Bugatti Veyron

Veyron med servise

En 15-millioners Bugatti med samme materialet som Porsgrund Porselen.

KERAMISK: Dette er Bugatti Veyron L¿Or Blanc
KERAMISK: Dette er Bugatti Veyron L¿Or Blanc
Sist oppdatert

Karbonfiber. Titan. Aramid. Platina. Gull. Eksotiske materialer har blitt brukt i superbiler også tidligere. Men porselen? Jepp, Bugatti har nettopp lagd en Grand Sport roadster hvor flere deler er byttet ut med porselen. Og de forsikrer at den har blitt krasjtestet.

Denne enkeltbygde L'Or Blanc (eller hvitt gull, selv om vi ikke kjenner til at det er brukt), ble skapt sammen med det elegante porselenshuset KPM. Porselensdelene omfatter innlegg i midten av hjulene, bensinlokket og skiltet bak. Inni finner du en porselen dashbordtallerken (del fra et pikniksett, ingen spøk) og et elefantrelieff bak setene, litt som radiator-maskoten til Royale fra 1927.

STANDARD: Elefantkunst er standardutstyr. Merkelig, men sant
STANDARD: Elefantkunst er standardutstyr. Merkelig, men sant

Og du tror at vi ikke vil nevne lakkeringsjobben? Dette er ikke bare striper - de er omhyggelig malt under et tykt lag med klarlakk for å bli helt glatt.

Bugatti har nettopp solgt den siste av 300 Veyroner, inkludert Super Sport-versjonene. Men det er ikke slutten. Alle Veyronene vil ikke bli bygd før neste år, og Grand Sport vil utgjøre 150 til, hvorav bare 50 er solgt hittil.

Og når disse er bygd, vil Galiber akkurat være ferdig. Håper vi.

Les også

Se Captain Slow kjøre Bugatti Veyron i 400 km/t

Denne skal klå Bugatti Veyron

Pagani Huayra - en av verdens råeste biler

Denne saken ble første gang publisert 28/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også