Du har kanskje skjønt at 2 er det nye 1 for BMWs små todørsbiler. Det blir ingen 1-serie Coupé fra nå av: 2-serie Coupé tar over.

2-serien er bredere enn 1-serien, spesielt i sporvidden bak, og de deler ingen karosseribiter. Den nye Coupéen er ikke en magisk elegant eller smellvakker brautebil, men den har likevel en solid porsjon pondus som den gamle, litt avskrapte bilen manglet.

Bilen vil naturligvis komme med mange motorer. Alle vil være litt kraftigere enn tilsvarende i 1-serien. I Norge fås den med alt fra nedtrimmet 218d med 136 hk til 337 500 kroner til toppversjonen M235i som vi kjører.

Veldig mye råere

Den treliters turbo-sekseren har 326 hk. Den har gjennomgått M-behandling, mens "35i"-motorene uten M (som har 310 hk) ikke har det. En enkel chippejobb ville vært for enkelt for M-folkene.

Motoren deres har en smidd, og mye sterkere, veivaksel enn den støpte som sitter i de vanlige motorene. Dette gjør at BMW kan øke dreiemomentet fra 324 Nm (335i) til 450 Nm.

Den har også bedre kjøling, og låter råere - veldig mye råere. Det er også masse trøkk i mellomsjiktet, og ingen nevneverdig forsinkelse under 3000 o/min. Altså en skikkelig kjapp bil.

NORGES-TRIMMET: Billigste BMW 2-serie coupe i Norge er den nedtrimmede versjonen av 218d med 136 hk til 337 500 kroner. Med 143 hk koster den 340 900. Vil du ha den med åttetrinns automat koster den fra 359 300 kroner med 218d. © FOTO: BMW

Tekniske data BMW M235i Coupe

  • Motor 2979 ccm 6-syl turbo
  • Drift: Bakhjulsdrift
  • HK: 330
  • 0-100 km/t: 5,0 sek
  • Toppfart: 250 km/t
  • Dreiemoment: 450 Nm
  • Oppgitt forbruk: 0,81 l/mil
  • CO2-utslipp: 189 g/km
  • Vekt: 1455 kg
  • Pris: 759 000 kroner - i Norge

Fyke av sted når du vil

Motoren gjør en fin jobb ut av å virke som en selvpustende motor når den jobber hardt, og automatkassa føles som en DSG, med raske girskift. Sammenlignet med kombicoupeen M135i har M235i stivere fjæring. Dette gjør også at styringen reagerer kjappere.

Balanse er tingen: Den har ingen stor understyring, og når kreftene kommer, legger bakenden seg litt ut. Setene gir deg en klar beskjed om hva som foregår.

Styringen gjør ikke det, men den kompenserer med å reagere progressivt og umiddelbart. Bremsene jobber med chassiset så du får en trygg stabilitet.

Den føles alltid engasjert og villig på veien, og er alltid klart til å fyke av sted når du vil. Og samtidig er den sivilisert. Den er stram, men ikke røff.

Dette er en bil som forstår føreren. Styringen, gassen og bremsene er progressive, og alt er balansert mot det andre: Ingen av dem slåss om oppmerksomheten din, men alle vet å belønne den. Her vet du hvor du befinner deg.

DOMMEN:

Den nye 2-serien får 1-serie Coupé til å se gammel ut. Denne "halvt M-versjonen" er herlig.

RIVALEN:

Mercedes CLA 45 AMG - 4WD er flott, motorresponsen er mindre bra.

=

TOPP: Vi har kjørt toppversjonen M235i, den er en absolutt perle på veien. FOTO: BMW

Toerkaos

I fjor fortalte BMW oss at partall i serienummer var for fastback- og coupébiler, samt for kabrioleter: Altså 4-serie Coupé, Gran Coupé og kabriolet, 6-serie Coupé, kabriolet og Gran Coupé, X6 og BMW X4 og 2-serie Coupé. Det virker logisk.

Men nå kommer snart 2-serie Active Tourer, en slags flerbruksbil med forhjulsdrift. Så dermed betyr 2 nå bare "en del dyrere enn 1", og 2-serien vil omfatte biler med forvirrende ulike egenskaper og mekanikk.

Les også:

Billigdekk imponerer i fersk test av sommerdekk

2013 - De beste sommerdekkene - testet av Forbrukerrådet

2013 - De beste sommerdekkene - testet av NAF

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!