Det kom motstridende beskjeder fra Audi under lanseringen av S8 Plus. Produktsjefen var veldig opptatt av å få fram at dette fremdeles var en Audi S8, siden stilen til en oligarkbil ikke passer med et aggressivt og kjørefokusert RS-produkt. Men deretter refererte RS-sjef Heinz Hollerweger til Plus-merket, de 605 hestene og dreiemomentet på 750 Nm. Den er «en RS på alle måter, unntatt i navnet». Vi får kjøre den, og se hvem som har rett.

Autobahn-konge

V8 4.0 TFSI-bensinmotoren er i S8 Plus utstyrt med to kraftigere turboer sammen med en omprogrammert ECU og nye eksosventiler. Dette øker antall hestekrefter med 85 sammenlignet med en vanlig S8. Fartsmessig er dette en Autobahn-konge, og drar fra ruslefart på 190 km/t til 260 og videre med snerrende letthet. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t, men kan økes til 305 km/t dersom du velger Dynamikk-pakken, som også inkluderer keramiske bremser og et sportseksosanlegg som er modifisert av quattro GmbH.

Akselerasjonen er ikke veldig dramatisk. Du føler at du blir presset inn i setet med tusen justeringsmuligheter, men det er ikke noe rykk; bare kontinuerlig trøkk. Under belastning ved lavt turtall låter motoren litt som en diesel, som en Cayenne S Diesel. Dette er en ulv i fåreklær – en pantomimeartist med en stor kanon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

audi s8 pris

UMULG FYSIKK: At en så stor og tung bil kan gå så fort er egentlig utenfor fatteevnen.

Den største selvmotsigelsen

Men den er skikkelig sinna når den setter i gang. Quattro-firehjulsdrift betyr at den klarer 0–100 på 3,8 sekunder, noe som gjør den til klodens raskeste limousin.

Samt den største selvmotsigelsen på hjul i vår verden. I oppgitte tall er den altså raskere enn for eksempel en så heftig sportsbil som Porsche 911 Carrera 4S.

Den 8-trinns Tiptronic automatkassa er ikke den aller beste på nedgiringer, men den girer sømløst oppover, noe som passer utmerket til de relativt myke egenskapene til Plus. Jeg har heller aldri kjørt en to tonns bil som stopper så brutalt overbevisende.

Inkonsekvent styring

Så i rett linje har denne bilen mange RS-egenskaper, om den ikke er direkte rå. Men på stedene mellom langsidene er den dessverre som i tidligere RS-dager. Jeg kan forsikre deg om at ingen stor luksuspudding av en bil vil være sylskarp å kjøre, men Plus er belemret med en inkonsekvent dynamisk styring.

Den adaptive luftfjæringen derimot er super, og sørger for både komfort og sportslighet. Felger leveres i størrelse opp til 21 tommer, og blant standardutstyret finner man blant annet Matrix LED-lys.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

audi s8 pris

RASK: Herfra kan du kjenne akselerasjonen fra 0–100 km/t på 3,8 sekunder, 0,3 sekunder raskere enn den vanlige Audi S8

DOMMEN:

Endelig har litt villskap blitt tilsatt A8, men litt latterlig om du ikke er på en tysk motorvei.

Tekniske data

Pris: Fra 1 779 600,-

Motor: 3993 ccm V8, AWD

Hk: 605

Dreiemoment: 750 Nm

0–100 km/t: 3,8 sek,

Toppfart: 305 km/t

Oppgitt forbruk: 1,0 l/mil

Oppgitt CO₂-utslipp: 231 g/km

Vekt: 2065 kg

audi s8 pris

KARBON: Designen til S8 plus skiller den noe fra en vanlig Audi S8. Detaljer som spoileren på bakluken, bladene på frontspoileren og luftinntakene og speilhusene, kan leveres i karbon.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!