Prøvekjørt: Skoda Rapid

Prisbombe med masse plass

Plassen er enorm, men det er ikke prisen.

RAPID: Den vil aldri leve opp til det litt rå navnet, som tidligere er kjent fra 30-årenes sedan og 80-årenes kupé, men den er sprek nok. FOTO: Skoda
RAPID: Den vil aldri leve opp til det litt rå navnet, som tidligere er kjent fra 30-årenes sedan og 80-årenes kupé, men den er sprek nok. FOTO: Skoda
Sist oppdatert

Skoda-familien vokser stadig, og det siste skuddet på stammen er en kombisedan med solid vekt på praktisk hverdagsbruk.

Inne under bensinlokket til Rapid finner du en isskrape. De kunne ha lagt den i hanskerommet. Men da måtte du ha åpnet bilen og rotet rundt før du innså at den faktisk lå på nettopp det stedet noen burde ha plassert den for lenge siden.

Belegget i bagasjerommet er også todelt: Gummi for sølete støvler, og teppe for alt det andre.

Ikke særlig spennende nyheter kanskje, men til sammen er det mange nyttige greier for bilen som ligger et sted mellom Fabia og Octavia i Skoda-familien.

Dette ser kanskje ut som en sedan, men den kantete hekken er faktisk en bakluke. En kombisedan. Totalt er den litt kortere enn Octavia, men akselavstanden er lengre, så det er mer beinplass bak. Haugevis av den. Vanlig biltestprat er gjerne at det er plass til en fyr på 185 cm bak føreren.

Denne bilen har plass til et par fra Harlem Globetrotters. Bagasjerommet er 550 liter med setene oppe, noe som er mer enn i en Ford Mondeo. Den har slanke hofter og tynne A-bjelker, noe som forsterker følelsen av luft og byegenskaper.

Derfor så mye plass

SMART: Isskrape under bensinlokket. FOTO: Skoda
SMART: Isskrape under bensinlokket. FOTO: Skoda

Spesifikasjoner

Motor: 1197 ccm, 4 syl,

Drift: Forhjulstrekk

HK: 105

Dreiemoment: 175 Nm

Forbruk: 0,53 l/mil

CO2-utslipp: 125 g/km

0-100 km/t: 10,4 sek

Toppfart: 195 km/t

Vekt: 1175 kg

Pris: Fra 191 000

Formene er rene og linjene er klare. Førsteinntrykket er som en liten Passat, og dersom du skreller av karosseriet, finner du mer påvirkning fra VW på undersiden. Ingeniørene er litt vage når det gjelder hva chassiset består av.

Men det er antydninger til en forlenget Polo der nede, og en hel torsjonsaksling i hekken i stedet for en uavhengig fjæring. Noe som er en vesentlig grunn til at bagasjerommet er så stort.

Pass på at du fyller på med mye bagasje. Akslingen bak er nok fin for bagasjeplassen, men den føles ikke akkurat limt til veien. Litt last vil nok kunne hindre den i å hoppe opp når du bremser hardt,eller kanskje roe den ned over humper.

Fronten virker mer pålitelig, men raser du inn i en krapp sving, vil du oppleve en bekymringsfull dose understyring før den etter hvert tar grep.

Ikke akkurat rapid

Vi prøvde en 1,4-liters TSI med dobbeltclutchgirkasse, så det trenger ikke du gjøre. Den passer ikke godt i Rapiden, for den trenger ikke så sterk motor. Hold deg til den manuelle sekstrinnsversjonen med 104 hk fra en 1,2-liters turboladet bensinmotor. Jo mindre og enklere overføringen er, desto bedre føles Rapid.

Den vil aldri leve opp til det litt rå navnet, som tidligere er kjent fra 30-årenes sedan og 80-årenes kupé, men den er sprek nok.

Når du holder tingene enkle, gjør det også mye med den sannsynligvis lave prisen som starter på 191 000 kroner. Få av rivalene vil gi så mye rom - og stil - for så lite penger.

DOMMEN: Vakker, nyttig, med mer plass enn i en Mondeo, og ekstremt prisgunstig. På den annen side er den middels å kjøre. Men verd ulempen, så vidt.

Les også:

MYE PLASS: Skoda Rapid er en kombisedan med imponerende mye plass. FOTO: Skoda
MYE PLASS: Skoda Rapid er en kombisedan med imponerende mye plass. FOTO: Skoda

Prøv deg på en av våre bilquiz-er!

Test: Her er spylervæskene som duger i kulda

Her er nye Skoda Octavia

En av 80-tallets aller kuleste biler

Denne saken ble første gang publisert 28/12 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også