Husker du den spenningen som fantes etter at Aston Martin kunngjorde at de skulle presse den kraftigste V12-eren sin inn i den minste bilen de hadde? Ikke?

Men ta mitt ord for det: Tilbake i 2009 var de fleste overveldet da Aston presenterte V12 Vantage. Åpningene i panseret og det oppblåste karosseriet som inneholdt en 6-liters V12, gjorde dette til den mest ettertraktede bilen som bedriften lagde.

Dermed skulle man tro at Aston ville komme med en takløs versjon ganske kjapt. Det kan nok være utallige grunner til at det har tatt Aston fire år å hente fram sakene som skal til, og dette kan også være en del av en høyere produktplan.

Men faktum er at all ståheien som har omgitt coupeen, har roet seg ned. De har mistet momentet. Som et resultat er fanfaren som skulle fulgt presentasjonen av denne roadsteren, bare blitt en liten fjert.

For det er ikke slik at Aston har tatt seg tid til en fundamental videreutvikling av tingene i coupé-versjonen. Roadsteren yter fremdeles de samme 517 hestene og 570 Nm, og har ennå en (stadig mer umoderne) manuell girkasse.

Men det er overhodet ikke noe feil med V12 Vantage. 517 hester er rikelig å leke seg med, og motoren gjør den til en herlig rask bil med en uanstrengt og brummende motor.

Du trenger nesten ikke å gi gass for å komme i gang: Bare slipp opp kløtsjen, så gjør dreiemomentet resten.

=

BULDRER: V12 Vantage Roadster trives best når den får buldre omkring. FOTO: Aston Martin

Dustete krystallnøkkel

Kraftpakka er myk og bjeffende, og har trøkk over hele registeret når du vil leke James Bond. På mange måter er dette en majestetisk bil, klangfull og mektig, og med himmelsk akselerasjon.

Strukturen gir ikke mye etter, tross de store kreftene den blir utsatt for.

Den er stabil i stor fart, og klarer du å utstå den dustete krystallnøkkelen, er også kupeen fin: God sittestilling og et gromt lydsystem fra B&O (hvis du legger i masse spenn ekstra) er elementer som er verd å nevne her.

Men GPS-systemet (som nylig ble oppdatert) er fremdeles kronglete.

PENT: GPS-en er djevelens verk. Men pene stikninger, da. FOTO: Aston Martin

Best når den buldrer

Til tross for de fantastiske kreftene og posisjonen som den mest sporty modellen i serien, trives V12 Vantage Roadster best når den buldrer omkring.

Motoren låter aller best i de første sekundene etter en kaldstart, og jeg har en gnagende følelse av at Roadsteren har mistet litt av den litt rampete stilen til coupeen. Den var den heiteste av Astons biler, mens det kan virke som om Aston har brukt årene som har gått til å legge litt høflighet inn i Roadsteren.

Men pokker - høfligheten strekker seg aldri langt når du snakker om en bil så bolet som denne.

Jo, den er vanvittig dyr. Og jo, i likhet med Lamborghini Gallardoen til samme pris, er den blitt eldre. Og jeg er ikke sikker på om det visuelle sitter like bra her som i coupeen. Men vet du hva? Det gir du blanke i når du kjører den.

=

WAGS: Er det noen fotballfruer her?. FOTO: Aston Martin

Tekniske data

Motor: 5935 ccm, V12,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 517

Dreiemoment: 570 Nm

Forbruk: 2,01 l/mil

CO2-utslipp: 388 g/km

0-100 km/t: 4,3 sek

Toppfart: 305 km/t

Vekt: 1760 kg

Pris: 149 995 pund (Ca 1 250 000 kroner, i England)  

DOMMEN: Liten bil med stor motor-filosofien kler Aston. Ikke så aggressiv som kupeen, men høyrøstet, stolt og underholdende.

RIVALEN: Jaguar XKR-S kabriolet: Mer krefter (550 hk) for mindre penger (ca 900 000 kr) og en teknisk bedre bil.

=

RIVALEN: Jaguar XKR-S kabriolet. FOTO: Nick Dimbleby

=

ENDA HVASSERE: Grei sommerdoning: Nye Aston Martin Vanquish Volante med karosseri i karbon, og med en 6.0-liters V12-er med 573 hk. Den skal greie 0-100 km/t på 4,1. FOTO: Aston Martin

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!