greit.

Isuzu D-Max pickup=

SKINN: Betaler du 10 000 kroner ekstra for Isuzu D-Max pickup, får du Executive-pakke med blant annet skinnseter. © Handeland, Petter

Testdata

Isuzu D-Max

  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 7,7
  • Støy tomgang, dBA: 48,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,81

Komfort: 4

Isuzu D-Max har et relativt mykt oppsatt understell. Dermed er fjæringen akseptabel selv når du kjører rundt med tom bil. På dårlig underlag blir det noe slag og stussing, men det må du regne med i en bil med stiv bakaksel.

Støymessig klarer bilen seg brukbart i pickupklassen. 70,5 dBA i 100 km/t er et akseptabelt resultat, omtrent som i en moderne småbil. Vind og hjulstøy er mest merkbart på lande- og motorvei, mens dieselknatring fra motoren dominerer opp til 50-60 km/t.

Sikkerhet: 4

Isuzu D-Max fikk fire av fem stjerner i EuroNCAP-testen i 2012, et bra resultat for en pickup. Beskyttelsen av voksne ble vurdert til 83 %: Bilen får trekk for marginal beskyttelse av bryst- og benregion i en frontkollisjon, men oppnår svært god score for sidekollisjon.

Pris/utstyr: 5

Vår Isuzu D-Max er en fullspekket Exclusiveversjon med automatgir og doublecab til 369 900 kroner. Da får du mye pickup for pengene, med blant annet automatisk klimaanlegg, skinnseter, elektrisk justering og høyderegulering av førerstolen.

Forbruk: 4

Du forventer ikke lavt forbruk for en bil med dårligere aerodynamikk enn en murstein og egenvekt med fører på snaut 2,1 tonn. Men det går ikke så galt som vi frykter: I den faste forbrukstesten vår, klarer Isuzu D-Max seg med 0,81 l/mil. Til sammenligning bruker en BMW X5 med firesylindret dieselmotor 0,73 l/mil i samme test.

Isuzu D-Max pickup=

TØFFING: Litt møkk her og der skremmer ikke Isuzu D-Max pickup. © Handeland, Petter

Martin Jansen

Tøffing på jobb

Sluker ujevnhetene i veien som ingenting.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Isuzu D-Max er en enkel og ærlig pickup: Du får det du ser og det du betaler for. Ingen jålefakter og ikke noe ekstra dilldall. Skal du ha mer avansert 4WD og drivverk, må du lete andre steder og til en høyere pris.

img Del på Facebook



Les også:

Barskere bil enn dette får du ikke i Norge

Slik gjør du bobil av pickup-en

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Isuzu
Pris 319900

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!