BMW 5-serie ActiveHybrid

Muskelhybrid

BMW har bygd en hybrid som også fungerer som en sportssedan.

ACTIVEHYBRID: Ytelsen og økonomien til 5-serie ActiveHybrid er på linje med 535d. Men dieselen kan ikke gli stille gjennom byen, og heller ikke sparke fra som denne når du gir jernet.
ACTIVEHYBRID: Ytelsen og økonomien til 5-serie ActiveHybrid er på linje med 535d. Men dieselen kan ikke gli stille gjennom byen, og heller ikke sparke fra som denne når du gir jernet. Foto: Alle foto: BMW
Sist oppdatert

For tiden er "muskelhybrid" den store greia for mange, med Lexus and Porsche først i løypa. Men de er ofte ødelagte av mekaniske forsinkelser når du gir bånn gass og drivverkene klunker seg sammen på en ny måte fra økonomimodus til kraftmodus.

Denne BMW 5-serien er annerledes. Vil du ha ytelse, må du legge inn dette på forhånd ved å vippe på en bryter. Da får du det fint hele veien, helt til du bevisst slår bryteren tilbake.

Så når det er gode veier foran deg, legger du inn sport-modus, og økonomien forsvinner ut med eksosen. Motorutkobling skjer aldri. Åttetrinnsautomaten liker høye omdreininger (eller du kan bruke padleårene, som svarer kvikt). De adaptive demperne blir stivere. Du er i en skikkelig BMW.

Hybriden er faktisk lite grann raskere enn en ordinær 535i, selv om de deler den nøyaktig samme rekkesekserturboen på 310 hester.

Det ekstra dyttet kommer fordi el-motoren til hybriden i Sport jobber sammen med bensinmotoren. Den fungerer som en booster når du bånner gassen, og gir seg ikke før du løfter den igjen. Forbruket er forøvrig på godt over literen.

Kan klare 0,8 liter per mil

Så la oss gå til økomodus. Gassresponsen blir vesentlig mykere. Når det er mulighet for det, settes giret i fri og motoren slås av mens bilen stoler på massefarten (når du sakner farten eller er i nedoverbakke) eller på elkraft (ved trilling i byfart).

 

PUSH: Det ekstra dyttet kommer fordi el-motoren til hybriden i Sport jobber sammen med bensinmotoren
PUSH: Det ekstra dyttet kommer fordi el-motoren til hybriden i Sport jobber sammen med bensinmotoren

Prosessen er myk nok til at du snart ikke legger merke til den. Med varsom gassbruk kan du klare 0,8 liter på mila selv når du holder følge med annen trafikk.

Det nye hybridsystemet er relativt enkelt. Batteriet ligger bak baksetene (noe som utelukker en Touring). Automatkløtsjen ligger mellom bensinmotoren og elmotoren, som sitter der dreiemomentomformeren satt, og gjør den samme jobben når du starter opp. Den åttetrinns automatkassa er nesten uforandret, noe som reduserer kostnadene.

Pussig nok er ytelsen og økonomien til denne hybriden på linje med en 535d. Men dieselen kan ikke gli stille gjennom byen, og heller ikke sparke fra som denne når du gir jernet.

Spesifikasjoner:

Motor: 2979 ccm, 6 syl, pluss e-motor,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 310

Nm: 450

Forbruk: 0,64 l/mil

CO2-utslipp: 149 g/km

0-100 km/t: 5,9 sek,

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1850 kg

Pris: Norsk pris ikke klar, antakelig litt under millionen.

DOMMEN

To biler i én: Sportssedan og hybrid. Det er smart fornuft.

Les også:

KLIMATOPP: Ser ut som en normal BMW, og kjører som en normal BMW. Er en hybrid. Fantastisk.
KLIMATOPP: Ser ut som en normal BMW, og kjører som en normal BMW. Er en hybrid. Fantastisk.

Catrine (33) sparte 100 000 på en brukt BMW 5-serie

Alt du trenger å vite om BMW 5-serie

Alt du vil vite om BMW M5

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også