N står vel for Nürburgring, og 430 for hestekrefter?

Nettopp. Aston Martin Vantage N430 bruker den tørrsumpsmurte 4,7-liters V8-eren med fire kamaksler fra Vantage S, og også sportsfjæringen fra den bilen. Som ble utviklet på Nürburgring

Så det er bare en Vantage S med ekstra sportslig sportsfjæring?

Ja, i utgangspunktet. Endringene som er gjort på denne N430 er først og fremst kosmetiske. Du har valget mellom fem farger med to toner, ulike N430-merker, og karbonpaneler, ratt med alcantara, sånne greier. Den eneste mulige effektfordelen du får, kommer fra vektbesparelsen på 20 kg som er oppnådd med lettere, smidde lettmetallfelger og seter i karbonfiber og kevlar.

Det høres ut som en halvgjort jobb?

Ja, det stemmer. Den opprinnelige N400 fra 2007 var et lite triks med en trimmet versjon av datidens 4,3-liters V8 som ga 405 hester (20 ekstra) og spesiallagde fjærer, dempere og krengningsstag bak. Ved siden av den ser den nye versjonen stakkarslig ut. Men den føles ikke sånn.

Så den er like rå som du bør forvente?

Stort sett. Siden Astons biler ikke utvikler seg særlig, blir de hengende stadig mer etter de nyeste sportsbilene. De er gamle, men også sjarmerende, noe som kler dem. Vantage er nesten 10 år gammel. Den er stadig utviklet slik at den nå kjører rent og vakkert, er fast dempet, men ikke røff, styrer behagelig og kommer seg bortover vriene veier på en rask og engasjerende måte. Det er en nær sagt analog sportsbil.

=

PRØVEKJØRT: Aston Martin Vantage N430. FOTO: TopGear

Tekniske data

  • Motor: 4735 ccm V8
  • HK: 436
  • Dreiemoment: 490 Nm
  • 0-100 km/t: 4,5 sek
  • Toppfart: 305 km/t
  • Oppgitt forbruk: 1,38 l/mil
  • CO2-utslipp: 321 g/km
  • Vekt: 1610 kg
  • Pris: Ca 950 000,- (England)

Og hva med motoren?

Du skulle tro at den var litt i spedeste laget, men det er en herlig motor å bruke: Fin lyd, og den er vill og knusende mot turtallstoppen. Men det er synd at den har litt slakk i drivverket med den manuelle girkassa, og girskiftene er veldig tette og vriene å takle. Derfor er den ikke ideell til bykjøring, og blir klossete og hakkete.

Greit; så hvor mye mer enn en vanlig Vantage S koster denne?

5000 pund mindre (i England). Med en pris på 89 995 pund er den billigere enn Vantage S, og det virker prisgunstig for noe som er så vakkert og engasjerende. Men pass deg for oppførselen dens i lav fart. Og GPS-en er like irriterende som den alltid har vært.

DOMMEN

Bedre å kjøre enn noen gang, men begynner å gå ut på dato.

Les også:

Her er de 20 råeste bilene vi har kjørt

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

Her er høstens viktigste bilnyheter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!