Range Rover Hybrid er Land Rovers første forsøk på å lage en serieprodusert hybrid. Oppgaven var å lage en bil som er like god utenfor veien som en vanlig Range Rover, men med lavere utslipp. Du skal altså kunne redde isbjørnene samtidig som du besøker dem.

Range Rover-en har et vanlig hybridsystem slik du finner det i en Toyota Prius. Men i motsetning til bensin-Toyotaen, jobber Range Rovers el-system sammen med en dieselmotor, samme motor som du finner i Range Rover SDV6.

Dermed har hybrid-Roveren samme kraft og fart som SDV8-modellen. Det vil si 340 hk og 700 Nm, som inkluderer 48 hk og 170 Nm fra elmotoren.

Ikke mindre plass

Den skal dermed greie 0-100 km/t på 6,9 sekunder, samtidig som CO2-utslippet reduseres med 26 prosent til 169 g/km, sammenlignet med SDV8. Land Rover hevder at hybriden skal klare 0,64 liter på mila. Det er i hvert fall teorien. Og praksis ligner ganske mye.

På veien føles den avslappet og komfortabel. Bortsett fra en plagsom hoste når dieselen fyrer opp, er overgangen fra ren strøm til hybrid jevn. Siden batteriene er elegant plassert på undersiden av chassiset, har man ikke mistet plass inni.

Det er til og med rom til et reservehjul i full størrelse.

=

TANKEVEKKER: Batteriene er kapslet inn i et solid stålskall, men det er ikke fritt for at vi følte litt på nervene i gjørma. FOTO: Produsent

Ingen ble stekt

Og i terrenget?

Dette er i utgangspunktet litt mer bekymringsfullt, siden batteriene ligger utvendig og utsatt for elementene. De er riktig nok kapslet inn i et solid stålskall, men likevel går tankene til dem når du pløyer inn i et gjørmete tjern for første gang.

Heldigvis ble ingen stekt i forsøket.

Noen ankepunkter

Men vi har et par andre ankepunkter mot denne hybriden. Det mest plagsomme er mangelen på el-rekkevidde. Land Rover hevder at den kan kjøre halvannen kilometer på bare batteriet, men selv dette virker overdrevent - grensen da vi kjørte var på ca 400 meter.

Det mangler også klare indikasjoner på hvilken modus du er i. Land Rover sier at de ønsker at hybridsystemet skal jobbe mest mulig i bakgrunnen, uten mye komplisert grafikk som forteller deg hva som skjer. Men det resulterte i at vi aldri fant ut hvor grønne vi faktisk var.

=

LITT GRØNN: Litt grønn er den, men ikke veldig. FOTO: Produsent

Til Norge til høsten

Dette er Land Rovers første el-forsøk, og slike barnesykdommer kan fikses. Men jeg vil ikke anbefale hybriden fremfor en vanlig diesel. Den er bra, men innsparingen på drivstoff og avgifter rettferdiggjør ikke den høyere prisen (i England) og vekten. De vanlige motorene er rett og slett for gode.

Produksjonen av Range Rover Hybrid starter i februar. Den er ventet til Norge til høsten. Prisen er ikke klar ennå.

DOMMEN:

Mister ingen av de mange egenskapene til bilen, men den gir ingen overbevisende grunner til å velge den framfor en vanlig diesel.

RIVALEN:

Mercedes S-klasse Hybrid - Mer strøm, og rekkevidde på tre mil, 69 g/km og 0,3 l/mil (anslått fra produsent).

=

SAVNER: Førermiljøet er som i de andre RR-ene helt fantastisk, men vi savner en klar indikasjon på hvilket modus bilen er i. FOTO: Produsent

=

=

Tekniske data

Range Rover Hybrid

Motor: 2993 ccm, V6 diesel-hybrid

Drift: 4WD

Hk: 340

Dreiemoment: 700 Nm

Oppgitt forbruk: 0,64 l/mil

CO2-utslipp: 169 g/km

0-100 km/t: 6,9 sek

Toppfart: 217 km/t

Vekt: 2394 kg

Pris: Ikke klar

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!