En VW Golf R er ingen sinke. Den har samme motor som VW Golf GTI, men er tunet til kraftigere ytelser. Der den 2,0 liter store TSI-turbomotoren i Golf GTI yter 230 hk, har R-modellene hele 300 hk.

Men nå har VW plusset på ytterligere 100 hk i det som ligger an til å være verdens sterkeste toliter.

For hvor mye krefter kan man egentlig klemme ut av en toliters motor? Ifølge Volkswagen, i hvert fall 400 hk. Jepp, det er antall hk i Golf R400.

Utgangspunktet er Golf Rs 2,0-liter store, firesylindrede turbomotor, som er blodtrimmet fra usle 300 hk til et nivå som kan parkere superbiler. Altså 200 hk per liter. Det får Bugatti Veyron med sine rundt 127 hk per liter W16 til å blekne.

Ekstrem Golf

VW understreker at R400 kun er et konsept, en demonstrasjon av hvor langt man kan strekke strikken. Men dette er et levedyktig konsept, og VW beskriver ytelsene som "gjennomførbare".

Resten av konseptet er like kjent og kjært som stemmen til Oddgeir Bruaset. Dog noe mer pulsfremkallende.

R400 har som Golf R sekstrinns DSG-kasse og 4Motion, og skal være god for 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Det er Ferrari F40-territorium. Toppfart? 280 km/t. I en Golf!?

=

GOLF: R400 ble vist frem på bilutstillingen i Beijing. FOTO: VW

Noe mer påbygg

Hjulbuene er bygget ut med ytterligere 20 mm for å få plass til 19-tommers felger og kjølekanal til bremsene.

I tillegg har den en del annet aerodynamisk snacks, blant annet en frontspoiler inspirert av 80-tallets Golf G60.

På innsiden er det som forventet mye karbon og Alcantara, samt kraftig gulfarge for å sørge for at allerede vettskremte og småkvalme passasjerer skal bli 100 prosent bilsyke.

=

VW GOLF: Flere nettmedier har meldt at R400 kommer til å bli produsert. FOTO: VW

Mercedes har vist at det er mulig

Men det store spørsmålet er om motoren er gjennomførbar. Ikke i den forstand at den krever en gjeng spesialister på stand-by, men "den kommer i produksjon, bare å begynne å spare". Vi tror det siste.

Den toliters turboen i Mercedes A45 AMG yter 360 hk, og den føles ikke som en bil som når som helst kan selvdetonere.

Over 400 hk sterke Mitsubishi Evo FQ400 benyttet også en toliters turbo, riktig nok med hyppige serviceintervaller og flere minutters turboforsinkelse.

Men er det en produsent som kan fikse 200 hk per liter uten å ødelegge kjøreegenskapene, så er det VW. Kompaktbiler ble plutselig veldig mye kulere.

Les også:

Dette er bruktbilene du bør styre unna

Vi har testet åtte elsykler

Billigdekk imponerer i test

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!