Første tur: Maserati GranCabrio Sport

Kabrio-luksus i superklassen

Den nye Maserati GranCabrio – nå med bedre utseende og høyere lyd.

Sist oppdatert

Den kalles GranCabrio Sport. Og det sier egentlig alt. En kabrioletversjon av Maserati GranTurismo - GranCabrio - med litt ekstra Sport.

Men med ikke fullt så mye ekstra vitalitet: Kreftene er økt med bare 10 hester til 456, dreiemoment fra 489 til 510 Nm, toppfarten med 1,5 km/t til 285 km/t, og 0-100 km/t er ned et tidels sekund til 5,2.

Noe som ikke er noe du føler i en bil på 1980 kg dersom du ikke har digitale følere montert i rumpa.

Noe som det er mer sannsynlig at du føler, er den nye MC Sport Shift Auto-girboksen med ny og lengre Troefo-aktige padleårer montert på rattstammen. Den er justert for bedre å utnytte omdreiningene til den 4,7-liters V-åtteren - den snurrer 500 o/min raskere enn en standard GranCabrio - og er 50 prosent raskere i girskiftene i Sport-modus og holder girene i manuell selv når omdreiningene når toppgrensen.

Noe som er bra, fordi det lar deg spille melodier med motoren - og litt mer høylytt enn med en standard GranCabrio, takket være en litt mer melodiøs eksos.

Liker du Maserati vest med tak? Her er GranTurismo MC Stradale!

FRYD FOR ØRET: Endringer i eksosen og høyere maksimalt turtall lar deg spille melodier med Maserati GranCabrio Sport. FOTO: Top Gear
FRYD FOR ØRET: Endringer i eksosen og høyere maksimalt turtall lar deg spille melodier med Maserati GranCabrio Sport. FOTO: Top Gear

Cruise og vær glad

MASERATI GRAN CABRIO SPORT

VI LIKER

Støy, utseende, showfaktor

VI LIKER IKKE

Det er en svært tung bil

DOMMEN

Små endringer gjør GranCabrio litt bedre, for ganske lite penger.

YTELSE 0-100 km/t på 5,2 sek, maks 285 km/t, 1,49 l/mil

TEKNIKK 4691 ccm, V8, bakhjulsdrift, 456 hk, 510 Nm, 1980 kg, 337 g/km CO2

VELG DETTE EKSTRAUTSTYRET

Bose Premium Audio, på forespørsel

OG UNNGÅ DETTE

Damiani diamant-nøklering, 95 000 NOK

PRIS CA 920 000 NOK (I ENGLAND)

Den har også noen få styling-justeringer - ikke mange, egentlig - bare mange nok til å få overtaket i GranCabrio-debatten. Dermed får du aero-delende småvinger på sidene av støtfangeren foran, litt modifiserte sideskjørt, frontlys med svarte detaljer, og en svart grill.

Den er fremdeles en vakker bil, selv med taket oppe; et stofftak som kan bli lagt ned eller tatt opp i opptil 30 km/t, selv om det nok er tryggest å ha litt tid, siden operasjonen tar hele 28 sekunder.

Er den bedre enn en vanlig GranCabrio? Ja. Litt. Girboksen er fremdeles en moment-konvertert automat, så du kan pusle omkring på veien og ha det mykt og behagelig, og fjæringen er fast, men ikke halsbrekkende. Det er en herlig cruisebil.

Ikke ordentlig "Sport"

Men kjører du fortere, begynner ting å sprekke opp: Den føles enormt tung, og for å følge den avslappede sportsligheten til Maserati har den uforståelig fått en bremsepedal med svampete ingenting på toppen av vandringen - intenst irriterende på Sport-versjonen.

Når du omsider har tråkket gjennom denne ulla, er bremsene effektive og progressive, men likevel gjør dette GranCabrio Sport litt for glad i å sjangle inn i svingene, og hjelpeløst bli dyttet bortover av bilens tyngde.

VAKKERT: Det er lær, det er luksus, det er en evig søken etter oppmerksomhet - som den får rikalig av. Slik er Maserati GranCabrio Sport. FOTO: Top Gear
VAKKERT: Det er lær, det er luksus, det er en evig søken etter oppmerksomhet - som den får rikalig av. Slik er Maserati GranCabrio Sport. FOTO: Top Gear

Så dette med "Sport" blir en litt feil betegnelse. Ønsker du en skikkelig kjøremaskin, er en Audi R8 cab et bedre valg. Men GranCabrio Sport koster ca 40 000 kroner (i England!) mer enn standardbilen, og eksosen og justeringen av girkassa er nok verd det i seg selv.

Så TG anbefaler Maserati GranCabrio Sport som en vakker, rask og herlig bråkete kabriolet. Bare ikke forvent at du kan omskrive de fysiske lovene med den.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også