Volvo V60 er en populær bil i Norge (niende mest solgte bil i fjor). Når den nå har gjennomgått en vellykket fornyelse som innebærer at den både blir sterkere, gjerrigere og stiligere, er det grunn til å tro at bilen vil få en ny boost.

Fronten er ansiktsløftet en anelse, men bak den ligger nøkkelen til Volvos fremtid: Helt nye motorer.

Tidlig i 2009 ble ingeniørene hos Volvo fortalt at Ford skulle selge bedriften deres.

Da bestemte de seg for å sørge for å ha sine egne motorer og plattformer klare. De tok en modig beslutning: I stedet for femmere, seksere og en V8, skulle de ikke ha noe større enn en toliters firesylindere. Den skulle fremdeles klare over 300 hester, takket være kombinasjonen av turboer, kompressorer og elkraft.

Siden denne allsidige motorfamilien er lettere og mer kompakt enn de eldre med flere sylindere, vil den nye plattformen trenge mindre motorrom og gi bedre kollisjonsabsorbering.

Og siden disse nye diesel- og bensinmotorene har blokk med samme form, kan de bruke de samme motorfestene rund baut. Dette sparer enormt med penger sammenlignet med de åtte variantene som brukes nå.

Ny XC90 til høsten

Vi kjenner ikke den nye plattformen ennå; den lanseres med den nye Volvo XC90 neste høst. Men motorer fra den nye familien kommer i S60 og V60. Glem de forvirrende versjonsnavnene: Alle de nye har en 1969-kubikker.

=

UNDER PANSERET: Bak den ganske forsiktige faceliften finnes en motor som er langt mer effektiv enn dagens versjoner. FOTO: Volvo

Den største bensinmodellen heter T6 og har 300 hk. En kompressor gir motormat under 3500 o/min, mens en turbo slår inn med krefter lengre opp i registeret.

Den reagerer kjapt og proporsjonalt ved lave og høye turtall, unntatt en liten forsinkelse rundt 3000 o/min. Den går fælt, men ESP-en klarer for det meste å holde styring.

Skulle gjerne hatt mer fres

Uansett: Dieselen vil bli salgssuksessen her. Du trenger bare å se på tallene for krefter kontra økonomi.

Dieselmotorer har en tendens til å støye når de trimmes for enten ytelse eller ekstrem økonomi, og med en blokk av aluminium blir dette gjerne enda verre.

=

GJERRIG: Volvo S60/V60 med den nye firesylindrede, to liter store og 180 hestekrefter sterke turbodieselen, har et oppgitt forbruk under 0,4 liter per mil. FOTO: Volvo

Men ny injeksjonsteknologi er med på å fikse dette. Automatkassa girer jevnt, og forutser behovene dine bra. Men dieselbiler med automat føles gjerne litt slakke, og denne er ikke noe unntak.

Jeg skulle ønsket chassiset til dieselen jeg er i var noe strammere og styringen mer kontant. Styringen er livløs og slakk i svinger, selv om den har en smidig (om enn iblant litt ujevn) stil.

Bensinversjonen kan fås med et slags sportsunderstell med kortere fjæringsvandring, og da føles bilen med tight og preis. Dette oppsettet kan du få på dieselen også.

DOMMEN

Ikke de beste kjøreegenskapene, men stilig tvers gjennom. Veldig bra miljø/skattetall, og en fin ytelse.

=

YTER MER: Den nye firesylindrede tolitersdieselen yter 18 hestekrefter mer enn dagens femsylindrede tolitersdiesel: 181 mot 163 hk. FOTO: Volvo

RIVALEN:

BMW 320d Touring: Finere kjørestil og veiegenskaper, men svenskene slår tyskeren på effektivitet

Tekniske data

Volvo V60

Motor: 1969 ccm 4 syl turbodiesel

HK: 181

Dreiemoment: 400 Nm

Forbruk: 0,38 l/mil

CO2-utslipp: 99 g/km

0-100 km/t: 7,6 sek

Vekt: 1632 kg

Pris: Ukjent

=

STERK: Den nye T6-motoren pumper den ut 306 hestekrefter og 400 Newtonmeter ved hjelp av både kompressor og turbo. FOTO: Volvo

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!