Nye BMW X4

Satser på sports-SUV

BMW er blitt flinke til å utvikle spesialmodeller på basis av sine viktigste modellserier. Det siste beviset i rekken: BMW X4.

Sist oppdatert

Den splitter nye BMW X4 har utspring i felles plattform med den populære SUV-modellen BMW X3. Men karosseriet er annerledes: I stedet for den praktiske utformingen av X3, har BMW X4 en coupéaktig fasong.

BMW vet sikkert hva de holder på med, den samme øvelsen har man gjort tidligere med BMW X6 på basis av BMW X5 og den har solgt i over 250 000 eksemplarer.

Selv om basisen er den felles med X3, lover BMW en sportsligere karakter og enda mer dynamiske veiegenskaper.

BMW X4 er litt lenger og lavere enn X3 og førerposisjonen er to cm lavere, mens baksetene er utformet for å gi to personer best mulig sittekomfort. Bagasjerom på 500-1400 liter er som ventet noe mindre enn i X3 (550-1600 liter).

Alle versjoner av BMW X4 er utstyrt med xDrive permanent firehjulsdrift og Performance Control som standardutstyr. Med Performance Control blir drivkreftene fordelt sømløst mellom hvert bakhjul, noe som skal sørge kjappere innstyring og mer nøytrale svingegenskaper enn et xDrive-system uten.

I tillegg er hjulopphenget satt opp noe sportsligere enn på BMW X3, og bilen har sportsstyring med variabel utveksling som standard. Dermed skal BMW X4 sikre en kjøreopplevelse som matcher utseendet.

LITT MINDRE: Bagasjeplassen i BMW X4 er noe mindre enn i X3. Baksetene kan felles ned i forholdet 40-20-40.
LITT MINDRE: Bagasjeplassen i BMW X4 er noe mindre enn i X3. Baksetene kan felles ned i forholdet 40-20-40. Foto: FOTO: Uwe Fischer

Endelig ny diesel

Motorprogrammet består av fem kjente og en nykommer. I BMW X4 xDrive20d står den nye og etterlengtede toliters turbodieselen til BMW. De siste to-tre årene har den gamle tolitersdieselen havnet etter konkurrentene, spesielt når det gjelder gange og støy.

Første versjon av den nye motoren yter 190 hk ved 4000 o/m og har et dreiemoment på solide 400 Nm mellom 1750-2500 o/m.

I BMW X4 får du den nye tolitersdieselen i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse eller åttetrinns automat. Det gir 0-100 km/t på 8,0 sekunder og toppfart på 212 km/t, med et forbruk i EU-miks på 0,52 l/mil (automat). Bensinturboen i BMW X4 xDrive20i (184 hk/270 Nm) har 0-100 km/t på 8,1 sekunder, toppfart på 212 km/t og forbruk i EU-miks på 0,72 l/mil.

Prisene starter på 596 600 kroner for 190 hk diesel og 613 800 kroner for 184 hk bensin. En 163 hk diesel blir tilgjengelig fra 582 700 kroner. Et stor kryss i taket og velkommen etter til BMW: Xenon-lys blir standard på nye BMW X4. Kanskje et tegn på at BMW regner med at LED-lys (ekstrautstyr) er i ferd meg å overta statusrollen blant prestisjemerkene.

For øvrig leveres X4 i variantene 28i (245 hk), 35i (306 hk), 30d (258 hk) og 35d (313 hk). Bilen skal lanseres i Norge i løpet av juni.

Les mer:

En forhjulsdreven småbil fra BMW?

De viktigste norske bilnyhetene

Toyota RAV4 er blitt mye billigere

Denne saken ble første gang publisert 06/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også