Skoda-familien vokser stadig, og det siste skuddet på stammen er en kombisedan med solid vekt på praktisk hverdagsbruk.

Inne under bensinlokket til Rapid finner du en isskrape. De kunne ha lagt den i hanskerommet. Men da måtte du ha åpnet bilen og rotet rundt før du innså at den faktisk lå på nettopp det stedet noen burde ha plassert den for lenge siden.

Belegget i bagasjerommet er også todelt: Gummi for sølete støvler, og teppe for alt det andre.

Ikke særlig spennende nyheter kanskje, men til sammen er det mange nyttige greier for bilen som ligger et sted mellom Fabia og Octavia i Skoda-familien.

Dette ser kanskje ut som en sedan, men den kantete hekken er faktisk en bakluke. En kombisedan. Totalt er den litt kortere enn Octavia, men akselavstanden er lengre, så det er mer beinplass bak. Haugevis av den. Vanlig biltestprat er gjerne at det er plass til en fyr på 185 cm bak føreren.

Denne bilen har plass til et par fra Harlem Globetrotters. Bagasjerommet er 550 liter med setene oppe, noe som er mer enn i en Ford Mondeo. Den har slanke hofter og tynne A-bjelker, noe som forsterker følelsen av luft og byegenskaper.

=

Å KODA Rapid=

SMART: Isskrape under bensinlokket. FOTO: Skoda

Spesifikasjoner

Motor: 1197 ccm, 4 syl,

Drift: Forhjulstrekk

HK: 105

Dreiemoment: 175 Nm

Forbruk: 0,53 l/mil

CO2-utslipp: 125 g/km

0-100 km/t: 10,4 sek

Toppfart: 195 km/t

Vekt: 1175 kg

Pris: Fra 191 000

Derfor så mye plass

Formene er rene og linjene er klare. Førsteinntrykket er som en liten Passat, og dersom du skreller av karosseriet, finner du mer påvirkning fra VW på undersiden. Ingeniørene er litt vage når det gjelder hva chassiset består av.

Men det er antydninger til en forlenget Polo der nede, og en hel torsjonsaksling i hekken i stedet for en uavhengig fjæring. Noe som er en vesentlig grunn til at bagasjerommet er så stort.

Pass på at du fyller på med mye bagasje. Akslingen bak er nok fin for bagasjeplassen, men den føles ikke akkurat limt til veien. Litt last vil nok kunne hindre den i å hoppe opp når du bremser hardt,eller kanskje roe den ned over humper.

Fronten virker mer pålitelig, men raser du inn i en krapp sving, vil du oppleve en bekymringsfull dose understyring før den etter hvert tar grep.

Ikke akkurat rapid

Vi prøvde en 1,4-liters TSI med dobbeltclutchgirkasse, så det trenger ikke du gjøre. Den passer ikke godt i Rapiden, for den trenger ikke så sterk motor. Hold deg til den manuelle sekstrinnsversjonen med 104 hk fra en 1,2-liters turboladet bensinmotor. Jo mindre og enklere overføringen er, desto bedre føles Rapid.

Den vil aldri leve opp til det litt rå navnet, som tidligere er kjent fra 30-årenes sedan og 80-årenes kupé, men den er sprek nok.

Når du holder tingene enkle, gjør det også mye med den sannsynligvis lave prisen som starter på 191 000 kroner. Få av rivalene vil gi så mye rom - og stil - for så lite penger.

DOMMEN: Vakker, nyttig, med mer plass enn i en Mondeo, og ekstremt prisgunstig. På den annen side er den middels å kjøre. Men verd ulempen, så vidt.

Å KODA Rapid=

MYE PLASS: Skoda Rapid er en kombisedan med imponerende mye plass. FOTO: Skoda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!